AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Når starter ditt barn i barnehage? Hvordan gikk det? Etter at vår permisjon er over, er tanken at jenta vår skal begynne i barnehagen. Hun er da ca 12 mnd. Jeg synes det virker så utrolig tidlig.. Og alle mulige tanker svirrer rundt.. Hun kan jo kanskje ikke engang gå da.. Og ikke snakke. Redd for at hun ikke skal kunne klare å si fra, i barnehagen eller hjemme, dersom hun ikke har det bra. Full uke virker også veldig slitsomt for ei så lita ei. Vurderer to dager i barnehagen og en dag fri, og så to dager igjen før helg. Noen erfaringer? Anonymkode: 66da9...9ff
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Jeg synes det er tidlig når ungene starter rundt ett års alder, men dessverre er det jo sånn de fleste må gjøre det. Vi hadde heldigvis mulighet til å klare oss med en inntekt og kontantstøtte, så vår gutt startet da han var 2.5. Ville helst at han skulle starte da han var to, men fikk ikke plass før. Var ikke bare bare å underholde en to åring hjemme i et halvt år 😧 Anonymkode: a0f1c...6ba
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Min har ikke krav på plass før han er 21 mnd, jeg stresset mye med det først, men nå tenker jeg det er greit selv om det blir trangt økonomisk. Han er 14 mnd nå, går ikke og jeg synes han er alt for liten per nå. Men jeg tenker det går helt fint dersom dere får plass i en barnehage med nok voksne, som har nok tid. Det som er med de minste som begynner i barnehage er jo at de trenger litt ekstra omsorg. Men har dere mulighet til å være hjemme med barnet litt lenger ville jeg absolutt gjort det. Jeg tenker at det bare er en liten periode i livet med trang økonomi og vi får det til Anonymkode: ae9e9...b19
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 Min var 12 måneder og hadde akkurat begynt å ta sine første steg. Han har hatt det veldig fint i barnehagen hele tiden. Kun 7 barn på avdelingen, stabile voksne. Masse lek og moro, rutinepregede dager, ro, to blunder daglig og kos med de andre barna. Anonymkode: ae252...f00
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min var 12 måneder og hadde akkurat begynt å ta sine første steg. Han har hatt det veldig fint i barnehagen hele tiden. Kun 7 barn på avdelingen, stabile voksne. Masse lek og moro, rutinepregede dager, ro, to blunder daglig og kos med de andre barna. Anonymkode: ae252...f00 Ja, det er det som er, det kommer så veldig ann på barnehagen.. Hvis jeg visste forholdene var som det du beskriver kunne det gått greit, men har (dessverre?) vært vikar i litt for mange barnehager her i Oslo og sett hvordan de minste har hatt det der. Og ansatte som sier det har gått såå bra enda barnet har grått hele (og da mener jeg hele) dagen. Skulle ønske det ble stilt strengere krav til barnehagene og ble ført tilsyn. Anonymkode: ae9e9...b19
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 Vår vil være 20 mnd før han har krav på barnehageplass. Vet ikke helt hvordan vi skal løse det etter permisjonen er over, det blir trangt med kun 1 inntekt og kontantstøtte. Anonymkode: a2728...dfe
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår vil være 20 mnd før han har krav på barnehageplass. Vet ikke helt hvordan vi skal løse det etter permisjonen er over, det blir trangt med kun 1 inntekt og kontantstøtte. Anonymkode: a2728...dfe Det er utrolig hva som går om man må! Vi eier leilighet i Oslo, har bil og alt av regninger som er "vanlig", studielån osv ,men det går på er vis altså. Ikke mye å rutte med riktignok, men vi vet det bare er for en periode. Prøv å spare litt allerede nå hvis dere kan Anonymkode: ae9e9...b19
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Vårt barn begynte ved 14 mnd. Jeg gikk ned til 80%-stilling så barnet hadde kun 6 t om dagen. Med en dupp på opptil 2 i bhg så gikk det greit. Var en del gråting ved avskjed, men vi fikk gode hade-rutiner og da ordna det seg veldig bra. Vi har fortsatt de samme rutinene siste året i bhg. Tenk, skole neste år!! :O Anonymkode: daad4...759
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 18 mnd var jenta vår. føler det var perfekt Anonymkode: e5983...600
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Første vår var 16 mnd, andre var 12 mnd. Syntes 12 var veldig tidlig, men det ble nå slik, og det gikk veldig fint! Våre har aldri vært mer enn fire dager i barnehagen pr. uke, og aldri lengre enn 8.30-15. Prøvde å ha færre dager, men det var ikke så vellykket. Det er noe med å ha en viss rutine og kontinuitet for de små. Prøvde også å levere senere, men oppdaget at det fungerte best å levere til frokost, ellers ble det mye verre for dem å "komme igang". Nestemann starter ved 16 mnd, og kommer til å gå fire dager på samme måte som sine søsken. Anonymkode: b9b30...134
Orchideae Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 13 måneder. Hu likte det. Jeg syntes det var tidlig..
