Hundejente Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 I barnehagen som gutten min går i, pleier de å spise matpakken sin ute om ettermiddagen (to-tida). Men vi er en del foreldre som reagerer på at de spiser ute selv om det er 10-15 minusgrader og synes at de burde spise inne på så kalde dager. Synes rett og slett ikke det virker forsvarlig at barna skal sitte stille og spise i så kaldt vær, i tillegg er det gjerne litt vind også. De sitter riktignok rundt bål, men allikevel. Det kan jo også gjøre at barnet spiser mindre, fordi det må opp og bevege seg fordi det blir kaldt. Hva synes dere?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Det synes jeg er i kaldeste laget å sitte stille ute på. Anonymkode: c599f...8f4 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Hadde nok ikke likt det jeg heller. Å spise med votter på er vanskelig, og små barn har jo gjerne litt mindre motoriske ferdigheter i utgangspunktet. Å måtte sitte og holde på mat uten votter i så kaldt vær kan verken være behagelig for barnet, eller bra for hendene. Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Greit at man er ute og leker, men å sitte helt i ro, og gjerne måtte ta av seg vottene, synes jeg ikke noe om. Anonymkode: a09f1...6ba 4
Gjest Magnifiq Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Skadelig er det nok absolutt ikke. ser virkelig ikke et problem med det du skisserer.
Gjest Magnifiq Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde nok ikke likt det jeg heller. Å spise med votter på er vanskelig, og små barn har jo gjerne litt mindre motoriske ferdigheter i utgangspunktet. Å måtte sitte og holde på mat uten votter i så kaldt vær kan verken være behagelig for barnet, eller bra for hendene. Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Greit at man er ute og leker, men å sitte helt i ro, og gjerne måtte ta av seg vottene, synes jeg ikke noe om. Anonymkode: a09f1...6ba I vår Bhg sender vi med spisevanter, slik at de slipper å ha på votter.
Vera Vinge Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 Jeg skjønner ikke helt problemet med å spise ute i 10 minus hvertfall. Hvis de er godt kledt, hvorfor skal det være et problem? Hva er uforsvarlig med det? 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #7 Skrevet 14. januar 2016 10 minus er faktisk ikke så kaldt. Man klarer fint å spise ute i denne temperaturen hvis man er godt kledd. Det er opp til dere foreldre hvor gode klær barna har. Anonymkode: 33d56...a38 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #8 Skrevet 14. januar 2016 Ingen problem så lenge de har varm drikke Anonymkode: 1c016...63f 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #9 Skrevet 14. januar 2016 På skolen til barnet mitt har de, så vidt jeg har forstått, 15 minus som sin grense.Som du sier blir det noe kaldere om det kommer vind i tillegg. Siden dere er flere foreldre som reagerer på det, ville jeg nok prøvd å snakke med daglig leder eventuelt FAU om det. Anonymkode: 8b6c6...9e8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #10 Skrevet 14. januar 2016 Ikke lag problemer ut av alt og slutt å pakke ungene inn i bomull! De sitter nok ikke rolig så lenge. Kanskje har de reinsdyrskinn å sitte på og bål å varme seg på og gar de ikke det så er det helt innafor likevel. Anonymkode: f3121...20b 15
Sirah Skrevet 14. januar 2016 #11 Skrevet 14. januar 2016 Og så har dere meg som begynner å fryse bare ved tanken 😂 Neida... Så lenge barna er skikkelig kledd og de kan varme seg på bålet så er det neppe noe problem. Men personlig syntes jeg det virker som om det er i det kaldeste laget for å spise ute. 1
Gjest Sisti Skrevet 14. januar 2016 #12 Skrevet 14. januar 2016 Å sitte rundt en bål i 10 minus er jo fullstendig uproblematisk, med mindre det blåser og er surt der de sitter (og da vil nok de voksne synes det er for surt å være ute). 10 minus er ikke mye, og overhodet ikke skadelig. Men hvis barnet ditt klager over at det fryser er det klart du må ta det opp med barnehagen.
