Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan søke dagpenger. Det var noen som mente jeg kansje kunne det..

Jeg har etter jeg var ferdig med permisjonen min for et år siden har jeg hatt en liten fast helgestilling, og tatt ekstravakter flere steder. nå er det ganske lite vakter, og det vises på økonomien.

Er selvsagt på utkikk etter ny jobb/ flere steder å melde meg som ringehjelp.

Men spørsmålet er da om jeg har krav på dagpenger? Hvordan blir det i så fall beregnet? Bruker de snittet av de siste 3 årene? og har jeg karantene?

Anonymkode: dec21...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan alltids søke. Eller så bør du konakte NAV som kan svare på slike spørsmål.

Skrevet
36 minutter siden, Sooool skrev:

Man kan alltids søke. Eller så bør du konakte NAV som kan svare på slike spørsmål.

Men nå spurte jeg her siden det sikkert er noen som kan svare her også☺

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå spurte jeg her siden det sikkert er noen som kan svare her også☺

Ja, for NAVs saksbehandlere, som jo er de som kan disse reglene, bruker naturligvis arbeidstiden på kvinneguiden. :ironi: 

Anonymkode: d033b...800

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk nettopp innvilget dagpenger, men nå har jeg vært i 100% stilling de siste 5 årene så litt annerledes. Likevel vet jeg litt, men vet ikke om det dekker alt du lurer på. 

Du finner veldig mye info om dagpenger på nav.no, veldig mye lettere å gå dit. 

Det jeg vet er at foreldrepermisjon regnes som lønnet arbeid også bruker de dine 3 siste år når de beregner grunnlaget for hvor mye du får. Du vil da få 62.5% av dette. Det forutsetter også at du har fått din arbeidstid redusert med mer enn 50% om du skal søke dagpenger. Ville tatt kontakt med nav. De har en chatfunksjon også, men lurer på om den kun gjelder foreldrepenger og permisjon. 

Endret av debattanten
Skrevet

Jeg er tilkallingsvikar og har fått innvilget dagpenger. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg kan søke dagpenger. Det var noen som mente jeg kansje kunne det..

Jeg har etter jeg var ferdig med permisjonen min for et år siden har jeg hatt en liten fast helgestilling, og tatt ekstravakter flere steder. nå er det ganske lite vakter, og det vises på økonomien.

Er selvsagt på utkikk etter ny jobb/ flere steder å melde meg som ringehjelp.

Men spørsmålet er da om jeg har krav på dagpenger? Hvordan blir det i så fall beregnet? Bruker de snittet av de siste 3 årene? og har jeg karantene?

www.nav.no.

www.lovdata.no

Sånn. Besvart. Et eller annet sted i papirmøllen står de to bitene som er essensielle for deg:

1. Du har selv plikt til å sette deg inn i alt regelverk som kan gjelde deg selv. Å møte opp på NAV uten å ha lest en strofe er ufint og vil kun gå ut over deg selv.

2. NAV har veiledningshjelp. Men først må du altså lese selv, de kan ikke holde et 2-dagers foredrag om regelverket for alle som møter opp når dette ligger på nettet og alle med norsk grunnskole kan forstå teksten.

Anonymkode: 12319...b47

Skrevet

Det essensielle her er om du har jobbet fullt tidligere.
Kravet til å få dagpenger er at du har mistet minst 50% av inntekten. Dersom du aldri har jobbet mer enn du gjør i dag har du ikke mistet noe og derfor heller ikke mistet noe.
Det neste er om du er reell arbeidssøker. Da må du aktivt søke jobber og være villig til å ta "hva som helst, hvor som helst". Dersom du syns det er greit å bare ha en deltidsstilling er det ikke NAV sin plikt å dekke resten av inntekten.

Dersom alt dette er på plass er det riktig som du er inne på, at det regnes grunnlag fra de tre siste årene og at foreldrepenger teller som grunnlag. Karantene får du dersom du selv har sagt opp jobben din. (avgjørende her hva du gjorde før permisjonen, altså....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...