Gå til innhold

Når går det du spiser over i morsmelken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det tar før det jeg spiser, f.eks løk, går over i morsmelken? Og forsvinner det av seg selv også eller må jeg pumpe det vekk så ny melk kan produseres? Heldigvis reagerer ikke min lille pode på noe jeg spiser, men det hadde vært moro å vite likevel.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulike matvarer går over i morsmelken med ulik hastighet og i ulik mengde. Samtidig er det slik at mengden du spiser, samt om du spiser det alene eller sammen med (mye) annen mat spiller inn.

Løk går over i morsmelk, som all annen mat. Rå løk gir større utslag enn varmebehandlet løk. Om du spiser litt rå løk til fex tacoen din, eller har litt løk i spaghettikjøttsausen har liten innvirkning på morsmelken dersom babyen din er "normaltreagerende" på maten du spiser.

Etter 24 timer skal stort sett alt du har spist være ute av kroppen din. Men dette avhenger igjen bl a på hvor stor (om du er tykk eller tynn) du er, og ditt eget forbrenningssystem.

Jeg håper du ble litt klokere :wink:

Skrevet

Såvidt jeg husker, vil f.eks. alkohol i morsmelken "forsvinne" i takt med at promillen i blodet minker.

Det er med andre ord ikke nødvendig å pumpe bort melk med alkoholinnhold, det vil bli borte av seg selv.

Kanskje det er på samme måte med ulike matvarer? Melken blir jo dannet av kroppen, så det er vel hva kroppen inneholder som er avgjørende for melkekvaliteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...