AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Hei, er det noen som ved ca pris på om en skulle kjøpe ny bruktbil, men ønsker nytt ratt i bilen, ratt+montering alså Annet scenario, noen som vet ca pris på å ta ut manuell girkasse og få montert automatgirkasse i bilen min? Anonymkode: c2da8...26c
dk73 Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Hvorfor skal du bytte ut rattet i en bruktbil du evt vurderer å kjøpe? Prisen på å bytte fra manuell girkasse til automat er avhengig av hvilken bil du har i dag....bilmerke..type...årsmodell. Spesiell grunn til at du vil bytte girkasse??
-Jiinxs- Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Send mail til dine lokale verksteder. Kun de kan gi deg en nøyaktig pris.
stan Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Er det ikke litt omvei å kjøpe en bil for så å bytte girkasse og ratt? Hva med å kjøpe en med automat med en gang? Eller er det en veldig spesiell bil? 1
Tinuwiel Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 Må vite hvilken bil for å kunne gi deg noe svar her. Har gjort den samme jobben med en av mine biler...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 Skal ratt og girkasse endres på grunn av funksjonshemming? Da er Nav Hjelpemiddelsentral stedet du henvender deg. Men å bytte en bil fra manuell til automatgirkasse høres en smule bakvendtland-ut, når vi ikke får en nærmere begrunnelse. Anonymkode: a8be2...f9a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #7 Skrevet 14. januar 2016 Det er grunnet, ja man kan si funksjonshemming, jeg er kronisk syk, og A) jeg må ha ratt der Y er opp ned, d.v.s, at det er ledig nede på rattet. B) Ønsker automatgir da det ikke er godt å sitte på clutchen i kø etc. Jeg har i dag en Polo Cross 2008 med riktig ratt, "alle" nyere modeller har Y ratt. Så vurderingen er A) beholde min Polo og skifte girkasse eller B) Kjøpe nye bruktbil med automatgir og skifte ratt. Men skal ikke være lett dette ser jeg, snakket i dag med verkstedet til en bil fabrikant i dag, og han sa egentlig nei til begge deler, om de bestiller ratt fra fabrikken så vil de ikke få et omvendt Y ratt, og dette med skifte girkasse var omstendelig og meget dyrt. Så han mente jeg måtte ta kontakt med slike bedrifter som bygger om biler for funksjonshemmede mennesker i NAV systemet. TS. Anonymkode: c2da8...26c 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2016 #8 Skrevet 18. januar 2016 Den Thursday, January 14, 2016 at 16.11, AnonymBruker skrev: Det er grunnet, ja man kan si funksjonshemming, jeg er kronisk syk, og A) jeg må ha ratt der Y er opp ned, d.v.s, at det er ledig nede på rattet. B) Ønsker automatgir da det ikke er godt å sitte på clutchen i kø etc. Jeg har i dag en Polo Cross 2008 med riktig ratt, "alle" nyere modeller har Y ratt. Så vurderingen er A) beholde min Polo og skifte girkasse eller B) Kjøpe nye bruktbil med automatgir og skifte ratt. Men skal ikke være lett dette ser jeg, snakket i dag med verkstedet til en bil fabrikant i dag, og han sa egentlig nei til begge deler, om de bestiller ratt fra fabrikken så vil de ikke få et omvendt Y ratt, og dette med skifte girkasse var omstendelig og meget dyrt. Så han mente jeg måtte ta kontakt med slike bedrifter som bygger om biler for funksjonshemmede mennesker i NAV systemet. TS. Anonymkode: c2da8...26c Når dette er grunnen bør du se på muligheten for å få byttet bil, med Nav sin hjelp/tilskudd til kjøp av ny bil. Denne kan du så få tilpasningstilskudd til, slik at du får en bil som fungerer for deg. Anonymkode: a8be2...f9a
Vox_populi Skrevet 19. januar 2016 #9 Skrevet 19. januar 2016 To bedrifter som bygger om biler for bruk av uføre er Handicare og Reptek (flere avdelinger). Det trengs omfattende dokumentasjon for å få ombygginga godkjent, så du er nødt til å benytte slike spesialverksteder til det. Går du via NAV, må du regne med at det tar 1 eller 1½ år. Betaler du alt selv, er det snakk om bare noen uker.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Den Tuesday, January 19, 2016 at 1.17, Vox_populi skrev: To bedrifter som bygger om biler for bruk av uføre er Handicare og Reptek (flere avdelinger). Det trengs omfattende dokumentasjon for å få ombygginga godkjent, så du er nødt til å benytte slike spesialverksteder til det. Går du via NAV, må du regne med at det tar 1 eller 1½ år. Betaler du alt selv, er det snakk om bare noen uker. Vær og klar over at å betale selv gjør at du 99,9 % sikkert ikke får dekket noe av Nav Hjelpemiddelsentral i ettertid. Anonymkode: a8be2...f9a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær og klar over at å betale selv gjør at du 99,9 % sikkert ikke får dekket noe av Nav Hjelpemiddelsentral i ettertid. Riktig det. Men det kjem an på kor omfattande ombygginga er. I mitt tilfelle var det snakk om småpengar (11000), og eg brukte ca. 5 sek på å bestemme meg for å koste det sjølv. Elles ville eg vere utan bil heile sommaren og hausten, minst. Anonymkode: 9c5b0...ebb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå