AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Har mangel på D vitaminer kun noe med at vi nordmenn får for lite sol,eller kan dette relateres til annen type sykdommer? Tenkte på dette med benskjørhet? min datter er veldig lav på D vitaminer. Verdiene bør ligge på rundt 100 og hun har 40. Skal så klart snakke med lege men lurte på om noen andre har erfaring. Anonymkode: 06a32...8e4
Wenda Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Finnes nesten ikke et menneske i Norge som ikke har mangel på vitamin D. Er usikker nå, men tror de fleste sykdommer relatert til mangelen på vitamin D oppstår pga vitaminmangel. Ikke at man får vitaminmangel pga en sykdom
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mangel på D vitaminer kun noe med at vi nordmenn får for lite sol,eller kan dette relateres til annen type sykdommer? Tenkte på dette med benskjørhet? min datter er veldig lav på D vitaminer. Verdiene bør ligge på rundt 100 og hun har 40. Skal så klart snakke med lege men lurte på om noen andre har erfaring. Anonymkode: 06a32...8e4 Man kan få benskjørhet av å ligge for lavt på d-vit status(under 75), og også en haug med andre sykdommer, som autoimmune sykdommer, hjerte-kar sykdommer, diabetes, ++. Høy d-vit status forebygger også influensa type A, og er generelt veldig bra for immunforsvaret. Det senker også dødeligheten. Beste er å ligge mellom 100-150, man kan også ha høyere verdier enn dette. Sola er beste kilden, så om vinteren bør man ta sterke tilskudd for å holde nivået oppe. Anonymkode: 2379f...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Det er D-vitamin som forårsaker sykdommer, ikke omvendt. Det finnes vel noen som har mer problemer med å ta opp d-vitamin enn andre, men det aller mest sannsynlige er at hun ikke får nok d-vitamin gjennom sol og kosthold. Gi henne tran (det bør alle barn få), spis fet fisk som makrell og laks, og hør med legen om hun trenger tilskudd i tillegg. Anonymkode: 4500d...12b
ops2 Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 Du kan spørre legen om resept på 1000 eller 1200 IU til verdiene kommer opp. Og så gi anbefalt dagsdose 400 IU etterpå. Men følg med på blodprøver jevnlig en stund. Noen tar opp vitaminer dårlig og trenger litt ekstra.https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-d Ellers foretrekker jeg å ordne vitaminer selv. Da har jeg mye å velge i - tabletter eller flytende med diverse smak. Jeg bestiller fra biovea.com.no. Denne er suveren for barn som hater å svelge tabletter: http://www.biovea.com/no/product_detail.aspx?PID=6065&OS=202&deptid=1&cid=22718&scid=22722&cp=1&NAME=LIQUID3-Ultra-Pure-Liquid-Vitamin-D3-with-Tcentials-Trace-Minerals-Tropical-Cherry-5000IU-16oz-473ml For å få en forsvarlig dagsdose for barn, bruker jeg en pipette som tar 1 ml. En slik pipette blir 333.33 IU. Noen dager slenger jeg på 1/2 ml ekstra.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mangel på D vitaminer kun noe med at vi nordmenn får for lite sol,eller kan dette relateres til annen type sykdommer? Tenkte på dette med benskjørhet? min datter er veldig lav på D vitaminer. Verdiene bør ligge på rundt 100 og hun har 40. Skal så klart snakke med lege men lurte på om noen andre har erfaring. Anonymkode: 06a32...8e4 Jeg har et megatips til deg..drikker dere jus? kjøp en juice maskin og press feks appelsin kiwi og en svær neve spinat. ( spinat er en god kilde til folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider. Den er også en kilde til riboflavin, vitamin C, kalsium, jern og en rekke antioksidanter og fytokjemikalier. ) http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article774831.ece Anonymkode: e8872...b59
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #7 Skrevet 14. januar 2016 1 time siden, Wenda skrev: Finnes nesten ikke et menneske i Norge som ikke har mangel på vitamin D. Er usikker nå, men tror de fleste sykdommer relatert til mangelen på vitamin D oppstår pga vitaminmangel. Ikke at man får vitaminmangel pga en sykdom Vi har benskjørhet i familien,derfor lurte jeg litt. Hun er 16 år og lurte på om hun kanskje er for ung til at det kan påvises. men jeg skal snakke med lege også Anonymkode: 06a32...8e4
HvittHus Skrevet 14. januar 2016 #8 Skrevet 14. januar 2016 Hvis hun har et normalt kosthold, bør hun sjekkes for cøliaki. D-vitamin mangel er ikke rent sjelden det første symptomet på en tarmlidelse. Med en verdi på 40 bør hun ha et solid tilskudd slik at hun slipper å gå lenge dårlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå