Gå til innhold

Min mor bruker det at hun kanskje har kreft for alt det er verdt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har alltid vært manipulerende, kontrollerende og nedsettende mot sine omgivelser. Det har vært så ille at vi ble nødt til å sette foten ned, og sette tydelige grenser for oss selv og våre barn. Det har fungert greit i flere år nå. 

Nå har hun kanskje fått kreft (har vært på undersøkelse, men skal på flere. Det er funnet en masse av noe slag i en av lungene). Jeg høres sikkert ut som tidenes drittsekk nå, men jeg opplever at hun bruker det at hun kanskje har kreft for alt det er verdt for å få viljen sin. 

Vi kan være invitert et sted, og hun prøver iherdig å gi oss skyldfølelse for at tiden ikke heller brukes med henne, og hun holder på og holder på til vi enten gir oss eller det ender i en krangel. Hun gir seg ikke. Hun mener at vi nå skal vie all tid til henne, for "vi vet jo ikke hvor lenge hun har igjen". 

Hun gjør det samme med barna. Hun kontaktet datteren min, som gråtende fortalte at hun ikke ville dra i bursdagsselskap til en klassevenninne etterpå, for mormor "trenger oss". 

Altså, min mor vet ikke enda sikkert om hun har kreft, eller hva prognosene i så fall er. Er hun syk skal vi selvsagt utnytte tiden vi har sammen, det gjør vi allerede selv om hun ikke skulle være syk (vi tilbringer mye tid med henne, hun bor i nærheten og vi er ofte hos henne eller inviterer henne til oss. Jeg snakker flere ganger hver uke). 

At hun ønsker så mye tid med oss som mulig kan jeg også forstå, spesielt nå når hun er engstelig for helsen sin. Manipulering kan jeg imidlertid ikke akseptere, og i alle fall ikke når hun manipulerer ungene på denne måten. 

Hva bør jeg gjøre? 

Vi kan ikke la henne sette premissene for alt som skjer i VÅR hverdag. Hun må akseptere at vi ikke er tilgjengelig døgnet rundt (og at barna har venner de ønsker å tilbringe tid sammen med). Samtidig vil jeg ikke risikere å være den som var vanskelig mot en potensielt døende kvinne som ønsket å se familien sin. Jeg er redd for å være for streng med henne, jeg er redd for å si og gjøre ting jeg kan angre på senere. Samtidig er jeg redd for å igjen havne i hennes manipulerende "klør". Får hun muligheten til å herse med deg er hun den som gjør nettopp det. 

Anonymkode: 3efbe...a8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Ser dere hverandre flere ganger pr uke så er det bra! Syns ikke hun skal belaste barna. Så,jeg skjønner deg godt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert redd nå. Koster det så mye å være tilgjengelige inntil hun får svar på prøvene da?

Anonymkode: 6b66a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er sikkert redd nå. Koster det så mye å være tilgjengelige inntil hun får svar på prøvene da?

Anonymkode: 6b66a...762

De treffer henne jo flere ganger i uken. Skal hun flytte inn til dem da? Jeg forstår at hun er bekymret,men en skal ikke tynge barn med sånt. Og så har det noe med at hun ikke har fått diagnose. Selv om jeg forstår redselen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er også sånn. Lang historie kort: pillemisbrukende alkoholiker, trygdet med masse sykdomshistorie. Sier stadig vekk "håper jeg lever ti år til", "kanskje jeg har kreft" osv. Når hun er ekstra jævlig og jeg ikke orker mer, sier hun "KANSKJE DETTE ER SISTE GANG DU SER MEG!". Hun har ikke noe grunnlag for å tro at hun er døddsyk heller.

Tror man bare må sperre det ute så godt en kan, men skjønner det er vanskelig. Spesielt når hun blander inn barnebarna.

Anonymkode: 9441a...4f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å involvere barn og å skremme dem om på den måten som hun gjøre er i alle fall ikke normal oppførsel! Hun høres ganske manipulerende og selvsentrert ut, og jeg vet dessverre ikke hvordan du skal forholde deg til dette annet enn å prøve å sette klare grenser.

Anonymkode: 8f554...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt når ens foreldre manipulerer og prøver å knuse en med dårlig samvittighet.

Har du mulighet til å blokkere henne fra din datters telefon? Hun trenger jo ikke nå henne direkte når det er slik, da får du litt mer kontroll på det.

Anonymkode: 94363...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er også sånn. Lang historie kort: pillemisbrukende alkoholiker, trygdet med masse sykdomshistorie. Sier stadig vekk "håper jeg lever ti år til", "kanskje jeg har kreft" osv. Når hun er ekstra jævlig og jeg ikke orker mer, sier hun "KANSKJE DETTE ER SISTE GANG DU SER MEG!". Hun har ikke noe grunnlag for å tro at hun er døddsyk heller.

Tror man bare må sperre det ute så godt en kan, men skjønner det er vanskelig. Spesielt når hun blander inn barnebarna.

Anonymkode: 9441a...4f7

Hjelp,så slitsomt sånt må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...