Gå til innhold

Sliter med å sovne, men sover i 12+ timer - Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å sovne for tiden. Har gjort det siden 18. desember. Kan ligge flere timer før jeg klarer å sovne. Det er ikke tanker som plager meg mest - får rett og slett bare ikke sovne, selv om jeg er stuptrøtt. Men når jeg først sovner sover jeg i MINST 12 timer, noe som er unormalt hos meg som vanligvis ikke klarer mer enn 6-7 timer og står opp tidlig på morgenen. Er vanligvis A-menneske, men nå sovner jeg ikke før langt på natt og hører ikke alarmene om morgenen. Utrolig frusterende. Og hverdagen blir tyngre etter såpass mye søvn. Kan sove opp til 14-15 timer... Får vondt i hodet, føler meg trøtt og sliten, etc.

Bør jeg snakke med lege eller er det et normalt problem? Kan medisin som gjør at jeg sovner raskere forverre alt, mtp. at jeg sover så mye når jeg først sovner? 

Anonymkode: 3fd86...c50

Skrevet

At du sliter med å sove etter 12 timers søvn, er kanskje ikke så rart. Hvis du sliter med å finne normal døgnrytme, kan du prøve innsovningstabletter. Legen din vet om det er å anbefale i din situasjon, hvor lenge du kan bruke medikamentet og kan også ta blodprøver for å finne ut om du mangler vitaminer eller noe annet som kan gjøre at du plutselig føler behov for å sover dobbelt så lenge som vanlig. Jeg synes du skal ta en prat med legen og få tatt noen prøver, uansett om du skal be om innsovningstabletter eller ikke.

Anonymkode: db62e...32a

• Liker 1
Skrevet

Herregud stå opp kl 6 da! Ikke rart du ikke får sove etter å ha sovet i 12 timer. Uansett hvor få timer du får, stå opp kl 6, så skal du se døgnrytmen kommer seg etterhvert. Du blir trøtt de første dagene til kroppen finner rytmen igjen . Har selv måttet gjort det etter juleferien. Tull å bruke sovetabeletter når du kan forsøke på normalt vis først

Skrevet

Det er jo derfor jeg skriver her - jeg klarer ikke å stå opp. ;)  Det hele begynte med at jeg ikke fikk sovne. Jeg hadde normal rytme før det og sov mellom 6-8 timer. Jeg legger meg til vanlig tid og jeg er veldig trøtt. Klarer ikke sovne; bruker minst 2 timer. Deretter sover jeg 12+ timer og klarer ikke våkne av alarmene jeg har på. Jeg har prøvd å ha alarmen på kl 7, 8, 9, 10, 11. Går ikke. Har prøvd å endre alarmene, volumet, sangene, vibrasjonene, hvor i rommet jeg har den; har til og med prøvd disse fæle appene der man må løse mattestykker/gå så og så mange skritt. Jeg våkner ikke. Hva skjer!? haha.

Så jeg har et merkelig problem selv ikke jeg skjønner helt... :/ 

• Liker 1
Skrevet

Sover 12+ fordi jeg ikke klarer å stå opp av alarmene mente jeg.

TS

Skrevet

Legg deg til samme tid hver dag. Dersom du ikke sovner innen 15 min så står du opp igjen og finner på noe annet. Ta deg en håndtralle eller noe. Stå opp til samme tid hver dag. Ingen kaffe etter 1800. Ingen PC de to siste timene før du legger deg.

Anonymkode: 34e52...b70

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Legg deg til samme tid hver dag. Dersom du ikke sovner innen 15 min så står du opp igjen og finner på noe annet. Ta deg en håndtralle eller noe. Stå opp til samme tid hver dag. Ingen kaffe etter 1800. Ingen PC de to siste timene før du legger deg.

og kom deg ut litt om dagen for å få litt dagslys. Det hjelper ofte.

Skrevet

Dette høres ut som kjæresten min. Han har hatt det slik i mange år. Det er lett å komme med råd i hytt og gevær, men sjansene er at det ikke er rutiner som er problemet. Det kan være noe biologisk som har endret seg (hormonproduksjon eller noe). Kjæresten min bruker appen sleep cycle for å få en oversikt over søvnkvalitet, wake-up light for å lettere komme seg opp av sengen om morgenen, og er nøye på kaffeinntak. Dette hjelper litt, nen slett ikke nok. Han skal til utredning på et søvnsenter. Første steg i prosessen: kontakt lege. 

Anonymkode: 56d50...097

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som kjæresten min. Han har hatt det slik i mange år. Det er lett å komme med råd i hytt og gevær, men sjansene er at det ikke er rutiner som er problemet. Det kan være noe biologisk som har endret seg (hormonproduksjon eller noe). Kjæresten min bruker appen sleep cycle for å få en oversikt over søvnkvalitet, wake-up light for å lettere komme seg opp av sengen om morgenen, og er nøye på kaffeinntak. Dette hjelper litt, nen slett ikke nok. Han skal til utredning på et søvnsenter. Første steg i prosessen: kontakt lege. 

Anonymkode: 56d50...097

Ja kanskje det. :) jeg legger meg til samme tid hver dag, men det hjelper ikke. Og det hjelper heller ikke å stå opp til samme tid hver dag når man ikke klarer å våkne av alarmene. Klarer fysisk ikke høre alarmene; sikkert fordi jeg sover dypt eller noe. Ganske frustrerende! 

Den appen bruker jeg også faktisk! Det har så langt ikke hjulpet særlig mye, men får se etterhvert. :) Hvis det ikke ordner seg snart tror jeg at jeg bestiller legetime. Må uansett sjekke noe annet så kanskje like greit.

Takk for svar alle sammen! Setter virkelig pris på det! :) 

TS

Skrevet

jeg har funnet en mann på youtube som snakker meg i søvn , funker hvergang.

Anonymkode: b4f65...0bd

Skrevet

Har du ikke jobb eller skole du må stå opp til?

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Perle skrev:

Har du ikke jobb eller skole du må stå opp til?

Ja har jobb, og begynner på mandag. Så jeg begynner å bli litt bekymret. Jeg vet hvor plagsomt det er når man jobber. Det skjedde i fjor og da var jeg helt utslitt... Fikk ikke sovnet før 3-4 på natta og måtte opp kl 6. Det er så klart annerledes når man må stå opp til noe; det ligger nok psykisk. Slet med å høre alarmene da og, men våknet til slutt. Men ikke så deilig å bare få 2-3 timer søvn....

TS

Skrevet

Hadde det på akkurat samme måte tidligere. Jeg greide ikke sove, og når jeg først greide å sove sov jeg igjennom mine 3 alarmer. Både lysalarm, vibrasjonsalarm og telefon. Det bedret seg når jeg sluttet å drikke kaffe sent på dagen, samt ikke spise så mye på kvelden max 1 eple eller no. Drikker kun vann nå isteden for sukkerholdig drikke, kan ha noe å gjøre med det. Drakk nesten bare cola tidligere og da hadde jeg problemer med søvn og sov 12+ timer når jeg først fikk sove. Men uansett etter diss endringene greide jeg å sovne på natten og voknet av meg selv før vekkeklokkene slo inn (6-8 timer). Sørg for å få i deg rikelig med vitaminer d hjelper på. Og kanskje en varm og god dusj på kvelden rett før du legger deg. Å ha det kaldt på rommet, med rikelig med oksygen er et must (lite oksygen får deg bare til å sove lengre) .

Kan være så mangt som gjør at du sliter, du må bare teste ut hva som må til.

Lykke til uansett :)

Anonymkode: 2f003...4c4

Skrevet

Du har bare snudd døgnet. Hvisdu sovner kl 3 og ikke står opp før 15 så er det ikke rart at rytmen er på trynet. Hvis du sliter med å cåkne så er det nok at du sover for tungt, og jeg har selv i nødens stund valg å døgne slik at jeg legger meg dautrøtt kl 22 og må opp kl 7. Gjør det de siste dagene før du begynner på jobb. 

INGEN ETTERMIDDAGSLURER. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har jobb, og begynner på mandag. Så jeg begynner å bli litt bekymret. Jeg vet hvor plagsomt det er når man jobber. Det skjedde i fjor og da var jeg helt utslitt... Fikk ikke sovnet før 3-4 på natta og måtte opp kl 6. Det er så klart annerledes når man må stå opp til noe; det ligger nok psykisk. Slet med å høre alarmene da og, men våknet til slutt. Men ikke så deilig å bare få 2-3 timer søvn....

TS

Når du begynner på jobb igjen blir det nok enklere skal du se. Det blir ille de første 2-3 morgenene men så går det seg til. Jeg blir også sånn i ferien. Jeg sover lenge - bruker lang tid på å sovne - sover enda lenger - sovner enda senere osv. Det eneste som hjelper er å tvinge seg opp uansett hvor lite søvn en har fått. Lykke til☺

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt med akkurat. dette i årevis. Det er ikke "bare"  å snu døgnet tilbake for oss som virkelig sliter. Gå til lege kjapt, før det evt blir kronisk. Du har en fordel som opprinnelig er A-menneske,jeg er B og det gjør det verre. Diagnose insomni. Mistenker forsinket søvnfasesyndrom, skal utredes. Ellers, les om søvnhygiene og avslapningsteknikker, finnes en app som heter night filter, den gjør mobilens lys rødere og mildere, mindre som dagslys,  Dagslyslampe hjelper meg litt, ikke vanlig wake up light, men en sterkere. Null kaffe etter 17, helst før. Lag gjerne et safe space/fantasi som er behagelig, som du fokuserer på ved leggetid (hjelper på stress og lakenskrekk, sol lett utvikles). Jeg tar en innsovningstablett med jevne mellomrom for å justere døgnrytmen og få nok søvn, ofte hjelper det også å bare vite at de er der om jeg trenger dem. Imovane/zopiclone er best for meg, men måtte teste annet først. Vallergan (gammel antihistamin) er fin å sovne på, men gir meg større vansker med å stå opp. 

Jeg har forresten depresjon, nor angst. Disse forverrer hverandre gjensidig.  Kan det være noe sånt? 

Om du Må opp: Ikea selger en gammeldags ringeklokke det ikke går an å sove gjennom. Sett den i andre enden av rommet så du må opp av sengen for å skru av. Ps, den tikker høyt, lurt å stappe mellom noen klær om det plager deg. 

http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/art/50187566/

Lykke til videre. :) 

Anonymkode: 524c0...ed8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du Må opp: Ikea selger en gammeldags ringeklokke det ikke går an å sove gjennom. Sett den i andre enden av rommet så du må opp av sengen for å skru av. Ps, den tikker høyt, lurt å stappe mellom noen klær om det plager deg. 

http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/art/50187566/

Lykke til videre. :) 

Anonymkode: 524c0...ed8

Enda bedre; legg den i en gryte

Skrevet (endret)

Prøv den her du , eneste som nytter på enkelte. Verdt å prøve for her må du stå opp for å slå den av når den triller ut på gulvet

http://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=511

Forsøk å slit deg ut ei stund før du legger deg. en god tur ut i naturen hjelper ofte

Endret av Ragnar89
Skrevet

Hvis du ikke våkner av lyd alene, prøv lyd i kombinasjon med vibrasjon.  Det fungerer godt for mannen min.  (Flere aktivitetsarmbåd har den muligheten)

Anonymkode: fa1e4...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...