Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har registrert meg på Lifesum da jeg vil gå ned 6 kg. Appen sier at jeg må holde meg på 1400 kalorier per dag for å klare målet mitt på 14 uker. I dag spiste jeg 2 skiver med grovt brød med leverpostei, det er i følge Lifesum nesten 500 kalorier. Kan dette stemme? Jeg har prøvd nå en uke, men jeg er så sulten hele tiden. Spiser sunt og får i meg de proteinene jeg skal, så ser ikke helt at jeg klarer å spise sunnere. Likevel er jeg over 1400 kalorier hver dag. Noen tips til hvordan jeg skal klare det? Blir ikke mett av bare salat, da blir jeg sulten igjen etter 1 time. 

Anonymkode: 3ed03...d96

Gjest Runforit
Skrevet

Her er alt for lite info om deg. Høyde, vekt, alder, aktivitetsnivå etc er med på å avgjøre om 1400 kcal er nok eller ikke.

Skrevet

Sorry. 42 år, 69 kg og 167 høy. Stillesittende jobb, men er er i aktivitet med barna hver dag. Trener 1-2 dager i uka, men ikke veldig intensivt. 

Skrevet (endret)

(Ja, jeg må jo spørre som Runforit: Er 1400 kcal riktig for deg? Høyde, vekt, kjønn, alder? Hvor aktiv vil du si du er?) Fått svar på det :)  1400 virker kanskje noe lavt, men ikke nok til å skulle få deg til å slite sånn.

Er informasjonen om matvarene riktig? Samsvarer antallet kalorier pr 100 gram vare på pakkene (med brød og leverpostei) med det som Lifesum gir deg? (Eller hvis du har bakt selv, stemmer det på grunnlag av kaloriene i ingrediensene delt på antallet skiver?)

Hvor mye fett, protein og karbohydrat tar du sikte på å ta inn per dag? 

Spiser du veldig annerledes enn du pleier? Har du forsøkt å fordele matinntaket på forskjellig antall måltider pr dag?

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har registrert meg på Lifesum da jeg vil gå ned 6 kg. Appen sier at jeg må holde meg på 1400 kalorier per dag for å klare målet mitt på 14 uker. I dag spiste jeg 2 skiver med grovt brød med leverpostei, det er i følge Lifesum nesten 500 kalorier. Kan dette stemme? Jeg har prøvd nå en uke, men jeg er så sulten hele tiden. Spiser sunt og får i meg de proteinene jeg skal, så ser ikke helt at jeg klarer å spise sunnere. Likevel er jeg over 1400 kalorier hver dag. Noen tips til hvordan jeg skal klare det? Blir ikke mett av bare salat, da blir jeg sulten igjen etter 1 time. 

Butikkbrød er ofte rundt 250 kcal per 100 gram. 1 skive butikkbrød er ofte ca 30 gram. 2 skiver gir da rundt 150 kcal. Leverpostei ligger rundt 300 kcal per 100 gram. 

Anonymkode: e0dd6...5bc

Skrevet

Jeg holder meg også til 1400 kalorier daglig. Og for meg går det veldig bra! Ante ikke at jeg kunne spise SÅ mye, og er god og mett hver dag. Noen ganger sliter jeg med å få i meg nok. Tror du fører feil, høres sånn ut. I dag spiste jeg to skiver med fiber og frø-brød (33 gram pr skive) med makrell i tomat. Det ble 252 kalorier. Må få i meg mer, så må ta en banen eller noe også, få opp kaloriene. 

Anonymkode: 87a40...8df

• Liker 1
Skrevet

Ikke sikkert du fører feil. Jeg slet med det samme som deg i begynnelsen ts, og ble ganske oppgitt, for jeg kunne jo ikke spise noe som helst! Men etter noen uker begynte jeg å lære hva jeg kan og ikke kan gjøre, og ting ble enklere. 

Du må selvfølgelig kontrollere om du regner rett - vei alt! Men hvis brødskivene er store, du har på smør, og har på en raus mengde leverpostei kan det fint bli 500 kcal ja... Da må du enten justere mengden (tynnere brødskiver, mindre smør, mindre pålegg) eller finne noe annet å ha på skiva. Du må prøve deg frem, men prøv å regne på forhånd, før du lager maten, hvor mange kalorier det blir, og så justerer du mengdene. Hvis jeg har lyst på en "kaloririk" brødskive til lunsj kan jeg for eksempel kompromisse med å kun spise en skive + et rugsprø med kalorifattig pålegg. Du må også prøve deg frem med hva som metter. Jeg er veldig glad i egg. Salat er også mettende hvis du har noe mettende oppi - egg, kjøtt eller bønner. 

Skrevet

Og så må du ikke føle deg "unormal" om du aldri blir å føle at 1400 kalorier er MYE, som vedkommende over føler. Jeg har aldri syntes det har vært mye, det viktigste er å komme til punktet der du føler det er NOK. 

Skrevet

Viktig å bli mett, og derfor må man hele tiden være obs på hva man faktisk spiser... Grovt brød er ikke nok for meg, det går altså, men knekkebrød metter mer for meg Bruker også lengre tid på å spise det.. 

Men alle er ulike der da, selvsagt. Men velg et suuupergrovt brød om du er mye sulten :)

Jeg er veldig nøye på hva jeg spiser, og det er mye grønnsaker, fiber (knekkebrød) og kjøtt, på den måten er jeg aldri sulten på mine 1500kcal. Noen ganger har jeg tilogmed plass til noen ruter med melkesjokolade :-D 

Det jeg liker med lifesum er at man blir bevisst på dette og jeg velger dermed mat som er mye bedre for meg... Magen fungerer superbra på knekkebrød og jeg føler meg så mye kvikkere med dette kostholdet jeg følger nå. Litt av alt. :)

Lykke til :)

Skrevet

Fyll deg opp med kalorifattig mat, masse masse grønnsaker med masse fiber, og jeg skal love deg st du blir mett til slutt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...