Gå til innhold

Endre Ratt/automatgir

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som ved ca pris på om en skulle kjøpe ny bruktbil, men ønsker nytt ratt i bilen, ratt+montering alså

Annet scenario, noen som vet ca pris på å ta ut manuell girkasse og få montert automatgirkasse i bilen min?

Anonymkode: c2da8...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du bytte ut rattet i en bruktbil du evt vurderer å kjøpe?

Prisen på å bytte fra manuell girkasse til automat er avhengig av hvilken bil du har i dag....bilmerke..type...årsmodell.

Spesiell grunn til at du vil bytte girkasse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt omvei å kjøpe en bil for så å bytte girkasse og ratt? 

Hva med å kjøpe en med automat med en gang? 

Eller er det en veldig spesiell bil? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vite hvilken bil for å kunne gi deg noe svar her. Har gjort den samme jobben med en av mine biler... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ratt og girkasse endres på grunn av funksjonshemming? Da er Nav Hjelpemiddelsentral stedet du henvender deg. 

Men å bytte en bil fra manuell til automatgirkasse høres en smule bakvendtland-ut, når vi ikke får en nærmere begrunnelse. 

Anonymkode: a8be2...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er grunnet, ja  man kan si funksjonshemming, jeg er kronisk syk, og A) jeg må ha ratt der Y er opp ned, d.v.s, at det er ledig nede på rattet. B) Ønsker automatgir da det ikke er godt å sitte på clutchen i kø etc.

Jeg har i dag en Polo Cross 2008 med riktig ratt, "alle" nyere modeller har Y ratt. Så vurderingen er A) beholde min Polo og skifte girkasse eller B) Kjøpe nye bruktbil med automatgir og skifte ratt.

Men skal ikke være lett dette ser jeg, snakket i dag med verkstedet til en bil fabrikant i dag, og han sa egentlig nei til begge deler, om de bestiller ratt fra fabrikken så vil de ikke få et omvendt Y ratt, og dette med skifte girkasse var omstendelig og meget dyrt. Så han mente jeg måtte ta kontakt med slike bedrifter som bygger om biler for funksjonshemmede mennesker i NAV systemet. 

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, January 14, 2016 at 16.11, AnonymBruker skrev:

Det er grunnet, ja  man kan si funksjonshemming, jeg er kronisk syk, og A) jeg må ha ratt der Y er opp ned, d.v.s, at det er ledig nede på rattet. B) Ønsker automatgir da det ikke er godt å sitte på clutchen i kø etc.

Jeg har i dag en Polo Cross 2008 med riktig ratt, "alle" nyere modeller har Y ratt. Så vurderingen er A) beholde min Polo og skifte girkasse eller B) Kjøpe nye bruktbil med automatgir og skifte ratt.

Men skal ikke være lett dette ser jeg, snakket i dag med verkstedet til en bil fabrikant i dag, og han sa egentlig nei til begge deler, om de bestiller ratt fra fabrikken så vil de ikke få et omvendt Y ratt, og dette med skifte girkasse var omstendelig og meget dyrt. Så han mente jeg måtte ta kontakt med slike bedrifter som bygger om biler for funksjonshemmede mennesker i NAV systemet. 

TS.

Når dette er grunnen bør du se på muligheten for å få byttet bil, med Nav sin hjelp/tilskudd til kjøp av ny bil. Denne kan du så få tilpasningstilskudd til, slik at du får en bil som fungerer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bedrifter som bygger om biler for bruk av uføre er Handicare og Reptek (flere avdelinger). Det trengs omfattende dokumentasjon for å få ombygginga godkjent, så du er nødt til å benytte slike spesialverksteder til det. 

Går du via NAV, må du regne med at det tar 1 eller 1½ år. Betaler du alt selv, er det snakk om bare noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, January 19, 2016 at 1.17, Vox_populi skrev:

To bedrifter som bygger om biler for bruk av uføre er Handicare og Reptek (flere avdelinger). Det trengs omfattende dokumentasjon for å få ombygginga godkjent, så du er nødt til å benytte slike spesialverksteder til det. 

Går du via NAV, må du regne med at det tar 1 eller 1½ år. Betaler du alt selv, er det snakk om bare noen uker.

Vær og klar over at å betale selv gjør at du 99,9 % sikkert ikke får dekket noe av Nav Hjelpemiddelsentral i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær og klar over at å betale selv gjør at du 99,9 % sikkert ikke får dekket noe av Nav Hjelpemiddelsentral i ettertid. 

Riktig det. Men det kjem an på kor omfattande ombygginga er. I mitt tilfelle var det snakk om småpengar (11000), og eg brukte ca. 5 sek på å bestemme meg for å koste det sjølv. Elles ville eg vere utan bil heile sommaren og hausten, minst.

Anonymkode: 9c5b0...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...