Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan velger du hvilke klær og sko du kjøper? Vurderer du om produktene kan være slaveprodusert før du velger, eller går du kun etter utseende/pris/mote?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Etter å ha lest No Logo sitter jeg med en ekkel bismak i munnen. Hvis det er mulig vil jeg la være å kjøpe produkter som er resultat av utnytting og barnearbeid, men er det i det hele tatt mulig (unntatt ved å kjøpe direkte fra produsent). Når prisen presses ned, har det konsekvenser; prisen fra produsent presses også---til ytterste konsekvens.

Den boka burde flere lese....

Skrevet

Hmm.. Har No Logo liggende uten å ha lest den. Skal jammen legge den i "skal-lese-snart-bunken" min!

Skrevet

Jeg tenker ikke over at det kan være slaveprodusert nei... :-?

Skrevet

hvordan finner man ut hva som er laget på en grei måte og hva som er slaveprodusert da?

står det om kjeder i den boka?

hadde jeg visst om diverse merker/kjeder/butikker hvor klærne ble slaveprodusert eller av barnearbeidere, så ville jeg unngått å kjøpe det, men pr idag så visste jeg ikke at det var mulig å finne ut, og da går jeg etter liking og pris.

Skrevet

Er nok en ting jeg desverre tenker for lite på. Jeg vurderer hvordan klær ser ut og hvilken kvalitet de har. Vanskelig å vite hva som er OK å kjøpe, annet enn naturfarga "retferdige produkter" (fordommer jeg, ja?), og det er liksom ikke helt min stil.

Skrevet

Spør i kjedene, vi har hatt ett rundskriv nå fordi et av de politiske partiene har startet en kampanje på det.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det nevnes navn som Nike, Reebok, Levi's osvosv....Så du kan vel regne med at de aller fleste merkene har sine svin på skogen. Når man leser at folk dør fordi de ikke får fri så de kan gå til legen, mister i hvertfall jeg handlelysten.

Jeg husker en affære med Triumph undertøy, som ble produsert i Burma/Myanmar, under tvilsomme forhold. Regimet i landet bryr seg ikke i det hele tatt om menneskerettigheter.

Skrevet
Jeg husker en affære med Triumph undertøy' date=' som ble produsert i Burma/Myanmar, under tvilsomme forhold. Regimet i landet bryr seg ikke i det hele tatt om menneskerettigheter.[/quote']

Den episoden husker jeg også, og har ungått undertøy fra Triumph siden. Men jeg vet jo egentlig ikke om de er noe bedre enn de andre. Får liksom følelsen av at alle er like ille. Lurer forresten på om Triumph har gjort noe med problemet, det var jo faktisk ganske mye oppstyr.

Gjest Ethereal
Skrevet

Du har et poeng der, alle er like ille. Selv sliter jeg, for Triumph er ett av to merker som har BHer som passer meg.

Ellers tror jeg dessverre at lite blir gjort for å bedre de faktiske forholdene som arbeiderne jobber under. Kosmetiske endringer uten noen særlige praktiske konsekvenser, men som ser bra ut på papiret. Ønsket er vel å stoppe munnen på kritikerne, og dysse ned hele saken. I hvertfall hvis mitt inntrykk (etter å ha lest No Logo) stemmer.

Alle burde lese den boka, selv om det tar tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

for meg blir det store dillemmaet hvilket alternativ som venter arbeiderne som kanskje mister arbeidet sitt som følge av eks boikott....

Skrevet
Alle burde lese den boka, selv om det tar tid.

Skal ta meg sammen og få gjort det, den står i hylla hjemme (og har stått der et par år :oops: ).

Man kan selvfølgelig kjøpe merker produsert i skandinavia/europa, men jeg er redd man da gjør vondt værre for de som er avhengige av jobb for vestlige selskaper, selv under dårlige forhold.

Skrevet
hvordan finner man ut hva som er laget på en grei måte og hva som er slaveprodusert da?  

problemet er at det vet som regel ikke firmaet som sitter på varemerket engang.

generelt kan du regne med at klærne du kjøper er produsert under temmelig horrible forhold.

løsning: kjøp mindre klær.

sjekk websidene til oxfam og ilo for mer info om arbeiderrettigheter.

Skrevet

men dersom vi boikotter uten at det er en sak rundt det, hva vil skje da? vil lederne for dette horrible forstå at "ah... nei, folk kjøper sikkert mindre av dette nå fordi vi behandler arbeiderne så dårlig!!", også begynne å gjøre ting annerledes?

eller vil de som allerede finner seg i denne tragiske behandlingen fordi de er nødt til å ha pengene det gir, miste jobbene sine?

Jeg VET ikke nok her jeg altså, men dersom de ikke trengte jobben, så ville de vel ikke funnet seg i behandlingen?

så det må i mitt hode mer til en å bare stilletiende slutte å handle varene? eller?

Skrevet

det skjer ikke så mye, nei, annet enn at du kan ha litt bedre samvittighet selv.

det vil uansett neppe hende at så mange mennesker boikotter varer som ikke er dokumentert produsert under forhold som kan regnes som etisk forsvarlige at det ikke likevel vil lønne seg å utnytte arbeidere på det groveste.

dette er en vanskelig problemstilling uten fasitsvar.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på at klærne jeg kjøper kan være produsert av slaver, men burde kanskje være mer obs på sånt..

Skrevet

Det virker kanskje som det ikke har store virkningen om man i det stille boikotter produkter fra suspekte kjeder e.l., men forbrukerne har faktisk makt. Det har viste seg før, også her i Norge. Spør i butikkene hvor og hvordan varene er produsert og vi sender signaler til eierne. En måte å sjekke hvor ting er laget er jo bare å ta en titt på vaskelappen i plagget. Der står det som oftest hvor de er produsert. De som liker litt skater-stil/utendørs aktiv-stil, bør sjekke selskapet Howies. De lager etiske og økologiske klær, og de er ikke dyre heller. Mannen kjøpte et par flotte, krafitge jeans der til 45 pund, og de har mange kule t-skjorter etc.

http://www.howies.co.uk

Noen har nevnt at det er et dilemma at ved å boikotte slaveprodukter, så mister folk en jobb de nok sårt trenger. Men da bør vi kanskje minnes oss selv om at det er nettopp en JOBB de trenger, en redelig, rettferdig jobb - og ikke en slavekontrakt der de arbeider vekk livet sitt for slikk og ingenting uten å få de enkleste rettigheter, bare for at du og jeg skal kunne kjøpe en genser til 99 kroner eller til og med et par Nike sko til over 1000-lappen.

Denne linken er interessant:

http://www.cleanclothes.org/campaign/shoe.htm

Av et par sko til 100 dollar går 0.4 prosent til lønninger.

Det kan også være greit å huske at klær ble faktisk produsert i Europa før, men at mange europeere har mistet jobber de sårt trengte da selskapene flyttet fabrikkene til Østen.

Denne linken er til en side som viser noen alterantiver man har:

http://www.etiskforbruk.no/om.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...