Gå til innhold

"Pomchi"


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Har det blitt en registrert rase i NKK, eller, siden folk tar seg betalt 9000-12000kr pr valp for en slik en? Det er altså pomeranian og chihuahua som har fått unger, og avkommet kalles da påmfri. Nei, unnskyld, pomchi. 

Det er jo en betydelig sum, hva får man for pengene? Vaksine og ormkur koster ikke 12000kr, liksom. Ikke mat i noen uker fra de slutter å die heller. Så, hva trekker prisen opp? 

- Hvilket gemytt skal blandingen ha? 

- pelsstell?

- aktivitetsbehov? 

- mentaltestet? 

- hva slags helsesjekker går foreldrene gjennom i forkant av valpelagingen? 

- hva ønsker (kjøkken)oppdretterne å oppnå med å få valper, hva er målet med disse hundene? For de er ikke utrolig søte, så kan ikke tenke meg at det kan være en årsak. 

 

Slapp av, planlegger ikke å skaffe meg en slik, er bare nysgjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet er vel som regel enten at egen hund er så søt og snill, og det er naboens også, så da MÅ de jo bare få valper. Evt så er målet lettjente penger. Eller en kombinasjon av disse. Eller en feilaktig oppfatning om at det man gjør er riktig fordi "blandinger er så mye sunnere enn raser".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
1 minutt siden, Tabris skrev:

Målet er vel som regel enten at egen hund er så søt og snill, og det er naboens også, så da MÅ de jo bare få valper. Evt så er målet lettjente penger. Eller en kombinasjon av disse. Eller en feilaktig oppfatning om at det man gjør er riktig fordi "blandinger er så mye sunnere enn raser".

 

Men hva slags mennesker er det som bruker 9000-12000 kr på en uregistrert blandingshund som antakeligvis blir en ustabil fillebikkje? (sorry, men de to rasene er ikke akkurat kjent for å være stille, og spisshundblodet er gjerne ganske bjeffete) 

Jeg forstår det ikke. Jeg brukte dobbelt så mye på en hund en gang i tiden, og da valgte jeg en nøye utvalgt hund fra spesielle linjer fra en oppdretter som sjekket foreldre, og besteforeldre etc for sykdommer. Ikke det at det hjalp, men det er noe med det å i det minste forsøke? 

Har de for mye penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Må ta tak i det du skriver om myten at blandingshunder er sunnere enn renrasede hunder, ja, det er mange som tror på den myten så det kan jo være de lurer noen kjøpere med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Badebuksa skrev:

Men hva slags mennesker er det som bruker 9000-12000 kr på en uregistrert blandingshund som antakeligvis blir en ustabil fillebikkje? (sorry, men de to rasene er ikke akkurat kjent for å være stille, og spisshundblodet er gjerne ganske bjeffete) 

Jeg forstår det ikke. Jeg brukte dobbelt så mye på en hund en gang i tiden, og da valgte jeg en nøye utvalgt hund fra spesielle linjer fra en oppdretter som sjekket foreldre, og besteforeldre etc for sykdommer. Ikke det at det hjalp, men det er noe med det å i det minste forsøke? 

Har de for mye penger? 

Fordi valpene er supersøte. Og oppdretterne sier at tispa er så snill og hannen har aldri vært syk. Og at disse er sunnere enn de syke rasehundene. Og det vet valpekjøperne at stemmer fordi naboen hadde en gang en blandingshund som aldri var syk og ble 17 år, mens de selv har hatt en rasehund som de måtte avlive pga sykdom da den var to år. Så da så.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
10 minutter siden, Tabris skrev:

Fordi valpene er supersøte. Og oppdretterne sier at tispa er så snill og hannen har aldri vært syk. Og at disse er sunnere enn de syke rasehundene. Og det vet valpekjøperne at stemmer fordi naboen hadde en gang en blandingshund som aldri var syk og ble 17 år, mens de selv har hatt en rasehund som de måtte avlive pga sykdom da den var to år. Så da så.

 

De får seg vel en overraskelse når den "søte" valpen som voksen får patella luxasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ISeeYouCreep
Tabris skrev (På 15.1.2016 den 11.52):

Fordi valpene er supersøte. Og oppdretterne sier at tispa er så snill og hannen har aldri vært syk. Og at disse er sunnere enn de syke rasehundene. Og det vet valpekjøperne at stemmer fordi naboen hadde en gang en blandingshund som aldri var syk og ble 17 år, mens de selv har hatt en rasehund som de måtte avlive pga sykdom da den var to år. Så da så.

