Gå til innhold

Vekten forandrer seg mye fra dag til dag ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går veide jeg 80,4 (tenkte yes! Kan nesten se 70-tallet, aldri mer 80 igjen!) 

i dag veier jeg 81,9! (Jeg gikk på do før jeg veide meg i går og i dag) spiste ikke mye mer mat i går.. 

Ja jeg vet jeg ikke burde veie meg hver dag, men det gir meg motivasjon og "skjerper" meg for dagen.

beklager dumt sp, men hva veier jeg egentlig? (Nei er klar over at jeg ikke la på meg 1kg fett over natten) men vekten min svinger sånn fra dag til dag at jeg blir forvirret.

Er kvinne, spiste ikke "salt mat" i går.. 

Har noen erfaringer rundt dette? Stabiliserer det seg etter hvert? 

Anonymkode: 1f139...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når på dagen veide du deg? (Og var det med eller uten klær?)

Har du trent styrketrening mellom de to gangene du veide deg?

Vekta varierer fra dag til dag. Og veldig gjennom dagen.

Skal du sammenligne hver dag, må du veie under samme forhold hver gang. (Og tåle at det er noe variasjoner gjennom uka.)

Anonymkode: e44ba...67c

• Liker 2
Skrevet

Det er helt normalt. 

Hva mener du med "hva veier du egentlig"? Hva legger du i "egentlig"? Er det kroppens vekt fullstendig uten tarminnhold og magesekkinnhold? Umulig å vite... Er det kroppens vekt uten vanninnhold? Umulig å vite, men sitt i badstua noen timer og vei deg etterpå så får du en pekepinn. Men den vekta har du jo ikke til vanlig, så det kvalifiserer egentlig ikke til "egentlig", gjør det vel?

Er det kroppens vekt uten blod, vann, tarminnhold du vil vite? 

Poenget er: Det finnes ikke noen "egentlig" vekt. Kroppen består av mer enn fett - den består av muskler, vev, blod, skjelett, vann, fett, mageinnhold, tarminnhold. Det er umulig å vite hva hver av disse veier uten å tappe deg for de ulike bestanddelene og partere deg... 

Så det du "egentlig" veier er det du veier når du går på vekta. I dag har du 1,5 kg mer i væskeinnhold og tarm/mageinnhold enn i går. Det betyr ikke at du hadde 0 kg væske -og tarminnhold i går, så ingen av disse tallene er mer egentlig enn den andre.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når på dagen veide du deg? (Og var det med eller uten klær?)

Har du trent styrketrening mellom de to gangene du veide deg?

Vekta varierer fra dag til dag. Og veldig gjennom dagen.

Skal du sammenligne hver dag, må du veie under samme forhold hver gang. (Og tåle at det er noe variasjoner gjennom uka.)

Anonymkode: e44ba...67c

Dette er et eksempel på 24-timers mellomrom (morgen) Begge etter dobesøk kun i hotpants..

tåler og forstår variasjoner gjennom dagen/uken. Men når det svinger rundt 2,5 kg hver dag, blir jeg forvirret.

Anonymkode: 1f139...766

Skrevet

Vekten varierer etter mange forhold som hva du har spist, om du har mye vann i kroppen, om tarmen er full, salt mat etc. Det kan variere med 2 kg opp og ned. Derfor er ikke det lureste å veie seg hver dag men heller ha en fast ukedag som du veier deg på. Vei deg uten klær etter du har tisset om morgenen feks hver fredag. 

Skrevet (endret)

Kan også ha noe med hvor du er i syklusen. I uken før mens veier jeg 0,5 - 1 kg mer enn til vanlig og uken jeg har mens 1 - 1.5 mer enn vanlig. Anbefaler deg ikke å veie deg hver dag, det kan gå til hode på deg i verste tilfelle, prøv å vei deg en gang i uken isteden. Lykke til :)

Endret av Uskyldenselv
Skrevet

Du burde ha en mer detaljert vekt hvis du skal veie deg så ofte, en som tar med fettprosent, vann etc... Men jeg vil ikke si at 2 kilo kvallifiserer til å si at vekten varierer "mye" fra dag til dag...

Anonymkode: 25115...320

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor gidder du egentlig å hoppe på vekten hver eneste dag ?

Anonymkode: 18379...6db

Skrevet

Hvis du likevel skal veie deg hver dag så bør du sette opp en trendanalyse. For meg er det ikke så interessant å vite hva tallet er den spesifikke dagen, men jeg vil se utviklingen over tid. Gjerne som en kurve. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, vekta svinger, veldig ofte mer enn en kilo fra den ene morgenen til den neste, og uten at man har gjort noe spesielt (og enda mer gjennom dagen, fordi man spiser og drikker, men det er svært få som veier seg flere ganger om dagen). Og den kommer aldri til å "stabilisere seg" mer enn det. Det er bare tilfeldig om du veier akkurat det samme to dager på rad. Vekta di er ikke et punkt, men følger en bølgekurve, fordi det du plasserer på vekta når du trår på den, er en sammensetning av mange ting som hver har sine sykluser, brutalt men ypperlig forklart av Sisti over her. 

Det er en gammel myte at man ikke bør veie seg hver dag. Velg det som fungerer best for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...