Gå til innhold

Hvorfor blir nettleien dyrere om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner jo at strømmen ( forbruket) går opp, det er logisk, men hvorfor har nettleieprisen fra Hafslund nesten doblet seg? Er ikke det bare en pris vi betaler for bruk /utbygging/vedlikehold av nettet? Hvorfor skulle det være dyrere om vinteren?

Anonymkode: ec9dd...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes rart ut, mener du virkelig dette? Pleier ikke være slik her. Eneste er at Agder Energi har sendt ut varsel om at den vil bli justert noe, men det har ingenting med vintersesong å gjøre. Heller det at Krf og Venstre sin dustepolitikk har økt avgiftene på strøm slik at nettselskapene er nødt til å øke nettleien. 

Skrevet

Jeg har også Hafslund, og min nettleie har ikke økt med noe særlig mer enn 0,5 øre per kWh det siste halve året.

Skrevet

Nettleia påvirkes jo av forbruk. 

Anonymkode: 53278...02b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satsen gjør vel ikke det gjør den det? Mer kWh gir selvfølgelig en høyere sum på regningen, men prisen pr. kWh øker ikke? 

Skrevet
10 minutter siden, debattanten skrev:

Satsen gjør vel ikke det gjør den det? Mer kWh gir selvfølgelig en høyere sum på regningen, men prisen pr. kWh øker ikke? 

Det er korrekt. Også for Hafslund. Jeg tror den lå på 40,7 øre i desember, og 40,1 øre i juni. Det er ikke en stor nok økning til å egentlig legge merke til det på regningen. 

Skrevet
3 timer siden, debattanten skrev:

Hørtes rart ut, mener du virkelig dette? Pleier ikke være slik her. Eneste er at Agder Energi har sendt ut varsel om at den vil bli justert noe, men det har ingenting med vintersesong å gjøre. Heller det at Krf og Venstre sin dustepolitikk har økt avgiftene på strøm slik at nettselskapene er nødt til å øke nettleien. 

den har ikke bare gått opp, den har nesten dobblet seg. Vi pleide å betale runde 500 for nettet fra Hafslund, nå sist regning var på 900 og noe... Vi har A-kraft som strømlevrandør, og den varierer jo naturlig nok med sesongen... Skjønner ikke dette jeg.

TS

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

gjør den det? Det ante jeg ikke... Jeg trodde det var størrelsen på boligen som avgjorde det, men da er det kanskje det da.... Vi har jo naturlig nok brukt mer strøm nå på vinteren...

TS

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gjør den det? Det ante jeg ikke... Jeg trodde det var størrelsen på boligen som avgjorde det, men da er det kanskje det da.... Vi har jo naturlig nok brukt mer strøm nå på vinteren...

TS

Nettleie består av to deler. Et fastledd, som hos Hafslund er 750 i året for privatkunder. I tillegg så betaler du per kWh, energileddet, det ligger nå på 45,05 øre. Dette forklarer den variable regninga. :)

https://www.hafslundnett.no/priser/priser_2016/15491

Skrevet
2 minutter siden, Zzyzx skrev:

Nettleie består av to deler. Et fastledd, som hos Hafslund er 750 i året for privatkunder. I tillegg så betaler du per kWh, energileddet, det ligger nå på 45,05 øre. Dette forklarer den variable regninga. :)

https://www.hafslundnett.no/priser/priser_2016/15491

aha, da har jeg misforstått, takk for oppklaring :blomst:

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...