 

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for bevisst blandingsavl. Dvs, det jeg egentlig er for er å utvide genpoolen hos syke raser med å blande inn tilsvarende raser. F.eks så mener jeg de to langhårsbelgerne bør være èn rase, det samme bør schäfer og hvit gjeterhund. Flere av de små pelsrasene (shih tzu, lhasa apso, malteser, coton de tuleaur osv) kan gjerne også blandes, i hvert fall bichon-rasene.

Men det må gjøres med en langsiktig plan, og stor kunnskap om genetikk, rasehistorikk, gemytt, arvelige sykdommer og linjer. Det er ikke snakk om at min schäfer kan parres med naboens HG fordi de er så friske og snille, og blandingshunder er jo friskere. 

Det er en myte at blandingshunder nødvendigvis er friskere. Ved å parre to raser så kan avkommet få sykdommer fra to raser i stedet for èn. Det er som regel også minimalt med kontroll over linjer, arvelige sykdommer og gemytt - fordi man har ingen stambok. Det er ikke nok å si at tispa er supersnill og aldri har vært syk.

Selvsagt er det også mye tull og sykdommer hos rasehunder. Altfor mye. Men der har man i hvert fall mer kontroll, og ved å gjøre litt research selv så kan man øke sannsynligheten for å få en frisk hund ved å være bevisst hva slags kombinasjon man kjøper valper av. En garanti for en frisk og stabil hund har man aldri, enten man kjøper rase eller blanding, men man kan øke sannsynligheten betraktelig.

(Ellers er det vel Cavalier King Charles Spaniel du mener?)

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper i registrerte kull må selges til redusert pris pga skjønnhetsfeil eller andre avvik, men de som blander to hunderaser fordi de er såå søøtee tar vanlig valpepris 😑 

 

Jeg har så lyst til å si ifra hver gang jeg ser en slik annonse på finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
7 timer siden, Olive_North skrev:

Valper i registrerte kull må selges til redusert pris pga skjønnhetsfeil eller andre avvik, men de som blander to hunderaser fordi de er såå søøtee tar vanlig valpepris 😑 

 

Jeg har så lyst til å si ifra hver gang jeg ser en slik annonse på finn. 

Ja, det er irriterende, men kan vel ikke akkurat bestemme hva folk ønsker å ta for ting. Men de får vel ingen garantier, så hva betaler de for? Jaja, de får gjøre som de vil med sine egne penger, men det er lettjente penger for oppdretteren. Veldig lettjente penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den 15.1.2016 at 13.09, Tabris skrev:

Jeg er for bevisst blandingsavl. Dvs, det jeg egentlig er for er å utvide genpoolen hos syke raser med å blande inn tilsvarende raser. F.eks så mener jeg de to langhårsbelgerne bør være èn rase, det samme bør schäfer og hvit gjeterhund. Flere av de små pelsrasene (shih tzu, lhasa apso, malteser, coton de tuleaur osv) kan gjerne også blandes, i hvert fall bichon-rasene.

Men det må gjøres med en langsiktig plan, og stor kunnskap om genetikk, rasehistorikk, gemytt, arvelige sykdommer og linjer. Det er ikke snakk om at min schäfer kan parres med naboens HG fordi de er så friske og snille, og blandingshunder er jo friskere. 

Det er en myte at blandingshunder nødvendigvis er friskere. Ved å parre to raser så kan avkommet få sykdommer fra to raser i stedet for èn. Det er som regel også minimalt med kontroll over linjer, arvelige sykdommer og gemytt - fordi man har ingen stambok. Det er ikke nok å si at tispa er supersnill og aldri har vært syk.

Selvsagt er det også mye tull og sykdommer hos rasehunder. Altfor mye. Men der har man i hvert fall mer kontroll, og ved å gjøre litt research selv så kan man øke sannsynligheten for å få en frisk hund ved å være bevisst hva slags kombinasjon man kjøper valper av. En garanti for en frisk og stabil hund har man aldri, enten man kjøper rase eller blanding, men man kan øke sannsynligheten betraktelig.

(Ellers er det vel Cavalier King Charles Spaniel du mener?)

Ja, og det kan heller ikke føres en ordentlig statistikk over blandingshunder og sykdommer, siden det kan være alle mulige blandinger i bildet. "Ja, han er litt schæfer og tippoldemoren var rottweiler, faren tror jeg var blanding av blandingshund og dobermann". Jeg kommer aldri til å anskaffe meg en blandingshund, nettopp fordi man ikke vet hva man får (det kan åpenbart ligge ting skjult, både av mental og fysisk helse). Så forstår meg ikke på de som kjøper en pomchi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den 15.1.2016 at 12.13, NasseNøff skrev:

Jeg er for blandingshunder. Som du skriver (med ironi?), blandingshunder er ofte friskere enn renraset. Så klart, det finnes gode, rene raser som er generelt frisk også. Men ta King Charles Spaniel, det er en rase folk advarer deg mot, en pengesluker fra en annen verden. Rasen er kronisk syk og er dømt til å dø innen de fyller 10 år, noe som er sykt tidlig til å være liten rase. De er så syke at du får så vidt forsikret en renraset King Charles Spaniel. 
Mange raser går den veien på grunn av lite gjennomtenkt avl. Derfor holder jeg meg langt unna slike designer hunder.

Det å blande to raser for å få en søt liten pelsdott, det holder jeg meg unna også. 
Blandinger på grunn av helse og gemytt, det er tingen. 
Jeg betalte 6000 for min, han er blanding. De jeg fikk han fra har avlet på denne blandingen i snart 10 år. De fokuserer på helse og gemytt. Foreldrene er nøye utplukket. 

PomChi er en typisk designer blanding. Pommen er populær, Chihuahua har alltid vært populær, bland disse to å du får en uimotståelig pelsdott for de med -5 i IQ. 
 

Problemet er bare at man skal være en ekspert på gemytt og sammensetninger av gemytt for å kunne drive med slikt, det er veldig fort gjort å skape en feil blanding. Blander du en "trygg" hund med en "snill" hund, blir den ikke nødvendigvis trygg og snill, kanskje den snille hunden bærer på nervøse gener, og den trygge hunden bærer på voktergener, da kan man få en litt nervøs hund som vokter - det er jo ingen god blanding for å si det sånn. 

Så lenge en vet hva en driver med, er det helt OK om man avler på hunder fordi man brenner for arten hund og har et skikkelig mål med avlen, men de aller fleste vet alt for lite om hunders mentalitet til å kunne sette sammen to individer og vite med sikkerhet hva de kan forvente å få i kullet, og hva de kan forvente at kan dukke opp underveis, t.o.m når hunden er voksen. 

Jeg har møtt endel blandingshunder og absolutt alle sammen har hatt dårlig mentalitet, av forskjellige årsaker. Tviler ikke på at de du kjenner sikkert avler opp fine hunder, men da må en vite hva en driver med. 

Det er få hunderaser i Norge idag som har både en god fysisk og psykisk helse, så det er få raser å ta av når det er snakk om å utvide genpolen, da må en se på individer og det blir litt av en jobb siden indivitet også kan bære på dårlige gener, mentalt eller fysisk sett. Så det tryggeste vil alltid være å jobbe med det en vet en har, når man snakker om en spesiell rase som har blitt avlet på i mange, mange år og man ser hva slags avkom det blir ut av foreldrene innen rasen, er det lettere for en oppdretter å kunne fortelle valpekjøperne hva de kan forvente å få fysisk og mentalt. 

Avler du på en linje Chihuahuaer som er trygge og sosiale, er det en tryggere retning enn å blande inn helt nye raser. For å ta et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ISeeYouCreep
Badebuksa skrev (På 16.1.2016 den 20.54):

Problemet er bare at man skal være en ekspert på gemytt og sammensetninger av gemytt for å kunne drive med slikt, det er veldig fort gjort å skape en feil blanding. Blander du en "trygg" hund med en "snill" hund, blir den ikke nødvendigvis trygg og snill, kanskje den snille hunden bærer på nervøse gener, og den trygge hunden bærer på voktergener, da kan man få en litt nervøs hund som vokter - det er jo ingen god blanding for å si det sånn. 

Så lenge en vet hva en driver med, er det helt OK om man avler på hunder fordi man brenner for arten hund og har et skikkelig mål med avlen, men de aller fleste vet alt for lite om hunders mentalitet til å kunne sette sammen to individer og vite med sikkerhet hva de kan forvente å få i kullet, og hva de kan forvente at kan dukke opp underveis, t.o.m når hunden er voksen. 

Jeg har møtt endel blandingshunder og absolutt alle sammen har hatt dårlig mentalitet, av forskjellige årsaker. Tviler ikke på at de du kjenner sikkert avler opp fine hunder, men da må en vite hva en driver med. 

Det er få hunderaser i Norge idag som har både en god fysisk og psykisk helse, så det er få raser å ta av når det er snakk om å utvide genpolen, da må en se på individer og det blir litt av en jobb siden indivitet også kan bære på dårlige gener, mentalt eller fysisk sett. Så det tryggeste vil alltid være å jobbe med det en vet en har, når man snakker om en spesiell rase som har blitt avlet på i mange, mange år og man ser hva slags avkom det blir ut av foreldrene innen rasen, er det lettere for en oppdretter å kunne fortelle valpekjøperne hva de kan forvente å få fysisk og mentalt. 

Avler du på en linje Chihuahuaer som er trygge og sosiale, er det en tryggere retning enn å blande inn helt nye raser. For å ta et eksempel. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...