Teeny Skrevet 14. januar 2016 #13 Skrevet 14. januar 2016 Trodde under 10 minus var for kaldt for små barn. Leste en artikkel fra foreldre.no og ser at det er en hudlege som anbefaler barn å bli inne når det blir kaldere enn minus 5 grader og sier at det kan være farlig, spesielt hvis det er vind. Tror ikke jeg hadde latt mitt barn være noe lenge ute hvis det var rundt minus 10 grader. http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #14 Skrevet 14. januar 2016 4 minutter siden, Sisti skrev: Å sitte rundt en bål i 10 minus er jo fullstendig uproblematisk, med mindre det blåser og er surt der de sitter (og da vil nok de voksne synes det er for surt å være ute). 10 minus er ikke mye, og overhodet ikke skadelig. Men hvis barnet ditt klager over at det fryser er det klart du må ta det opp med barnehagen. Nei, da må hun kle barnet sitt varmere. Anonymkode: f3121...20b 3
Teeny Skrevet 14. januar 2016 #15 Skrevet 14. januar 2016 En skrekkhistorie når det gjelder litt mindre barn ute i kulda (minus 9 grader): http://www.aftenposten.no/helse/Datteren-dode-i-pulken-5356284.html 1
HanneAa Skrevet 14. januar 2016 #16 Skrevet 14. januar 2016 (endret) Ser flere og flere begynner å pakke barna inn i bomull og dun puter. Tagisk.. Ser ikke problemet jeg altså. Barna er godt kledd, og sitter rundt bålet som avgir varme. Barn sitter ikke stille lenge om gangen heller, så de rekker nok ikke å bli så kalde. Det er bra de får kjenne på hva kulde er. Så de ikke får sjokk når de plutselig blir kalde når de blir eldre Er stadig på uteturer med datteren min i 10/15 minus og vi spiser maten uten vanter, uten bål. Det går så fint atte. Har hansker i sekken i tilfelle hun vil bruke de, men det vil hun ikke. Vi er ute mennesker og er kanskje litt mer hardbarka der.. La barna spise og kose seg ute. Det har de bare godt av. I barnehagen og hjemme spiser barna mer og bedre ved ute spising. Det er også mulig å spise litt, leke litt, og så spise litt igjen. For å holde varmen om man blir lett kald, men igjen, da er det vel lurt å kle mer på seg Ikke lag problem ut av noe som ikke er et problem i det hele tatt. Men skjønner bekymringen din. Ingen vil at barna skal fryse og eventuelt da bli syke. Men de har godt av å kjenne på det å bli kalde i blant. Sunn fornuft må man bruke Forskjell på 15 minus, blå himmel og sol (opphold) og 15 minus overskya, kaldt og mye vind. Se ann været og se ann alderen på barnet Kle godt på barnet, pass på temperaturen til barnet og beveg på dere før og etter mat. Man rekker som regel ikke å miste så mye varme den lille stunden man spiser. Og man sitter gjerne ikke rett på snøen. Ha med varm drikke og om nødvendig, beveg på dere samtidig som dere spiser. Ta en liten kikke runde med brødskiva i hånda (å spise med hansker på, lærer barn fort) Det er stor stas her :) Mange gode forslag man kan ta med til barnehagen bare man tenker litt.. Endret 14. januar 2016 av HanneAa 3
Gjest Sisti Skrevet 14. januar 2016 #17 Skrevet 14. januar 2016 4 minutter siden, Teeny skrev: En skrekkhistorie når det gjelder litt mindre barn ute i kulda (minus 9 grader): http://www.aftenposten.no/helse/Datteren-dode-i-pulken-5356284.html Hvordan i all verdens land og rike kan du mene at den historien er relevant her...???
Gjest Sisti Skrevet 14. januar 2016 #18 Skrevet 14. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, da må hun kle barnet sitt varmere. Anonymkode: f3121...20b Jeg er egentlig enig i det, men tenkte at kanskje barnehagen kunne informere om akkurat det... Som finnmarking blir jeg jo litt oppgitt over folk som ikke vil ha ungene ute rundt ET BÅL i 10 minus. 10-15 minus er jo perfekt vintervær? Det man drømmer om å få på fjellet i påska? Greit nok at man ikke vil la en baby ligge stille i en vogn og sove, men et BARN rundt ET BÅL? Hvor gamle er egentlig ungene deres før de får være med på fjellet? Ta en tur til Nord-Norge?
Teeny Skrevet 14. januar 2016 #19 Skrevet 14. januar 2016 5 minutter siden, Sisti skrev: Hvordan i all verdens land og rike kan du mene at den historien er relevant her...??? Som sagt sa jeg at det var et yngre barn enn sikkert det som er i bhg, den andre artikkelen er nok mer relevant... Man skal være forsiktig med barn ute i kaldt vær og har hørt at minus 10 som oftest er grensa på å holde barn inne. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #20 Skrevet 14. januar 2016 7 minutter siden, Teeny skrev: Trodde under 10 minus var for kaldt for små barn. Leste en artikkel fra foreldre.no og ser at det er en hudlege som anbefaler barn å bli inne når det blir kaldere enn minus 5 grader og sier at det kan være farlig, spesielt hvis det er vind. Tror ikke jeg hadde latt mitt barn være noe lenge ute hvis det var rundt minus 10 grader. http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece Nå vet ikke jeg hvor du bor, men for oss i Finnmark er det galskap å følge anbefalingen om ikke ut i kaldere enn -5. Da måtte vi stengt oss inne fra november til april. I minus 10 er ihvertfall de fra 3 år og opp ute i lengre perioder i vår barnehage, har ikke hørt at det har vært et problem for noen av dem. Faktisk var de som ønsket det av de eldste ute en liten tur hver dag i forrige uke, den varmeste dagen var det -16, den kaldeste -26. Nå spiller det selvfølgelig en rolle hvor man bor med tanke på hvordan temperaturen føles, men synes generelt det er noe hysteri med tanke på hvor mye kulde barna ikke tåler. Med gode uteklær med plass til flere lag under, skikkelig fottøy som for eksempel skaller, gode votter og gjerne en skinnlue som beskytter ansiktet godt har de færreste friske barn vondt av litt frisk luft i løpet av dagen. Anonymkode: dbbf6...571 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå