Gå til innhold

Betalte dere over takst? Bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, SykkelJenny skrev:

Det er megleren som har mest å si når det kommer til hvilken prisantydning man skal gå ut med. 

Det er også mer eller mindre megleren som setter taksten. Jeg har flere selvopplevde eksempler som bekrefter nettopp dette.

Siden i fjor vår har vi for eksempel (fordi vi har vært på boligjakt) stått på flere megleres mailinglister der vi får tilsendt opplysninger om boliger som er til salgs så snart megler har "landet" oppdraget. Disse e-postene sendes nesten uten unntak ut til interessentene før taksten på boligen er gjennomført, de inneholder derfor bestandig kun det som kalles "meglers prisvurdering", og ikke den faktiske taksten. Vi har mottatt rundt 50 e-poster fra ulike meglerfirmaer i løpet av det siste året, og det som har vært "meglers prisvurdering" i disse e-postene har UTEN UNNTAK alltid vært eksakt det samme som taksten ble for boligen da den ble satt noen uker etter at e-posten ble sendt ut. 

Et annet eksempel er at vi, da vi i desember fikk taksert vår bolig som vi skal selge nå i januar, selv var med å bestemme hva taksten skulle være. Vi fikk i utgangspunktet en takst som var litt høyere enn vi ønsket (vi ønsker noe lavere takst fordi det av diverse årsaker er svært viktig for oss å få solgt etter første visning. Gevinsten på boligen kommer uansett til å bli god, vi er derfor bare opptatt av å få så mange folk som mulig inn den helgen vi faktisk har satt av til visning). Megler sjekket dessuten taksten mot det interessentene i hans database hadde som øvre grense for hva de ville kunne by, og han så da at det var en vesentlig større mengde mennesker som ville være interessert dersom taksten lå 200.000 lavere. Det var null problem å få satt taksten til det vi ønsket at den skulle være- det var bare en kjapp e-post til takstmannen. 

Et tredje eksempel er at broren min, da han skulle selge sin leilighet, var uenig i takstmannens vurdering av leilighetens verdi. Han ga beskjed om dette til megleren, megleren tok en telefon til takstmannen, og i løpet av fem minutter hadde leiligheten en takst på 150.000 mer. Så de som tror at takstmannen er en uavhengig instans må jammen tro om igjen!

Anonymkode: 5de3f...520

• Liker 4
Skrevet

Betalte 300 000 over takst. Populært område på "bygda" utenfor en by. 

Anonymkode: 2c702...e1b

Skrevet

Vi solgte en leilighet for ikke så lenge siden. I borettslaget var det 3 leiligheter til salgs. Alle var like store og hadde omtrent samme standard. Likevel var verditakstene veldig ulike (mer enn 10%). Vår fikk lav takst fordi megler mente det ville selge fortere i den prisklassen. Vi var litt uenig, men valgte å stole på ham. Man kan altså påvirke taksten ganske kraftig.

Vi har kun kjøpt under takst, men det har vært tilfeldig. vi har vært med på budrunder opp til 500 000 over takst også, en har ikke vunnet. Det du må finne ut er hvor mye DU kan og ønsker å gi.

Skrevet

Har alle tre gangene jeg har kjøpt klart å kjøpe under takst.

Har begge gangene jeg har solgte klart å selge med ok fortjeneste.

Tilfeldigheter med hensyn til tidspunkt.

Skrevet

Solgte nettopp leilighet 200 000 over takst. Taksten var da allerede til og med på litt over det som eksakt samme type leiligheter i nærheten like før var blitt solgt for. Jessheim. Prisene stiger fortsatt her i hvert fall. De som selger under takst her er de tilfellene hvor taksten tydelig er uvanlig optimistisk, eller spesielle boliger som få er interessert i. 

Var også nylig på visning på en enebolig i Gjerdrum. Den gikk til slutt på 600 000 over takst. Den var allerede i en høy prisklasse for området. 

Anonymkode: c8f5b...7a9

• Liker 1
Skrevet

Betalte bare med halve familien for huset mitt...

Gjest SykkelJenny
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også mer eller mindre megleren som setter taksten. Jeg har flere selvopplevde eksempler som bekrefter nettopp dette.

Siden i fjor vår har vi for eksempel (fordi vi har vært på boligjakt) stått på flere megleres mailinglister der vi får tilsendt opplysninger om boliger som er til salgs så snart megler har "landet" oppdraget. Disse e-postene sendes nesten uten unntak ut til interessentene før taksten på boligen er gjennomført, de inneholder derfor bestandig kun det som kalles "meglers prisvurdering", og ikke den faktiske taksten. Vi har mottatt rundt 50 e-poster fra ulike meglerfirmaer i løpet av det siste året, og det som har vært "meglers prisvurdering" i disse e-postene har UTEN UNNTAK alltid vært eksakt det samme som taksten ble for boligen da den ble satt noen uker etter at e-posten ble sendt ut. 

Et annet eksempel er at vi, da vi i desember fikk taksert vår bolig som vi skal selge nå i januar, selv var med å bestemme hva taksten skulle være. Vi fikk i utgangspunktet en takst som var litt høyere enn vi ønsket (vi ønsker noe lavere takst fordi det av diverse årsaker er svært viktig for oss å få solgt etter første visning. Gevinsten på boligen kommer uansett til å bli god, vi er derfor bare opptatt av å få så mange folk som mulig inn den helgen vi faktisk har satt av til visning). Megler sjekket dessuten taksten mot det interessentene i hans database hadde som øvre grense for hva de ville kunne by, og han så da at det var en vesentlig større mengde mennesker som ville være interessert dersom taksten lå 200.000 lavere. Det var null problem å få satt taksten til det vi ønsket at den skulle være- det var bare en kjapp e-post til takstmannen. 

Et tredje eksempel er at broren min, da han skulle selge sin leilighet, var uenig i takstmannens vurdering av leilighetens verdi. Han ga beskjed om dette til megleren, megleren tok en telefon til takstmannen, og i løpet av fem minutter hadde leiligheten en takst på 150.000 mer. Så de som tror at takstmannen er en uavhengig instans må jammen tro om igjen!

Anonymkode: 5de3f...520

Ingen kan si hva en bolig koster før den er solgt. Jeg har solgt flere boliger og i samtlige tilfeller har det ikke vært forettatt noen takst i det hele tatt. Takstmannen har gått gjennom boligen og sjekket boligens tilstand og utifra det levert en tilstandsrapport. Megleren har satt prisantydning (som ikke er noen takst) - i overensstemmelse med meg som selger. En megler kan gi råd når det kommer til prisantydning, men det er selgeren som har det avgjørende ordet og man blir som regel raskt enige, da megler tross alt ofte vet endel om markedet for tiden. 

En takstmann setter sin takst utifra mange kriterier, både boligens tekniske stand, byggekostnader, tomteverdig - men tar også hensyn til markedsverdien.

Skrevet

Ja prisene vil falle men vi vil ikke se de største endringene i Oslo. Har hvert en høy prisstigning i 2015 men dette vil selvfølgelig ikke vare å prisene går litt nedover mot normalen, men noe nevneverdig stort fall i Oslo vil vi ikke se med det første. Så en justering vil skje i forhold til 2015 hvor prisene ble presset opp veldig. Foreløpig er det stor konkurranse blant boligene i Oslo spesielt sentralt, så så lenge det ikke blir noen boligbygging i den grad at det påvirker markedet å skaper nedgang vil vi ikke oppleve store forskjeller. Å disse tingene er mye på bakgrunn av politisk føring.

Jeg har hvert på boligjakt i ca 1 år. Oslo Området. Om man vil ha en leilighet på et attraktivt område må man inn i en budrunde som kan gå høyt over prisantydning. Jeg har sett på leiligheter hvor budrunden har gått til 2 mill. over prisantydning. Så sentralt er det nok veldig liten sannsynlighet for å gå under takst eller prisantydning. Mange som sitter å venter på sidelinja på de attraktive områdene i Oslo.

Leste om noen som skrev at man kan få leilighet til en halv mill under takst om man ser på dyrere boliger. Hadde man hatt råd så hadde mange selvfølgelig gjort det. Men dette gjelder i hovedsak leiligheter på 7-10 millioners klassen å jeg har hvertfall ikke råd til å by verken 1 eller 2 millioner under takst. 

Anonymkode: e29a2...d83

• Liker 1
Skrevet

Leiligheten er verdt det du som kjøper er villig til å betale. 

• Liker 2
Skrevet
Den 15. januar 2016 at 19.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar meg: hvilken fantasiverden lever du i? 

Anonymkode: facc4...2b6

Veldig enig her ! Følg med på markedet - en slik uttalelse om at "prisene vil falle i oslo!" er ikke riktig. 

Den 15. januar 2016 at 6.20, AnonymBruker skrev:

Kjøpte i Oslo til kr 500.000 under takst. Prisene faller i Oslo! 

Anonymkode: 5c86b...a19

Hvilket område i Oslo er dette ? Attraktive områder er det svært sjeldent å få til500.000 under takst. Så nei prisene justeres til normalen, men falle gjør det ikke. Om ikke de stiger igjen.   

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten er verdt det du som kjøper er villig til å betale. 

Det er så sant. Når en bolig går over eller under prisantydning så betyr ikke det at man har gjort et godt eller dårlig kjøp. Det er markedet som bestemmer prisen. Ingen bolig er mer eller mindre verd enn det kjøper er villig til å betale. 

Anonymkode: 1c248...7fe

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i en middels stor by etter norsk målestokk. Hadde opprinnelig lyst på bolig i område A, ca 15 km fra sentrum av byen, alt vi var på av visninger der gikk flere hundre tusen over takst, og de verste tilfellene gikk 50% over takst. Det var rimelig sykt.

Vi valgte område B isteden, også ca 15 km fra sentrum, og betalte 6% under takst. Både område A og B ble taksert omtrent likt og vi fant ingen andre store forskjeller mellom de to områdene heller. 

Vi vurderte også område C og D, ca samme avstand fra sentrum, ca samme takst på tilsvarende hus der også, i område C gikk husene omtrent til takst, i område D fantes det ikke kjøpere. Veldig merkelig egentlig. Men det viser at et lite område kan ha store prisforskjeller. 

(Med tilsvarende hus mener jeg at de har ca. samme størrelse, tomtestørrelse, alder og standard.)

Anonymkode: 15a79...03d

Gjest Cartina
Skrevet

Betalte 110 000,- over takst. Sentralt på Østlandet, 20 min. fra Oslo sentrum.

Skrevet

betalte 50 000 under takst :) ingen som viste at huset skulle selges, så var ingen budrunde :) 

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her begynner det å bli vanskelig å få kjøpt bolig til takst. Enten så kuppes boligene før fellesvisning eller så går de flere hundre tusen over takst. Liten by på Østlandet. 

Anonymkode: 2f4ef...7d0

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte rekkehus for 100 000 under prisantydning i Trondheim desember 2014. 

Anonymkode: a80cc...f07

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi betaler ikke over takst for en bolig, like lite som jeg insisterer på å få betale dobbel pris i butikken. De som betaler flere hundre tusen over takst ødelegger boligmarkedet.

Anonymkode: 5f0b0...cd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte på Fornebu i et helt nytt kompleks til 2,5 mill (+ dok) dette var 150,000 under såkalt verditakst. Det var ikke en budrunde, det var en privatselger som ville selge i juletider. Jeg så en relativt tilsvarende leilighet gå for 2,9 nå, men det kan alltids være ting med utsikt eller andre ting som gjør at den faktisk skulle gå til 2,9. Jeg ga da under takst, men som jeg prøver å skape et bilde av så føler jeg noen meglere setter litt fingeren i lufta på verditakst noen ganger.

Anonymkode: d4a55...316

Skrevet (endret)

Kjøpte relativt sentralt i Oslo for en mnd siden.

160 000 over prisantydning

kjøpte den for det som var verditaksten. ( 2 900 000 )

Ikke gi opp!

Endret av miaw
Skrevet

Kjøpte til takst, men solgte vårt gamle hus til 500 000,- over :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...