AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har lest at det advares om å refinansiere studielånet. Men jeg har regnet litt på det og hvis jeg ikke har misforstått veldig så kan det lønne seg for meg. Jeg har studielån på 330.000 og et forbrukslån på 115.000. Hver måned betaler jeg ca 3500,- for nedbetaling av disse. Jeg prøvde en lånekalkulator til en bank som tilbyr refinansiering og hvis jeg slår sammen disse to, og velger nedbetalingstid 15 år så vil jeg betale kun 2800,- pr måned. Altså 700,- i måneden mindre. Er ikke det lurt da? Anonymkode: 5dba4...b1d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Hvor mye er renten på studielånet, forbrukslånt og lånet ved refinansiering? Anonymkode: 0fd0e...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Hvilken idiot tar opp forbrukslån på over 100 000 kr? Anonymkode: 43f15...1d5 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at det advares om å refinansiere studielånet. Men jeg har regnet litt på det og hvis jeg ikke har misforstått veldig så kan det lønne seg for meg. Jeg har studielån på 330.000 og et forbrukslån på 115.000. Hver måned betaler jeg ca 3500,- for nedbetaling av disse. Jeg prøvde en lånekalkulator til en bank som tilbyr refinansiering og hvis jeg slår sammen disse to, og velger nedbetalingstid 15 år så vil jeg betale kun 2800,- pr måned. Altså 700,- i måneden mindre. Er ikke det lurt da? Anonymkode: 5dba4...b1d Ikke rør studielånet. La det stå i Lånekassen blant annet for om du blir ufør kan du få slettet studielånet, får lav inntekt så kan du søke om betalingsutsettelse og rentefritak. Å refinansiere studielånet er bare idioti. Nå har du dummet deg ut en gang med et vanvittig forbrukslån, ikke dum deg ut en gang til. Anonymkode: 7d174...11b 12
stan Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 I studielånet er det innbakt mye sikkerhet. Du må være veldig sikker på økonomien din i hele nedbetalingstiden for å i det hele tatt vurdere det. Blir du arbeidsledig så settes studielånet på vent. Eller om du av andre grunner mister betalingsevne. Et lån i banken med tilsvarende betingelser vil være mye dyrere. 6
Million Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 Du kan jo ikke sitte og se deg blind på hva du betaler i månedlig utgift. Du må se hvor mye renter du betaler, hver måned, og totalt i lånets løpetid. Et studielån har markedets gunstigste rente, og ingen bank kan matche det. Å "refinansiere" et studielån betyr dyrere rente, ergo betaler du mer til slutt. Renten er garantert høyere i banken enn hva Lånekassen tar. Og som andre er inne på her; i studielånet er det innbakt sikkerhet for fremtiden: Det slettes f.eks. om noe skulle skje deg og du blir ufør. Det står på vent (du trenger ikke betale for tiden) om du blir arbeidsledig. Studielån er det beste lånet du kan ha! Forbrukslånet du har på 115.000 kan du imidlertid sikkert "shoppe litt rundt" på markedet og se etter bedre rente på. Den lånetypen kan variere sterkt, renten kan være fra 10 til opptil 30 prosent! Det er ofte blodig rente på dem, kanskje ti ganger så høy rente som på studielånet. Ring den utlåneren du har forbrukslånet hos i dag, og spør hva renten er. Spør på tlf om de kan tilby lavere rente, ellers vil du vurdere å bytte til annen lånegiver. Sier de nei, legger du på og begynner å ringe rundt. Sjekk med den banken du nevnte du hadde vært i kontakt med, og sjekk hva lånerenten på 115.000 usikret lån vil være der. Ikke gi deg, og shop videre inntil du finner noen som tilbyr lavere rente. Lavere rente er penger spart! Bare et par prosent kan ha mye og si. Jeg gjentar rådet mitt; IKKE refinaniser studielånet. Du får aldri like lav og god rente noe annet sted! 10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #7 Skrevet 15. januar 2016 Aldri i verden om du får bedre rente på et usikret lån enn du har i rente i lånekassen. Du må sammenligne effektiv rente. Det blir feil å sammenligne månedsbeløpet i kroner. Anonymkode: 9b1f9...bae 6
strawberry Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Dersom du skulle dø, vil lånet du har i lånekassen fjernes. Om du refinansierer vil dette lånet sitte igjen. I lånekassen kan du også be om betalingsutsettelse i til sammen 3 år, noe som kan være lurt å ha mulighet til. 2
Pengebingen Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 Som de andre sier så ville jeg heller aldri vurdert å refinansiere et studielån. De innebygde forsikringene er gode å ha, og renta er normalt sett omtrent den laveste man har på lån i Norge. La studielånet gå som det pleier, og sørg heller for å betale ned forbruksgjelden din så raskt som mulig. Selg ting, ta en ekstrajobb, kutt utgifter osv. 1
prt90 Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 Den 14. januar 2016 at 17.39, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at det advares om å refinansiere studielånet. Men jeg har regnet litt på det og hvis jeg ikke har misforstått veldig så kan det lønne seg for meg. Jeg har studielån på 330.000 og et forbrukslån på 115.000. Hver måned betaler jeg ca 3500,- for nedbetaling av disse. Jeg prøvde en lånekalkulator til en bank som tilbyr refinansiering og hvis jeg slår sammen disse to, og velger nedbetalingstid 15 år så vil jeg betale kun 2800,- pr måned. Altså 700,- i måneden mindre. Er ikke det lurt da? Anonymkode: 5dba4...b1d Du har garantert regnet feil. Renten hos statens lånekasse er under 2%, ingen banker kan matche den på usikret gjeld. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2016 #11 Skrevet 16. januar 2016 Det første du må lære er å ikke legge sammen epler og pærer i den tro at summen blir et fruktfat. Betaler du "ned" 3.500 pr måned på studielån og forbrukslån, så er det ikke mye du betaler ned på noen av dem, mest sannsynlig bare renter på forbrukslånet. Betaler du ned hver av dem med 3.500/hver måned, eller er dette avdrag og renter? Har du virkelig stilt deg så tullete økonomisk at du er nødt til å ha 15 års avbetalingstid på et forbrukslån for å få det til å gå rundt hver måned? Du bør under ingen omstendighet gjennomføre denne refinansieringen fordi du ødelegger de gode betingelsene du har på studielånet - det største lånet ditt - med dårligere betingelser som man får på forbrukslån. Rådfør deg i banken din hvordan du løser dette.
strawberry Skrevet 16. januar 2016 #12 Skrevet 16. januar 2016 Vil anbefale deg å ikke betale ned på studielånet på en stund (gå inn på lånekassen sine nettsider og utsett betalingen), så betaler du heller ned denne summen ekstra på forbrukslånet hver måned. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå