Gå til innhold

Da dere gikk på ungdomsskolen og VGS. ville dere gått på ungdomsskolen/VGS i dag eller de årene da du gikk på ungdomsskolen/VGS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på ungdomskolen i 1999 og synes ting var bedre da enn i dag.  Synes jeg. Samme på VGS. 

Dette var før sosiale medier kom på banen. Var vi på fest, så tok vi bilder med fotokamera og måtte fremkalle bilder i fotobutikk. Mens i dag tar folk bilder med mobilen og legger det ut på sosiale medier slik at hvem som helst kan se bildene. 

Vi gikk å leide filmer på den lokale videobutikken og handla brus og smågodt. Synes det var kos jeg, men i dag er alle nedlagt, for alle laster ned filmer. 

Det var ikke noe press for å være pyntet og komme i kjole. På fest kom vi bare med olabukse og t-skjorte /topp og da var man pynta nok. Det var svært uvanlig jenter kom med høye hæler, oversminket og med kjole. Hadde nok fått mange rare blikk hvis vi kom med jeans og t-skjorte på fest. På skolen gikk ingen med dyre designervesker, alle gikk med sekk. 

Musikken var bedre og tv programma. 

Kropps presset var ikke like stort og ingen hadde hørt om restylane f.eks.  Ikke vanlig noen tenkte på å fikse på utseendet slik som i dag. Ta botox som 19 åring er jo helt normalt. 

Hva ville du valgt? 

Anonymkode: a38da...980

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg Er glad jeg ikke er ungdom nå (gikk på ungdomsskolen 97-00). Nettopp av de grunnene du nevner. Men mine foreldre/besteforeldre sa sikkert det samme den gangen også ;) det er nok lett for oss voksne å se alt det negative ved å være ungdom i dag, mens det positive kanskje ikke blir lagt så godt merke til. Eller?

Anonymkode: d545d...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Herregud.

Eg elsker å gå på vidaregåande i dag(sjølv om eg ville gått på 80-tallet også.)

Ser 0 problem med å legge ut bilder på sosiale medier, vennane mine har vett til å ikkje legge ut ting der folk har lesbesex eller spyr over heile rommet.

Vi kjem på fest i kva vi vil, i 2014/2015 festen, kom eg i pysjen😂 Og kroppspresser er ikkje større enn du lager det sjølv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad ikke jeg er ungdom i dag og enig med alt ts sier. Glad jeg er ferdig med den tiden ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad for at jeg gikk på skolen i en "enklere" tid, men jeg tror heller ikke det er så ille som TS skal ha det til.  Både internett og mobiltelefon har gjort ting en del enklere, f.eks å møte folk fra andre steder og holde kontakten.  Jeg tror sånn sett at det kan være noe lettere å være en "outsider" nå, men motepresset er nok også høyere blant de som har det.

Men at TV-seriene var bedre før i tiden stemmer ihvertfall ikke!  Det beste seriene nå kan ikke måle seg med det vi hadde, men samtidig så tror jeg nok at de dårligste programmene nå er dårligere enn det vi hadde.  Vi har rett og slett fått et mye bredere tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Som legen min sa når jeg var hos han i forrige uke "Å være tenåring, og da spesielt jente, er kjempe vanskelig i 2016. Det er har aldri hvert så vanskelig å være jente før som nå. Med all respekt, men jeg syns jenter i dagens samfunn er de som har deg vanskligst med alt som foregår rundt seg"

Jeg er fullt enig i det han sier. Skulle gjerne gått på us og vgs for mange år tilbake. Husker da jeg lekte med venner og fant på masse sprell som liten, mine søsken kommer aldri til å gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Silverstream skrev:

Og denne generasjonen kommer til å si det samme om neste generasjon. Big deal.

Jeg stiller spørsmål og forventer folk kan svare på det enn å komme med "big deal" Hvis du ikke kan svare, så kan du la hver å svare i tråden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg er også glad for at jeg gikk på skolen i en "enklere" tid, men jeg tror heller ikke det er så ille som TS skal ha det til.  Både internett og mobiltelefon har gjort ting en del enklere, f.eks å møte folk fra andre steder og holde kontakten.  Jeg tror sånn sett at det kan være noe lettere å være en "outsider" nå, men motepresset er nok også høyere blant de som har det.

Men at TV-seriene var bedre før i tiden stemmer ihvertfall ikke!  Det beste seriene nå kan ikke måle seg med det vi hadde, men samtidig så tror jeg nok at de dårligste programmene nå er dårligere enn det vi hadde.  Vi har rett og slett fått et mye bredere tilbud.

Jo, jeg synes tv seriene var bedre før :)selvfølgelig er det greit med Internett og mobil og fin måte å holde kontakten på, men jeg bare synes det var bedre før dette med sosiale medier kom på banen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart da jeg gikk selv. Har hatt fire ungdommer gjennom u-skole og VGS, og det er mye større krav på alle plan enn det var på 80 tallet da jeg gikk på skole. Det var selvfølgelig ikke bare gull og grønne skoger dengang heller, men vi hadde ikke det ekstreme kropps, kles og karakterpresset som ungdommene idag opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg gikk på ungdomsskolen før 2000-tallet .
Det var sminkepress og gruppepress da også , og noe mobbing , men ikke på langt nær i den grad som skjer i dag.
I dag får jo ikke barn lov til å være barn lenger! Vi klatret i trær og hoppet strikk i skolegården , gjør man det i dag så blir man jo utstøtt og satt enn treg-selvutviklings-diagnose på. Å gå på skole når sosiale medier er det store viktige må være virkelig tortur for en sjel i utvikling. Instagram, filterbilder, poseringer, falske vipper er nesten mer normalt enn unormalt å ha, leppe injeksjoner begynner folk med når de er tenåringer og alle gleder seg til å få det (på min tid var det kun pamela anderson som hadde store lepper), klespress med matching av klær og merker og helst så voksen stil som mulig (ikke rart flere menn blir pedofile). Nei huff

Anonymkode: 80540...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker, men jeg tenker at jeg faktisk heller ville vært ung nå enn da jeg gikk på ungdomsskolen (90-tallet). Rett og slett fordi ungdom i dag er mer opplyste. Jeg ble mobbet og slet psykisk, hadde det ikke så bra hjemme heller, men visste ikke at det var noe som het depresjon eller at det gikk an å snakke med noen. Nå kan man google informasjon på nettet. Jeg var heller ikke spesielt heldig med utseendet, og det var ingen ting å gjøre med, fordi det fantes ikke så bra sminke eller hudpleieprodukter, rettetang var ikke oppfunnet, klærne var grusomme og fremhevet jo ingen ting (3 nummer for store). Syns jeg ser bedre ut i dag enn da jeg var 13-14 år fordi det fins flere måter å gjøre seg pen på (tenker ikke på operasjon eller botox, men bedre sminke- og stylingprodukter). Men en ting som jeg syns var bedre på den tiden er at vi fikk være barn lengre. Nå virker det som om jentene skal bli voksne så fort. De tar ting så seriøst, skal prestere på alle områder, og det kan jeg ikke huske at mange av oss gjorde. 

Anonymkode: 8f48b...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av Uskolen i 09 og VGS i 2012, og mye er forandret på bare få år.

Soiale medier fantes når jeg gikk på skole, men tror faktisk jeg er siste generasjon før det smalt skikkelig. Vi hadde ikke feks snapchat.

Presset er absolutt for høyt nå, og det sier sitt når 10 klassinger på Oslo Vest skal ta helikopter til gryterett-spising og brus i gymsalen på skolen.

Glad jeg akkurat slapp unna :-)

Anonymkode: 51e0a...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens ungdomskultur er hva vi gamlingene bare kunne se på tv på 90tallet. Det uvirkelige er blitt virkelig.

Anonymkode: 51902...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad ungdomsskole-tiden er over. Satt på dass i friminuttene og ville mest av alt synke ned i jorda. Kroppspress eller ei; hadde ikke spilt noen rolle. :fnise:

Men... såklart... Er glad for at jeg ikke går på u.skole eller vgs nå. Virker som barna og tenåringene vokser opp så fort. De får liksom ikke være barn så lenge. Og er det noe jeg setter pris på, så er det at jeg fikk være barn lenge, og at jeg fikk nyte barndommen fullt ut! Lekte med barbie, lekte i skogen, klatra i trærne, hoppet paradis. Og alt dette til jeg var i tenårene... Ser aldri større barn/tenåringer som leker sånn lenger. For å være ærlig så ser mange 12-13-14 åringer voksne ut allerede pga. sminke og moteklær... 

Endret av lillekattepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sjeleglad for at jeg gikk på ungdomsskolen på starten av 90-tallet. No stress! Det var levis 501, genser/hettejakke eller dongeriskjorte, ett strøk mascara og man var klar for fest. Klart det var greit og fint!! 

Synes synd på tenåringsjentene nå. Det må være forferdelig slitsomt! Vippe-extensions, sminking, restylane og rettetang og what-not. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...