Wota Skrevet 15. januar 2016 #1 Skrevet 15. januar 2016 (endret) Hei! Jeg har nylig flyttet inn i leilighet, og har merket at internett stort sett er brukbart men har veldig ugjevn respons som gjør det vanskelig og bruke i noen situasjoner. Jeg sitter og pinger en del, for å prøve å se hvor feilen ligger; ruteren ligger nesten alltid under 1ms, mens raske nettsider som regel ligger rundt 30-60. Av og til får jeg peaks helt oppi 150-300ms. Og bruke VPN har vært utrolig vanskelig, ettersom den dropper ut og må etablere kontakt på nytt hele tiden virker det som. Det virker rett og slett for ustabilt. Jeg bruker PIA, som i grunn skal være gode servere. Vanligviss vill disse gi meg 50-60 ping, på det værste oppi 70-80. Nå får jeg sinnsyke mengder peaks. Jeg skriver punktvis fordi jeg følte det ble lettere å følge :-)Hva jeg har prøvd så langt - Ruteren min fikk sjeldent nett-tilgang og hadde ofte problemer med DHCP - Jeg koblet nettverksutgangen fra veggen via en cisco ruter, og dette hjalp litt ift DHCP. Jeg har lest at flere hadde problemer med dette på min ruter med noen setups (archer c7) - Det mistet fortsatt kontakten ofte, så jeg åpnet opp kontakten i veggen. Kontakt 1 hadde skader, så jeg byttet over til den ubrukte kontaken på siden. Jeg fant ut at pluggen i veggen kun bruker data rx+/- og tx+/- (bilde 1), i alle fall i følge pinouten jeg har fulgt: https://www.trangosys.com/cat-5-ethernet-cable-standards-pin-out-assignments/Spørsmål 1. Er det noen som kan forklare meg hva som skjer på bilde 3? Nettverkskabelen kommer fra et sted, også kommer det noe helt annet fra en annen kabel. (Kan det være at det er brannalarmen som går til branntavla i etasjen under?) 2. Vill nettverket fungere kun med data kablene? Eller vill det kunne skape problemene jeg har? 3 Eventuelt andre teorier om hvorfor nettet er dårlig. Speedtest sier 16,92 opp og 5,29 ned med 15ms ping, skal visstnok være via GET i følge speedtest. Endret 15. januar 2016 av Wota
Wota Skrevet 16. januar 2016 Forfatter #2 Skrevet 16. januar 2016 kvinneguiden er kanskje ett dårlig sted og spørre slike spørsmål 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå