Gå til innhold

Alkohol og forbrenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter jeg har kjøpt fitbit charge hr (aktivitetsarmbånd med pulsmåler), har jeg lagt merke til at de dagene jeg drikker alkohol (og altså blir full), og dagen derpå, så mener den at jeg forbrenner helt ekstremt mange kalorier. Jeg får mye høyere puls både mens jeg drikker og hele dagen etterpå, og regner med at det har noe med saken å gjøre. I tillegg er man gjerne ganske aktiv på byen, er våken lengre og sover mindre, så jeg forstår jo at man forbrenner noe mer enn normalt. Men, er det virkelig realistisk at jeg forbrenner hele 4000 kalorier dagen derpå (fra midnatt til midnatt), noe den mente jeg gjorde på søndag? Jeg var våken lenge (til ca 06.30), var aktiv på byen pluss jogga+løp hjem (2-3 km), men sov helt til kl 14.30 og gjorde ikke noe annet enn å ligge på sofaen resten av dagen. 

Tror dere fitbiten overvurderer forbrenningen fordi pulsen er så høy, eller er det faktisk realistisk at man forbrenner så mye mens man drikker og etter man har drukket alkohol? Jeg er jo klar over at den ikke kan regne helt nøyaktig hvor mye man forbrenner, men synes det stort sett virker realistisk til hverdags - men usikker på hvor mye jeg skal stole på disse dagene med alkohol inne i bildet.

Hvis noen har noe peiling på dette setter jeg stor pris på svar :)

Anonymkode: 21ac9...475

Skrevet

Kan vel være greit å nevne at jeg er en jente på 23 år, 170 cm, ca 80 kg. I følge fitbit forbrenner jeg litt rundt 2000 kcal daglig, opp mot 2500 de dagene jeg trener.

Skrevet

Jeg har i grunnen hørt det motsatte, nemlig at alkohol bremser forbrenningen i et halvt døgn etter inntak

Anonymkode: fb5ce...ed9

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i grunnen hørt det motsatte, nemlig at alkohol bremser forbrenningen i et halvt døgn etter inntak

Anonymkode: fb5ce...ed9

Ja, jeg har hørt noe om at alkoholen gjør at forbrenning av "andre" kalorier blir utsatt, fordi alkoholen får førsteprioritet... 

Skrevet

Det hørtes ut som et alt for høyt tall. Dette er nok pga at du har høyere puls mens kroppen jobber med å bryte ned alkoholen enn du har til vanlig.

Kort fortalt klarer ikke kroppen å forbrenne fett samtidig som den forbrenner alkohol. Dvs at så lenge du har alkohol i blodet blir fettforbrenningen satt på vent.

Anonymkode: 58524...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...