AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 Da er termin straks her, og min svigermor ringte tidligere i dag. Hun ville bare understreke at hun forventet å bli bestemor til det kommende barnet. Om min mor ikke ville være mormor, så fikk hun finne på noe annet.. Besta, mommo, mor etc... Men bestemor tittelen den skulle farmor ha ja, og det var fullstendig udiskutabelt. Jeg ble helt satt ut og visste ikke helt hva jeg skulle svare..... Og hormonell som man er følte jeg meg helt overkjørt.... Har ikke snakket med mannen enda, han jobber dobbeltskift i dag. Anonymkode: 23e04...424
GørilB Skrevet 15. januar 2016 #2 Skrevet 15. januar 2016 Kan ikke begge være bestemor? Jeg kaller begge besteforeldreparene mine bestemor og bestefar. Aldri vært noe problem 23
King in the North Skrevet 15. januar 2016 #3 Skrevet 15. januar 2016 Bestemor er ikke akkurat en beskyttet tittel, så tror du skal ta dette med knusende ro, og la folk kalle svigers akkurat det de vil. 19
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #4 Skrevet 15. januar 2016 Det er opp til besteforeldrene å bestemme hva de skal hete (evt opp til barna) Ikke opp til deg. Anonymkode: 1e009...7c7 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #5 Skrevet 15. januar 2016 3 minutter siden, GørilB skrev: Kan ikke begge være bestemor? Jeg kaller begge besteforeldreparene mine bestemor og bestefar. Aldri vært noe problem Samme her. Anonymkode: 96c8f...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #6 Skrevet 15. januar 2016 Skjønner at du føler deg litt overkjørt av svigermor. Dette med titler for besteforeldre er tydeligvis noe mange tar svært seriøst. Jeg er selv oppvokst med to "bestefar" og to "bestemor", og det gikk helt fint. Mine barn har også flere som kalles det samme, fordi vi begge har skilte foreldre. Dette har aldri vært noe problem for oss i hvert fall. Synes du og mannen din skal ta en prat om dette og finne ut hva dere synes er best. Anonymkode: e0769...f62 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 Oi det var voldsomt. Her er svigermor bestemor og min mor mormor, de fikk velge selv. For svigermor var det viktig å være bestemor, mens for min mor var det viktigst å ha en "egen" tittel. Men hadde en av dem inntatt denne holdningen så hadde vi nok steilet både jeg og mannen... Vi så det som at de fikk velge selv fordi vi bestemte at de fikk det, ikke fordi de hadde krav på det. Anonymkode: 1f97a...9a1 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Vi finner sikkert ut av akkurat det. Men jeg reagerte mer på måten hun snakket om min mor, indirekte sier hun jo at hun har rett til å bestemme over min mor. Det synes jeg at er vondt. måten hun la det frem på så følte jeg at hun beskrev min mor som en 2 rangs bestemor, som blir helt feil i mine øyne. Anonymkode: 23e04...424 8
Antlers Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 Jeg hadde to bestemødre og to bestefedre, og det fungerte helt utmerket. Om alle var samlet, var det bare å slenge på et fornavn ved siden av. Slik du fremstiller det, høres det jo ganske frekt ut - at hun vil ha enerett på tittelen, liksom - men det kan hende hun rett og slett ikke synes "farmor" høres like koselig ut. For meg som ikke har noe forhold til ordene "farmor" og "mormor", høres det veldig tunggrodd og gammeldags ut, så jeg hadde nok ikke likt å bli kalt det selv. 2
Gjest Blomsterert Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er termin straks her, og min svigermor ringte tidligere i dag. Hun ville bare understreke at hun forventet å bli bestemor til det kommende barnet. Om min mor ikke ville være mormor, så fikk hun finne på noe annet.. Besta, mommo, mor etc... Men bestemor tittelen den skulle farmor ha ja, og det var fullstendig udiskutabelt. Jeg ble helt satt ut og visste ikke helt hva jeg skulle svare..... Og hormonell som man er følte jeg meg helt overkjørt.... Har ikke snakket med mannen enda, han jobber dobbeltskift i dag. Anonymkode: 23e04...424 Bare å jatte med på sånt da. Ingenting å bli datt ut for,det er jo bare fjollete fra svigermor :-) Kall begge bestemor med fornavn bak,så burde det bli fred i familien. Mye rart en skal være opptatt av :-D som her,i din svigermors tilfelle.
peppermyntete Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 Hæ? Begge to er da bestemor! Bestemor er jo det man sier når man ikke bruker mormor/farmor. Her får svigermor jekke seg ned litt synes jeg, dette er da på ingen måte noe hun skal bestemme! 9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er opp til besteforeldrene å bestemme hva de skal hete (evt opp til barna) Ikke opp til deg. Anonymkode: 1e009...7c7 Men en besteforelder kan ikke diktere hva den andre siden av besteforeldrene ikke kan kalles, er vel det det handler om her. Les før du kommenterer. Anonymkode: 32e31...764 12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi finner sikkert ut av akkurat det. Men jeg reagerte mer på måten hun snakket om min mor, indirekte sier hun jo at hun har rett til å bestemme over min mor. Det synes jeg at er vondt. måten hun la det frem på så følte jeg at hun beskrev min mor som en 2 rangs bestemor, som blir helt feil i mine øyne. Anonymkode: 23e04...424 Det viser seg at barnebarn ofte får nærere forhold til barnebarn enn farmor. Dette fordi det oftest er kvinnen som inviterer, har mest omsorg for barna de første årene mm det er mer naturlig for henne å spørre egen mor om råd, hjelp, diskutere (allerede dra svangerskapet) med egen mor enn sviger. Sønner diskuterer som regel ikke slikt (barneoppdragelse, utvikling, helse, påkledning og mating) med sine mødre. Selvsagt gjør ikke alle kvinner det heller, men flere. Og ved brudd har mor oftere hovedomsorg når det ikke er 50/50, og farmor mister enda mer. Så jeg tror mange farmorer er redd for å havne på sidelinjen, de er litt truet av at mormor er mor til barnebarnets mor. Så kanskje det kan være tilfelle her? I så fall kan hun jo trøste seg med tittelen. Anonymkode: b446c...148 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men en besteforelder kan ikke diktere hva den andre siden av besteforeldrene ikke kan kalles, er vel det det handler om her. Les før du kommenterer. Anonymkode: 32e31...764 Jeg leste innlegget, og den delen av komentaren antok jeg at TS var voksen nok til å overse. Anonymkode: 1e009...7c7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #15 Skrevet 15. januar 2016 Hadde bevisst omtalt henne som ''farmor'' i ren trass! Anonymkode: c5133...720 10
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. januar 2016 #16 Skrevet 15. januar 2016 Har du brødre? Hvis ikke burde det jo gå greit.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viser seg at barnebarn ofte får nærere forhold til barnebarn enn farmor. Dette fordi det oftest er kvinnen som inviterer, har mest omsorg for barna de første årene mm det er mer naturlig for henne å spørre egen mor om råd, hjelp, diskutere (allerede dra svangerskapet) med egen mor enn sviger. Sønner diskuterer som regel ikke slikt (barneoppdragelse, utvikling, helse, påkledning og mating) med sine mødre. Selvsagt gjør ikke alle kvinner det heller, men flere. Og ved brudd har mor oftere hovedomsorg når det ikke er 50/50, og farmor mister enda mer. Så jeg tror mange farmorer er redd for å havne på sidelinjen, de er litt truet av at mormor er mor til barnebarnets mor. Så kanskje det kan være tilfelle her? I så fall kan hun jo trøste seg med tittelen. Anonymkode: b446c...148 Akkurat dette sa min mor til meg. Min mor gav gladelig fra seg sin bestemortittel til min svigermor, og forklarte meg at jeg ikke skulle føle at hun ble tilsidesatt, for det å være mormor er en helt spesiel situasjon uansett Anonymkode: 62f33...887 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat dette sa min mor til meg. Min mor gav gladelig fra seg sin bestemortittel til min svigermor, og forklarte meg at jeg ikke skulle føle at hun ble tilsidesatt, for det å være mormor er en helt spesiel situasjon uansett Anonymkode: 62f33...887 Jeg liker moren din. Anonymkode: bb455...359 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viser seg at barnebarn ofte får nærere forhold til barnebarn enn farmor. Dette fordi det oftest er kvinnen som inviterer, har mest omsorg for barna de første årene mm det er mer naturlig for henne å spørre egen mor om råd, hjelp, diskutere (allerede dra svangerskapet) med egen mor enn sviger. Sønner diskuterer som regel ikke slikt (barneoppdragelse, utvikling, helse, påkledning og mating) med sine mødre. Selvsagt gjør ikke alle kvinner det heller, men flere. Og ved brudd har mor oftere hovedomsorg når det ikke er 50/50, og farmor mister enda mer. Så jeg tror mange farmorer er redd for å havne på sidelinjen, de er litt truet av at mormor er mor til barnebarnets mor. Så kanskje det kan være tilfelle her? I så fall kan hun jo trøste seg med tittelen. Anonymkode: b446c...148 Skulle stå at barnebarn oftere får nærere forhold til mormor enn farmor. Anonymkode: b446c...148
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #20 Skrevet 15. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker moren din. Anonymkode: bb455...359 Hehe, jeg også ❤️ Anonymkode: 62f33...887 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå