Gå til innhold

Nesten kollisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre hjem fra jobb her om dagen.  Det var kø og svært glatt. I et veikryss skulle jeg svinge til venstre. Jeg har som kjent vikeplikt fra høyre. Når jeg skulle kjøre ut i krysset  kom det først en bil fra venstre som ikke holdt sin vikeplikt, slik at jeg måtte stoppe, opp også sperret det sikten for meg siden den ikke klarte å kjøre helt fram på grunn av kø. Jeg måtte snike meg fram for å se om det var klart til å kjøre. Fra min høyre side kommer det en bil i stor fart. Den svinger litt unna, og siden det er glatt sklir den av veien. Jeg kjørte ikke helt ut i veien, men den tror kanskje jeg skal gjøre det. Jeg kjørte bare litt fram for å se om det var klart. Bilen som kom fra min høyre side hadde etter min mening for høy fart i forhold til føret. Jeg var nødt til å kjøre fram for å se om det er ledig. Krysset er svært uoversiktlig, så man må litt ut i veien for å se om det kommer biler fra høyre. Når det skjedde ble begge paff, så det skjedde ikke noe med saken der. Ble ikke skrevet noe skademeldig eller slik. Spørsmålet er om han kan finne på å komme med krav mot meg senere hvis det er skade på bilen hans?  

Anonymkode: a06c7...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, incognita skrev:

Vel, du overholdt ikke vikeplikten din. Eller har jeg misforstått noe? Det ble litt surrete for min del.

Det var stillestående kø den ene veien og et uoversiktlig kryss. Jeg måtte kjøre meg fram for å se om det var ledig til å kjøre til venstre. Når jeg kjørte fram for å se om det var ledig kom det en bil (etter min mening) i for høy hastighet siden det var snøføre og glatt. Han skvatt sikkert fordi han så meg kjørte fram og svingte litt til siden. På grunn av farten og føret skled han i grøften. Jeg var ikke kjørt helt ut, og jeg stoppet med en gang jeg så at det kom en bil. 

Jeg hadde vikeplikt for han ja, og jeg overholdt etter min mening vikeplikten siden jeg kjørte fram og stoppet med en gang jeg så det kom en bil fra høyre. Jeg var nødt til å kjøre ut i krysset for å se om det var ledig fordi det er både smalt, svingete og køen gjorde ikke sikten bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var stillestående kø den ene veien og et uoversiktlig kryss. Jeg måtte kjøre meg fram for å se om det var ledig til å kjøre til venstre. Når jeg kjørte fram for å se om det var ledig kom det en bil (etter min mening) i for høy hastighet siden det var snøføre og glatt. Han skvatt sikkert fordi han så meg kjørte fram og svingte litt til siden. På grunn av farten og føret skled han i grøften. Jeg var ikke kjørt helt ut, og jeg stoppet med en gang jeg så at det kom en bil. 

Jeg hadde vikeplikt for han ja, og jeg overholdt etter min mening vikeplikten siden jeg kjørte fram og stoppet med en gang jeg så det kom en bil fra høyre. Jeg var nødt til å kjøre ut i krysset for å se om det var ledig fordi det er både smalt, svingete og køen gjorde ikke sikten bedre. 

Dessverre er loven slik at det er din (vike)plikt å sørge for at de du viker for ikke er i tvil om du kommer til å vike eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det krysset er det helt umulig å kjøre ut uten å kjøre ut i det ene kjørefeltet som kommer fra venstre. Det var det jeg gjorde, og det burde han også ha tenkt på når det står skiltet med advarsel farlig kryss. Spesielt når det er kø og han ikke kan se om det kommer noen fra siden.

Som hovedregel har man vikeplikt fra høyre, men når det er et farlig kryss skal de som ikke har vikeplikt avpasse farten tilfelle det er noen som skal kjøre ut. Når han kom i fartsgrensen med tett trafikk og såpeglatt føre vil jeg etter min mening si at han er sterkt skyldig i det selv. Spesielt siden jeg ikke kastet meg ut, men kjørte forsiktig fram for å se om det var ledig luke og ikke lå meg i hans felt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om du kjørte fra ulykken uten å snakke med han som endte i grøften? Det har du heller ikke lov til å gjøre. Har han dæsjkæm er du ille ute, dessverre.

Anonymkode: 3b4c2...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...