Thelma Skrevet 10. oktober 2004 #1 Skrevet 10. oktober 2004 Hva bør jeg gjøre. Vil jo gjerne at han skal slutte. har hatt lange samtaler med han, hvor jeg forklarer hvor skadlig, dyrt og dumt det er å røyke. Ingen ting nytter. han sier at han ikke har lyst til å slutte............... Noen gode råd?
Gjest Fighter Skrevet 10. oktober 2004 #2 Skrevet 10. oktober 2004 Hvor gammel er han? Tror uansett det er bedre å fokusere på fordelene ved å ikke å røyke enn på hvor farlig det er. Skremsel kan fort føre til protest/trass.
Gjest Genevieve Skrevet 10. oktober 2004 #4 Skrevet 10. oktober 2004 Skremselspropaganda fungerer ikke, tårer fungerer heller ikke. Jeg ville bare latt han røyke og latt som ingenting (foreløpig) og sett hvordan ting utviklet seg.
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2004 #5 Skrevet 10. oktober 2004 17 år...? Du kan jo prøve å si at jenter som ikke røyker ikke liker å kline med noen som smaker av sure sigaretter?
Litz Skrevet 10. oktober 2004 #6 Skrevet 10. oktober 2004 Vel, jeg husker meg selv i den alderen. Alt av skremselspropaganda og advarsler virket stikk motsatt. Man er midt i puberteten og mener selv at man er så voksen at andre ikke har noe de skulle sagt. Jeg ville bare latt det være. Det dummeste er vel å komme med små stikk om lungekreft, og at det er dumt, koster mye penger osv. I den alderen er man (føler seg iallefall) udødelig. Etterhvert vil han sannsynligvis finne ut at det kanskje ikke var så lurt å begynne å røyke, og da er det viktig at man er der og støtter opp om "kampen" for å stumpe røyken. Men inntil han er moden nok for det, så må du nok bare finne deg i at han røyker. Desverre.
*Lene* Skrevet 11. oktober 2004 #7 Skrevet 11. oktober 2004 Ja, dessverre..Han må nok finne ut av det selv! Uff, håper jeg slipper å oppleve at min sønn begynner! (Gruer meg til tenårene starter)
Gjest lilletroll Skrevet 11. oktober 2004 #8 Skrevet 11. oktober 2004 Jeg er lei for å si det, men jeg tror slaget er foreløpig tapt.....han har bestemt seg for at han vil røyke, og jeg tror ikke det er noenting du kan si eller gjøre for å få ham til å slutte med det før han eventuelt bestemmer seg for det selv... Hvor får han pengene fra da?
Gjest gjest1 Skrevet 11. oktober 2004 #9 Skrevet 11. oktober 2004 17 år...? Du kan jo prøve å si at jenter som ikke røyker ikke liker å kline med noen som smaker av sure sigaretter? Ja, det hjelper nok.... :o Ikke noe du kan si kan få ham til å slutte og røyke. Men du kan la være og gi ham lommepenger utover den faste summen han får. (Hvis han får lommepenger) Du kan la være og sponse kinobilletter o.l. som du begrunner med at så lenge han bruker pengene sine til røyk, kan han ikke regne med å av deg det han røyker opp. Det får ham neppe til å slutte, men det gjør det i hvert fall litt kjipere for ham. En vakker dag slutter han helt av seg selv, men det kan ta noen år
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #10 Skrevet 11. oktober 2004 Takk for flere gode råd. Har diskutert med han i dag. Virker som at jeg kanskje får han med på en avtale om at jeg sponser det kurset han trenger for å begynne å øvelseskjøre med bil hvis han slutter. Krysser fingre.
Gjest Tex Skrevet 12. oktober 2004 #11 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg er motstander av bestikkelser, men i akkurat dette tilfellet ville jeg nok gjort som deg, tilbudt et gode dersom han lot være å røyke. Og ingen i verden hadde klart å smugrøyke bak min rygg, jeg kjenner røyklukt dersom naboen sitter og røyker inne i sin egen stue i huset borti gata her.....
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #12 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg er motstander av bestikkelser' date=' men i akkurat dette tilfellet ville jeg nok gjort som deg, tilbudt et gode dersom han lot være å røyke. Og ingen i verden hadde klart å smugrøyke bak min rygg, jeg kjenner røyklukt dersom naboen sitter og røyker inne i sin egen stue i huset borti gata her..... http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> hahahaha - jeg også!! Naboen borte hos deg altså.....
