Gå til innhold

Kattefôr fra FK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

FK selv sier at katteforet deres er bra/fullverdig til katten, men det kan ikke stemme når katteoppdrettere bruker f.eks. Hill's og Royal Kanin? Hvis dette hadde vært riktig, så hadde vel alle brukt FK pga. prisen? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whiskas sier også at kattematen deres er fullverdig og balansert...

• Liker 2
Skrevet

Alle for-produsenter sier vel at foret deres er fullverdig :P whiskas og friskies sier sikkert det samme de også, men det betyr jo ikke at deres for er fullverdig fordi :P 

For øvrig så er det mye korn i hills og royal canin, og det trenger ikke katter. 

Anonymkode: 996d6...1cf

• Liker 1
Skrevet

Er ikke Trude Mostue talsperson for labb da?

Anonymkode: 682c0...ae4

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle for-produsenter sier vel at foret deres er fullverdig :P whiskas og friskies sier sikkert det samme de også, men det betyr jo ikke at deres for er fullverdig fordi :P 

For øvrig så er det mye korn i hills og royal canin, og det trenger ikke katter. 

Så da står man bare igjen med Orijen da eller? 

Skrevet
1 minutt siden, Kaisamaia skrev:

Nei. RC fungerer utmerket for de fleste hunder.

Skrevet

Meg over, og katter ;) 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Nei, man kan selvsagt gi de hills eller royal canin også for det er jo bedre enn butikkfor, men orijen og andre fortyper uten kornprodukter er selvsagt mye bedre. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan selvsagt gi de hills eller royal canin også for det er jo bedre enn butikkfor, men orijen og andre fortyper uten kornprodukter er selvsagt mye bedre. 

Uenig, du kan fint se på en katt sin pels om den får riktig fôr ift hva katten behøver, og katter er individer de og med forskjellige behov. Min katt fungerte bedre helsemessig på RC outdoor enn på Orijen. Selvom Orijen "skal være bedre". Pelsen ble blass og tørr. Samme med hunden min, men han tålte jo ingenting da. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig, du kan fint se på en katt sin pels om den får riktig fôr ift hva katten behøver, og katter er individer de og med forskjellige behov. Min katt fungerte bedre helsemessig på RC outdoor enn på Orijen. Selvom Orijen "skal være bedre". Pelsen ble blass og tørr. Samme med hunden min, men han tålte jo ingenting da. 

Jeg er klar over at dyr er forskjellige. Jeg mente altså sånn generelt.. man må jo selvsagt se an dyret sitt. 

Det finnes jo katter som fungerer bedre på whiskas eller friskies også, men det betyr jo ikke at alle katter bør spise det fordi. 

Skrevet

Alle produsenter forteller jo at deres fôr er det aller beste. De ønsker jo å selge mest mulig. Royal Canin har jo gjort ekstremt stort marked av å "skreddesy" fôr til snart hver en rase og aktivitet, og folk går på det og trur at schäferen må ha schäferfôret og boxeren boxerfôret.

Noen dyr vil fungere best på billigfôrene som FK sine er, men på hund (som er mitt område), så er det de færreste som fungerer optimalt på eksempel Labb. Det blir litt som om at noen mennesker kan ha et forferdelig kosthold uten å bli syke, men folk flest hadde lidd av det. Mennesker kan leve på McDonaldsmat de og, men de fleste av oss hadde blitt skrekkelig syke om vi levde kun på det.

Veterinærer har ekstremt lite kunnskap om fôring dessverre, og kan sjeldent stort mer utover å peke på hva de har i hyllene. De er ofte skolert av produsentene, da ernæring ikke er det støret feltet de lærer om. Selvfølgelig kommer Hills til å fortelle at katten og hunden som har den og den sykdommen må ha akkurat det fôret, og ikke kunne spise noe annet.

Veterinærer som er tilknyttet et fôrmerke er selvfølgelig ikke objektive, men det regner jeg med at alle skjønner. Alle som er ansatt av RC, kommer jo til å anbefale RC, uansett hva utdannelsen deres sier. Hadde de gått over til Eukanuba eller Orijen, så vil de anbefale de merkene.

Anonymkode: 4977e...75c

Skrevet

Pga prisen? Syntes ikke maten hos FK er så billig jeg, ikke når man heller kan kjøpe 15 kilos sekker i dyrebutikker :)

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Fikk en 3 kilos sekk gratis en gang for rundt 3-4 år siden og ga det en sjangs. Den stanken, ikke lukta - stanken, som ble hengende i huset.... Og det tok et par dager før vi skjønte hva som var årsaken til lukta og kattene hadde ikke engang dokasse inne. Det lukta rett og slett råtnende kjøtt og fordervet mat av selve kattene. Mulig det var innholdet i den ene posen som var dårlig, men noe mer dyremat fra Felleskjøpet kommer aldri inn i dette huset igjen! 

Anonymkode: 8a995...82d

• Liker 1
Skrevet
Den 14.1.2016 at 16.42, AnonymBruker skrev:

Alle produsenter forteller jo at deres fôr er det aller beste. De ønsker jo å selge mest mulig. Royal Canin har jo gjort ekstremt stort marked av å "skreddesy" fôr til snart hver en rase og aktivitet, og folk går på det og trur at schäferen må ha schäferfôret og boxeren boxerfôret.

Noen dyr vil fungere best på billigfôrene som FK sine er, men på hund (som er mitt område), så er det de færreste som fungerer optimalt på eksempel Labb. Det blir litt som om at noen mennesker kan ha et forferdelig kosthold uten å bli syke, men folk flest hadde lidd av det. Mennesker kan leve på McDonaldsmat de og, men de fleste av oss hadde blitt skrekkelig syke om vi levde kun på det.

Veterinærer har ekstremt lite kunnskap om fôring dessverre, og kan sjeldent stort mer utover å peke på hva de har i hyllene. De er ofte skolert av produsentene, da ernæring ikke er det støret feltet de lærer om. Selvfølgelig kommer Hills til å fortelle at katten og hunden som har den og den sykdommen må ha akkurat det fôret, og ikke kunne spise noe annet.

Veterinærer som er tilknyttet et fôrmerke er selvfølgelig ikke objektive, men det regner jeg med at alle skjønner. Alle som er ansatt av RC, kommer jo til å anbefale RC, uansett hva utdannelsen deres sier. Hadde de gått over til Eukanuba eller Orijen, så vil de anbefale de merkene.

Takk for svar. :) Men hva i huleste skal man velge da? Tror du Orijen er bra? :)

Gjest Anubiel
Skrevet
15 timer siden, Kaisamaia skrev:

Takk for svar. :) Men hva i huleste skal man velge da? Tror du Orijen er bra? :)

Orijen anses som premiumfôret til katter. Men det finnes mange andre typer uten mais og korn. Acana, Applaws, Kingsmoor, Canagan, Taste of the Wild, Virbac (denne selges kun hos veterinær) og sikkert mange flere! 

Mine spiser en blanding av 90% av en av de ovennevnte (stort sett Orijen eller Virbac) og 10% Hills T/D pga. den ene katten har tannproblemer.

Skrevet
Den 19.1.2016 at 1.50, Kaisamaia skrev:

Jeg har dessverre liten kunnskap om kattemat, annet enn at industrien er nok basert ekstremt lik som hundemat. Det er jo mange av merkene som produserer både til katt og hund.

Men jeg trur uansett Orijen er et bedre valg en FK sine fôr. På hund er det i hvertfall et mye bedre fôr enn Labb for de fleste hundene. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Og nå har jeg kommet over at Orijen kanskje har for mye fett for katten... herregud. Mine to huskatt har overlevd fint, dvs hatt god helse og fått fine svar på blodprøver, super pels osv. på Felleskjøpets tørrfor i mange år.. Kun det de har spist. Nå skal jeg få meg ei rasekatt i tillegg, men har mine mistanker om at hun også vil få det fint med FK-foret?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...