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 Vi fikk plass tidligere enn vi søkte, så vi startet tilvenning når vår var 11,5 mnd, og hun begynte å være fulle dager (ca 9-15 i starten) 3 uker senere - så rett over 1 år. Hun kunne ikke helt gå selv, og pratet ikke så mye, så jeg syns det var skummelt. Men hun har elsket det fra første dag, og utviklingen både språklig og motorisk gikk lynfort. Dette er en kjempeflott barnehage da, med bare 10 barn på hver av småbarnsavdelingene og nok voksne, sjelden vikarer og utbyttinger (2 stk som har sluttet i hele barnehagen på snart 5 år). Så jeg har aldri følt meg usikker på akkurat det. Skulle vel ønske jeg kunne vært hjemme litt lenger, men har aldri følt noe skyld eller angret på at hun begynte i barnehage såpass tidlig, tror hun kun har gode opplevelser med det ettersom det hele veien har gått så fint. Hadde en periode når hun var rundt 2,5 år der hun syns det var trist når vi dro om morgenen, og kunne gråte en del, men det tok 2 minutter fra vi var gått så var hun i full lek, og ville ikke hjem igjen når vi skulle hente. Så det var bare en periode med litt separasjonsangst, og hadde ingenting med barnehagen å gjøre. (Hun var sånn om hun skulle være hjemme med en av oss og den andre dro også.) Anonymkode: 11d09...3f7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Begynte ved 10 mnd. Dette fordi hun er født inn desember, og ville ikke hatt krav på plass før hun hadde vært 1 år og 8 mnd... Det regnestykket hadde ikke gått opp som alenemor og student Hadde dog LANG innkjøring og korte dager de første 4 mndene før jeg måtte fokusere fullt på skole. Hun elsker barnehagen i dag og klarte seg VELDIG fint ved 10 mnd Anonymkode: 68ff6...d98
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 Jenta vår var 10mnd. Alle perm og ferie tatt ut. Gikk veldig bra..fikk følge sin dagsrytme fram til hun selv regulere den lik de andre. Dvs at ved oppstart sov og spiste hun på tvers av avd dagsrytme.14 barn på avd 1 -1.5 åringer - hun var yngst Hun kunne ikke gå eller snakke. Trygge gode voksne gjorde at hun trivdes godt etterhvert. Tok ca 2.5 mnd før hun var helt trygg. Fremdeles i en alder av 3 år bruker hun lang tid på å bli trygg i nye omgivelser. Jeg jobbet 80%i 3 mnd. Så fullt for å få økonomien til å gå rundt. Angret ikke og har vært strålende fornøyd hele veien. Anonymkode: a8a5e...37c
GammelKaktus Skrevet 16. januar 2016 #15 Skrevet 16. januar 2016 Lillegutt var 3 år og det funket veldig bra for oss.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #16 Skrevet 16. januar 2016 1,5 år - og han elsket det. Har stortrivdes i barnehagen fra første stund. :-) neste begynner når han er 14 mnd, jeg føler det er litt tidlig, men vi får se. Håper han kan gå til da iallefall :-) Anonymkode: 2c227...858
Sushi Skrevet 16. januar 2016 #17 Skrevet 16. januar 2016 De var rundt 14-15 mnd begge to. Det gikk veldig bra, særlig for minstemann, som knapt har grått en eneste gang siden han begynte i høst. Han bare smiler og vinker når jeg går. Eldste var litt mer forsiktig av seg da hun begynte, men det gikk alltid bra når vi hadde fått avskjeden unnagjort. Det med at de minste ikke kan prate ennå føles litt skummelt, men de ansatte er jo vant til å tolke små barn, og kroppsspråket er gjerne veldig tydelig.
Furstina Skrevet 16. januar 2016 #18 Skrevet 16. januar 2016 Sonen var 13 månader tror jag, han fick plats i jan-feb på en nyöppnad avdelning. De var bara 8 barn vid starten tror jag men fler barn började under våren. Han hittade en boll och sen var vi glömda :-) Dottern började vid 12 månader då det blivit plats på storebrors avdelning. Vi hade egentligen tänkt att vänta till 14-15 månader men tackade inte nej då de fått plats på samma ställe. Hon var vän med barnehagemiljön då hon varit med vid hämtning och lämning av bror. Det gick superbra. bägge av mina barn har gått när de började.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #19 Skrevet 16. januar 2016 Her var mine to år da de startet. Har heldigvis en jobb som gjør det mulig å ta fri en dag i uken. Anbefales! Nå er minstemann 5 år,men enda har han fri hver fredag(når han var mindre,delte vi uken i to). Anonymkode: 3f7de...e2a
Frøken Smilla Skrevet 16. januar 2016 #20 Skrevet 16. januar 2016 (endret) Han var ca 13 måneder da han begynte. Går på en liten og "isolert" småbarnsavdeling, med stabilt personale. Han var yngst da han begynte, og begynte litt etter alle de andre, så han fikk den roen og oppmerksomheten han (og vi!) trengte. Han er nå to år, og stortrives fremdeles i barnehagen, men er sjelden der lenger enn 6,5 timer. Jeg er gravid igjen, og nestemann vil, hvis alt går etter planen, være ca 16 måneder ved barnehageoppstart. Noe eldre, men vil få innkjøring samtidig med "alle andre". Er usikker på hva som vil være best. Endret 16. januar 2016 av Frøken Smilla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå