Gå til innhold

Hvem har en oppskrift på mat med kokosmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noen bokser med kokosmelk sammen med annen hermetikk, og nå ser jeg at jeg rett og slett ikke aner hva jeg skal gjøre med dem. Noen forslag? De var så billige, men jeg har ingen oppskrifter..

Jeg har noen vage formeninger om sitrongras, ingefær og curry, men ikke noe konkret. Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan eksperimentere med en boks, jeg klarte nemlig ikke på første forsøk:

putt en boks i kjøleskapet i minst ett døgn. Åpne den etterpå, ha i en bolle, og her er kluet det tok litt tid før jeg skjønte, du må ha i litt av "vannet" også, og så pisker du dette til det blir til krem. Kan spise med... så godt som alt du bruker krem til. For eksempel litt tinte frosne blåbær.

Anonymkode: 08cfc...cd6

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

putt en boks i kjøleskapet i minst ett døgn. Åpne den etterpå, ha i en bolle, og her er kluet det tok litt tid før jeg skjønte, du må ha i litt av "vannet" også, og så pisker du dette til det blir til krem. Kan spise med... så godt som alt du bruker krem til. For eksempel litt tinte frosne blåbær.

Hmh, og selvfølgelig var jeg utydelig med at du skal kun ha det hvite (fettet) i bollen, det som nå er stivt. Pluss, som sagt, litt av "vannet" i boksen. Vil det ikke bli pisket, ha i litt mer av "vannet".

Skrevet

Ta det du vil ha av kjøtt og grønnsaker og kraft (kylling og kyllingkraft etc). Stek, ha i curry paste og Kokosmelk. Server med ris. YUM

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier ofte å improvisere litt over temaet hvitløk,  fersk ingefær, olje og chilli ( event curry)  surret i en panne, tilsett så svinestrimler eller kylling og så strimlet gulrot, paprika, søtpotet, løk mm etter hva du har i huset. Hell over en boks kokosmelk og kok til grønnsakene er litt møre. Smaker til med salt og eventuelt curry, chilli. 

Server med ris eller nudler, jeg pleier å blande nudlene  inn i retten. 

Har ingen ordentlig oppskrift da den varierer noe etter hva vi har eller hvem som skal spise. Smaker mange ganger, mens jeg krydrer og salter.  Noen ganger kutter jeg ut ingefær, men har mer curry i. Pleier iblant å ha litt buljong i.  Smaker godt med  peanøttsaus til. 

Ellers er kokosmelk godt i smoothie og vafler. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 08cfc...

Så det "setter seg" hvis det står kjølig?

Skrevet

All right! Takk for tips. Jeg har ikke forsøkt noe av dette enda, siden det er midt på natta, og alt, men jeg tror jeg skal avlegge 10-kroners markedet et besøk før helga :)

• Liker 1
Skrevet

Har ikke oppskrift, men får alltid skryt av denne og retten er enkel å lage: Kokt torsk med chili, hvitløk og ingefær i kokosmelksaus. Servert med ris.  Smak til med pepper og salt.

Skrevet

Deilig suppe: (har dessverre ikke mer konkret oppskrift enn dette, lager på slump)

Fres løk i ei gryte
Tilsett hvitløk, spisskummen og paprikakrydder og la surre til aromaene har satt seg godt
Tilsett gulrøtter i biter og tørre røde linser og tilsett nok vann til at alt blir dekket
Kok til gulrøttene er møre
Mos sammen med stavmikser eller i blender (jeg foretrekker blender)
Tilsett kokosmelk (jeg bruker en boks/kartong hvis jeg lager til 2 mennesker, flere bokser til flere mennesker) og kok opp på nytt
Smak til med salt og pepper
Servér

Denne ER SÅ GOD, og så enkel! Selv minsten på 7 mnd synes denne er super uten salt :)

Anonymkode: 60d3a...3eb

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Deilig suppe: (har dessverre ikke mer konkret oppskrift enn dette, lager på slump)

Fres løk i ei gryte
Tilsett hvitløk, spisskummen og paprikakrydder og la surre til aromaene har satt seg godt
Tilsett gulrøtter i biter og tørre røde linser og tilsett nok vann til at alt blir dekket
Tilsett kokosmelk (jeg bruker en boks/kartong hvis jeg lager til 2 mennesker, flere bokser til flere mennesker) og kok opp på nytt
Servér

Denne ER SÅ GOD, og så enkel! Selv minsten på 7 mnd synes denne er super uten salt :)

Glemte å nevne litt ingefær - enten i krydderform eller ekte vare.

Skrevet

Jeg bruker det på samme måte som jeg ville brukt fløte. Enkelt og greit

Skrevet
1 time siden, Wenda skrev:

Jeg bruker det på samme måte som jeg ville brukt fløte. Enkelt og greit

Uhhh.... Jeg bruker ikke fløte....? Til noe som helst. Kan du være litt mer spesifikk? Bruker du det i kaffen, f.eks?

Skrevet

Jeg steker kylling og grønnsaker med masse hvitløk, hiver oppi en boks kokosmelk og lar det surre mens jeg vasker opp. Har jeg curry paste tar jeg en skje med det også. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fres løk i ei gryte
Servér

Høres deilig ut.

Jøss, så glad jeg er for at jeg starta denne tråden.

Skrevet
17 timer siden, absinthia skrev:

Jeg pleier ofte å improvisere litt over temaet hvitløk,  fersk ingefær, olje og chilli ( event curry)  surret i en panne, tilsett så svinestrimler eller kylling og så strimlet gulrot, paprika, søtpotet, løk mm etter hva du har i huset. Hell over en boks kokosmelk og kok til grønnsakene er litt møre. Smaker til med salt og eventuelt curry, chilli. 

Server med ris eller nudler, jeg pleier å blande nudlene  inn i retten. 

Har ingen ordentlig oppskrift da den varierer noe etter hva vi har eller hvem som skal spise. Smaker mange ganger, mens jeg krydrer og salter.  Noen ganger kutter jeg ut ingefær, men har mer curry i. Pleier iblant å ha litt buljong i.  Smaker godt med  peanøttsaus til. 

Ellers er kokosmelk godt i smoothie og vafler. 

Denne tror jeg blir en vinner, siden det høres ut som noe jeg kan fikse på den tida det tar å koke ris.

Skrevet

Ingen fiks ferdig oppskrift, men jeg pleier å steke litt kylling og grønnsaker (som wok egentlig) og tømme over kokosmelk og tilsette en liten skje karripasta (både grønn og rød er godt!). Bryter opp eggnudler og legger i og når de er myke er retten ferdig :) 

Skrevet

Jeg har brukt kokosmelk i supper, gjerne med curry :) har laget det vegetarisk, men kan tenke meg det er godt med kylling. Det er er veldig enkelt, jeg pleier å koke opp buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong men du kan fint bruke en annen om ønskelig), så koker jeg grønnsakene oppi der (bruk de du liker best. Personlig er brokkoli et must), så tilsetter jeg det jeg vil ha oppi av kokosmelk og krydder. Eksperimenterer meg frem rett og slett. Er kjøtt ønsket oppi så er det bare å steke litt og ha det oppi :) 

Eller har jeg hørt det er godt i smoothier. 

Skrevet
23 minutter siden, Mann 42 skrev:

Uhhh.... Jeg bruker ikke fløte....? Til noe som helst. Kan du være litt mer spesifikk? Bruker du det i kaffen, f.eks?

Drikker ikke kaffe, men hører andre som bruker det i kaffe. Bruker det når jeg lager kakao, supper, gryter, krem, kaker osv

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Sasandra skrev:

Jeg har brukt kokosmelk i supper, gjerne med curry :) har laget det vegetarisk, men kan tenke meg det er godt med kylling. Det er er veldig enkelt, jeg pleier å koke opp buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong men du kan fint bruke en annen om ønskelig), så koker jeg grønnsakene oppi der (bruk de du liker best. Personlig er brokkoli et must), så tilsetter jeg det jeg vil ha oppi av kokosmelk og krydder. Eksperimenterer meg frem rett og slett. Er kjøtt ønsket oppi så er det bare å steke litt og ha det oppi :) 

Eller har jeg hørt det er godt i smoothier. 

Kokosmelk høres genialt ut. Hvorfor har jeg ikke jøpt det før? Det er handletur enten i dag eller på Lørdag, og da får jeg supplere krydder. Det eneste som fins der nå er vel faktisk pepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...