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #13 Skrevet 12. oktober 2004 Kutt all økonomisk hjelp (annet enn kosthold og hus), kutt ut å kjøre han noe sted, osv. Inntil han slutter, selvfølgelig.. Du har mye makt som foreldre.. Bruk den!! Det å bare akseptere at han røyker er i alle fall ikke ansvarlig foreldreoppførsel!
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #14 Skrevet 12. oktober 2004 Kutt all økonomisk hjelp (annet enn kosthold og hus), kutt ut å kjøre han noe sted, osv. Inntil han slutter, selvfølgelig.. Du har mye makt som foreldre.. Bruk den!! Det å bare akseptere at han røyker er i alle fall ikke ansvarlig foreldreoppførsel! Hvor mange tenåringer har du?
Aida Skrevet 12. oktober 2004 #15 Skrevet 12. oktober 2004 Hvor mange tenåringer har du? Godt spørsmål.
waco Skrevet 12. oktober 2004 #16 Skrevet 12. oktober 2004 Hvor mange tenåringer har du? hehe...mysan, visste du ikke at folk flest ser straff som en gode? Man tror motivasjon og sanksjoner er det samme. Hvis mora mi hadde straffet meg for å røyke hadde jeg røyket mer. Hvis faren min hadde straffet meg for å røyke hadde jeg BEGYNT Å RØYKE tobakk. Waco folk tror dem er så forskjellig fra alle andre mennesker.....skummelt igrunn....
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2004 #17 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg ser det ikke som en straff for at avkommet har begynt å røyke - jeg gir bare signaler om at JEG ikke gidder å finansiere det. Nekte å kjøre og hente og sånt på grunn av røyking blir jo bare dumt. Vil de røyke så gjør de det. Juge om det gjør de også
Gjest Chanda Skrevet 13. oktober 2004 #18 Skrevet 13. oktober 2004 Her er jeg enig med Mysan - nekt å være med å støtte hans sigarett-forbruk. Jeg har opplevd det samme med min eldste sønn - det nytter ihvertfall ikke med skremselspropaganda - vil de røyke - så røyker de. Her om dagen så kom han selv til meg og bad om å få låne min "Endelig ikke-røyker" av Alan Carr - noe som hjalp meg til å kutte røyken for 2 år siden. Nå har han innsett selv hvor dumt og dyrt det er å røyke - han har bestemt seg selv for å slutte å røyke og begynne å trene igjen. Det beste er å ikke mase på ham ! Bare si klart ifra om at penger til røyk må han skaffe selv - stram inn på penger du gir ham. La ham få seg en jobb og tjene penger til røyk selv. De unge er nemlig temmelig gjerrige når det gjelder egne penger
Gjest Anki Skrevet 13. oktober 2004 #19 Skrevet 13. oktober 2004 Enig i at det beste er å kutte ned på godene ellers. Ikke finansiere røykingen. Men det er vanskelig å vite om avtalen om å finansiere kurset vil få han til å slutte. Han kan jo bare begynne igjen om en stund, og da er jo kurset allerede betalt og ferdig... Har flere venner som fikk finansiert lappen på den måten av godtroende foreldre. Synes du har gjort det riktige i å fortelle han om hvor dumt og dyrt det er, det ville jeg gjort selv også. Selv om du ikke "skremmer" han til å slutte, så er det jo greit at de vet om alle negative ting med det.
waco Skrevet 13. oktober 2004 #20 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg ser det ikke som en straff for at avkommet har begynt å røyke - jeg gir bare signaler om at JEG ikke gidder å finansiere det. Nekte å kjøre og hente og sånt på grunn av røyking blir jo bare dumt. Vil de røyke så gjør de det. Juge om det gjør de også Hadde du vært lur så hadde du kjøpt han kartong til han når du er i sverige, og til gjengjeld hadde du fått en ungdom i huset som hadde satt uendelig mye mer pris på deg...hvem vet kanskje du selv hadde fått en gave tilsvarende prisdifferansen norge/sverige røyk??? Jeg ga moren min parfyme dengang hun kjøpte marlboro til meg. Men dette er lenge siden, jeg har sluttet å røyke nå.....(kanskje jeg slutta fordi jeg fikk det gratis av mora mi og det jeg vil aller minst av mora mi er å være avhengig av henne..?)..... Hvem vet, bare et spørsmål? Waco
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå