AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Er det virkelig lov å legge ut bilder av andres barn på sosiale medier? Og tagge hvilken barnehage man jobber på? Vedkommende har i tillegg lagt det ut "offentlig" så til og med de som ikke er på vennelisten kan se bildene av barna. Jeg kom over det da en på vennelisten min kommenterte hvor søte de barna er. Anonymkode: 5f8c9...73c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Nei, dette er ikke lov uten foreldres samtykke! Ville rapportert det Anonymkode: ff52f...cfd 25
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke lov uten foreldres samtykke! Ville rapportert det Anonymkode: ff52f...cfd Hvordan gjør man det? Anonymkode: 5f8c9...73c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 Ikke lovlig og i mot de fleste barnehagers policy. Gi beskjed til henne, i tilfellet hun er uviten/dum, rapporter bildet på facebook og gi beskjed til ledelsen om at retningslinjene må gjennomgås på nytt Anonymkode: 93a78...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 Edit: ryggbilder pleier være greit med foreldres samtykke Anonymkode: 93a78...0a1 1
org Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 Nei, ikke lov, jeg ville sendt henne melding og bedt om at hun tar vekk bildene. Hvis det ikke skjer, ville jeg tatt kontakt med styrer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Edit: ryggbilder pleier være greit med foreldres samtykke Anonymkode: 93a78...0a1 Jeg hadde ikke reagert hvis det var ryggbilder. Vennene kommenterer jo utseende på barna. Anonymkode: 5f8c9...73c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Obs! Bh ansatt her, legger ut bilder i egen lukket grp for foreldre, det har hendt at et bilde har kommet på min side uforskyldt..men har slettet det med en gang jeg har blitt obs på det. Anonymkode: 64e49...f23
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Obs! Bh ansatt her, legger ut bilder i egen lukket grp for foreldre, det har hendt at et bilde har kommet på min side uforskyldt..men har slettet det med en gang jeg har blitt obs på det. Anonymkode: 64e49...f23 Det er nok ikke deg, for bildene ligger der enda. Anonymkode: 5f8c9...73c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig lov å legge ut bilder av andres barn på sosiale medier? Og tagge hvilken barnehage man jobber på? Vedkommende har i tillegg lagt det ut "offentlig" så til og med de som ikke er på vennelisten kan se bildene av barna. Jeg kom over det da en på vennelisten min kommenterte hvor søte de barna er. Anonymkode: 5f8c9...73c Det er ikke lov og potensielt farlig. Det kan være tilfeller der det har vært vold i hjemmet hvor et barn har vokst opp og at en av foreldrene ikke skal vite hvor barnet er eller skal kunne ta kontakt på noen måte. Man må ha samtykke for å legge ut bilder. Det er heller ikke lov til å oppgi noen form for informasjon til folk som ikke er satt opp som barnets kontaktperson. Anonymkode: 0727e...397 9
Gjest Blomsterert Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig lov å legge ut bilder av andres barn på sosiale medier? Og tagge hvilken barnehage man jobber på? Vedkommende har i tillegg lagt det ut "offentlig" så til og med de som ikke er på vennelisten kan se bildene av barna. Jeg kom over det da en på vennelisten min kommenterte hvor søte de barna er. Anonymkode: 5f8c9...73c Nei,det er ikke lov!
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 I vår bhg ber de om skriftlig samtykke til publisere bilder f.x på fb, og de legger aldri ut bilder hvor barnas ansikter vises. Anonymkode: dcb66...96d
GammelKaktus Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Barnehagen må ha skriftlig samtykke for å publisere bilder av barn. Ganske grov tabbe av en barnehageansatt å legge bilder ut offentlig uten tillatelse. I min sønns barnehage må de ha tillatelse for å henge opp bilder av barna i barnehagen.
MissPierce Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 At man har sagt ja til at det kan bli lagt ut bilder på nett av barn i bhg, betyr ikke at ansatte har lov til å legge ut bilder av barna på sine egne sider på sosiale medier. Det er kun ment til bhg egne sider. Som styres av bhg. 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #15 Skrevet 16. januar 2016 Bhg ansatt her. Vet ikke hvor strenge ledelsen er. Jeg la ut en generell kommentar for et par år siden I sosiale medier. Hadde overhodet ikke tenkt at den var ulovlig. Etter 2 timer ble jeg oppringt av min nærmeste leder og bedt om å komme på en samtale. Ble samtale med pers.sjefen over der igjen også. Fikk en kraftig advarsel -men beholdt jobben. Så jeg skulle tro at bilder er enda verre. Her jeg jobber fungerer varsling i allefall. Jeg fikk en skikkelig vekker og tenker meg nøye om hver gang jeg er på sosiale medier. Jeg ville sagt fra til styrer der personene jobber om jeg vet hvem det er. Barn skal beskyttes mot nettbrukere og bilder skal alltid godkjennes før bruk! Anonymkode: e872b...287 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #16 Skrevet 16. januar 2016 I vedlas bhg er det ikke tillatt. Dersom foreldre har krysset av for publisering av bilder, gjelder dette utelukkende ryggbilder (eller bilde av fot/hånd for eksempel) i barnehagens lukkede Facebookgruppe. Vi fikk faktisk forespørsel en gang om de fikk lov å legge ut et bilde der vesla var halvveis gjenkjennelig for naboen. Det var et spesielt fint bilde, og hun var hakket mer eksponert enn reglene tilsa, så de spurte. I ts' tilfelle ville jeg kontaktet styrer. Det der er over hodet ikke greit, og en ansatt i barnehagen skal vite at det ikke er greit. Det skal være en del av opplæringen før de får begynne å jobbe! Anonymkode: 9f44a...533
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #17 Skrevet 16. januar 2016 Jeg sendte melding til hun som la ut bildet igår kveld og fikk svar at jeg må passe mine egne saker, b***h! Jeg fikk meldingen klokken 4 om morgenen så det kan hende at hun var full. Bilde er der enda. Kan jeg bare ringe barnehagen og si fra? Anonymkode: 5f8c9...73c 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #18 Skrevet 16. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte melding til hun som la ut bildet igår kveld og fikk svar at jeg må passe mine egne saker, b***h! Jeg fikk meldingen klokken 4 om morgenen så det kan hende at hun var full. Bilde er der enda. Kan jeg bare ringe barnehagen og si fra? Anonymkode: 5f8c9...73c Ja, det kan du. Anonymkode: 178cc...288 5
Gjest Christina146 Skrevet 16. januar 2016 #19 Skrevet 16. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte melding til hun som la ut bildet igår kveld og fikk svar at jeg må passe mine egne saker, b***h! Jeg fikk meldingen klokken 4 om morgenen så det kan hende at hun var full. Bilde er der enda. Kan jeg bare ringe barnehagen og si fra? Anonymkode: 5f8c9...73c ja, jeg ville ringt barnehagen!
MissPierce Skrevet 16. januar 2016 #20 Skrevet 16. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte melding til hun som la ut bildet igår kveld og fikk svar at jeg må passe mine egne saker, b***h! Jeg fikk meldingen klokken 4 om morgenen så det kan hende at hun var full. Bilde er der enda. Kan jeg bare ringe barnehagen og si fra? Anonymkode: 5f8c9...73c Du tar screenshot av siden hennes med bildene. Pass på å få med at det synes at det er på hennes side. Ta av alle komentarene som er på bildene. Å det samme gjør du av der du skrev til henne og svarer du fikk. Så på mandag går du til dagligleder i bhg, og legger frem alt der. Gjør det fort før hun sletter det. 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå