Gå til innhold

Er familievernkontoret inngangsportal til å være på barnevernets radar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt, jeg tror absolutt ikke vi har noe å frykte fra barnevernet. Barna har det godt hos oss, og vi bruker all vår tid på å sørge for at barna har et så godt liv som overhodet mulig. 

Problemet er barnas besteforeldre. På begge sider er de ufattelig krevende mennesker. Mine tar aldri et nei for et nei når det gjelder når de får treffe barna. De inviterer seg selv til oss, og vil ha barna på besøk hele tiden. Luksusproblem! Men - sånn er hans familie også. Mye vil ha mer, og det er stadig mas om at de ikke ser barna nok, uansett hvor mye de ser barna allerede. Aller helst ville vel begge sett med besteforeldre hatt barna 100% :-)

Jeg og mannen forsøker iherdig å balansere dette, og samtidig bevare et godt forhold og familieliv oss imellom. Det er ikke alltid lett, spesielt fordi begge våre fedre kan bli litt ufine i måten de ordlegger seg når de "krever" tid med barna våre. Mannen min er konfliktsky, og vil helst bare jatte med og gi sine foreldre det de vil ha hele tiden, noe som blir galt både for meg og for mine foreldre. 

Nå går det ut over familielivet. Vi krangler om hvem vi skal treffe når (ikke foran barna!), og har gått så langt som til å holde styr på besteforeldre - treffene i et excel-ark, men vi blir likevel ikke enige. Vi trenger at noen utenfra kan hjelpe oss å sette grenser mot foreldrene våre, og lage en form for system som fordeler jul/bursdager/feire osv når vi vanligvis møter dem. Det skal sies at foreldrene våre ikke tåler hverandre, og nærmest konkurrerer seg imellom om hvem som kan "stjele" mest tid med barnebarna fra de andre. Vi opplever altså et enormt press fra begge sider. 

Vi tenkte på familievernkontoret, men for å være ærlig har en kollega skremt vettet av meg med tidligere snakk om sine erfaringer med dem. Ifølge henne er veiledning på familievernkontoret inngangsportal til å bli satt i barnevernets søkelys, noe man ifølge henne aldri slipper ut av. 

Ja, jeg vet at vi høres idiotiske ut, men dette er et virkelig problem for oss. Vi vet ikke hvem vi kan snakke med, når vi ikke klarer å bli enige oss imellom. Aller helst kunne jeg hatt lyst til å flytte utenlands, for å slippe å ha med noen av foreldrene våre å gjøre, men vi kan ikke rømme fra ting heller. Vi har vært sammen i snart 15 år, og sant å si så har vi aldri hatt noen problemer vi ikke har kunnet løse der og da oss imellom før, så vi mangler nok noen viktige verktøy her.

Anonymkode: e7657...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt kontakt med begge institusjonene, og her er erfaringen motsatt. Altså, FVK tok avstand fra BV og deres forslag til tiltak.

Anonymkode: 928a5...5e0

Skrevet

Jeg tror dere bare må sette hardt mot hardt. Lås døren, koble ut ringeklokken, skru av telefonene og ha alenetid. Planlegg en liten weekend eller ferie tur, uten å si noe til noen. Besteforeldrene kan komme på besøk 1 fast dag i uken. Barna skal feire en bursdag i året, og alle får enten møte opp og ti stilt eller la være. 

Dere sliter dere ut! Det skal ikke være nødvendig å planlegge så i detalj og aldri føle at man strekker til. 

Gjest Lalalala59
Skrevet

Svar på spørsmålet i tittelen: Nei.

Skrevet

Kontoret vil ha meldeplikt til barnevernet, slik som legen, barnehagen og skolen har. Det gjelder bare ved mistanke om betydelig omsorgssvikt. Ingen vil foreta seg noe slikt fordi dere trenger hjelp til grensesetting overfor overivrige besteforeldre.

• Liker 10
Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, Biloba skrev:

Kontoret vil ha meldeplikt til barnevernet, slik som legen, barnehagen og skolen har. Det gjelder bare ved mistanke om betydelig omsorgssvikt. Ingen vil foreta seg noe slikt fordi dere trenger hjelp til grensesetting overfor overivrige besteforeldre.

Signerer denne!

det dere gjør er ikke skadelig for barna på noen som helst måte. Så ta kontakt og spør om hjelp.

Skrevet

Det er ikke riktig å bruke familievernkontorets ressurser på en slik problemstilling. Dersom dere tror terapi vil hjelpe, så får dere betale for det selv!

FVK er et gratis tilbud for familier i nød og ikke for voksne folk som ikke evner å kommunisere med sine egne foreldre. Dere kan ta kontakt med en hvilken som helst privat terapeut. Lykke til med å få de eldre til å møte!

Tullete å tro at barnevernet blir dratt inn basert på det du forteller. Igjen: barnevernet er heller ikke en instans for å hjelpe voksne til å snakke med foreldrene sine fordi de vil ha for mye samvær.

Grow up!

• Liker 5
Skrevet

Hei.

Jeg har tidligere jobbet som samlivsterapeut hos FVK - er i fødselspermisjon nå - og kan bekrefte at vi, som mange andre institusjoner, har meldeplikt.

Men om du virkelig er redd for at barna dine skal komme i et "søkelys", så kan du i første omgang melde dette som samlivsterapi. Oppgi at dere trenger hjelp til å takle situasjonen med foreldre/svigerforeldre, at dere ønsker å lære å kommunisere bedre både dere i mellom, og med de andre partene. Dere trenger ikke involvere barna i problemstillingen før dere fysisk sitter på kontoret. 

Når du ringer til FVK, vil dette bli kategorisert som en klinisk sak, ikke en mekling( som det følger ganske strenge lover med). Det kommer an på det kontorets rutiner, men du vil enten svare på spørsmål fra konsulenten som svarer telefonen, eller så vil du bli oppringt av en inntakskomité. Du vil sikkert bli spurt om det er barn involvert, da saker med barn blir prioritert. Da ber de som oftest kun om fornavn og fødselsdato - ikke fødselsnummer!!! Og vi har heller ingen tilgang på journaler og lignende, så når du sier at barnet ditt heter f.eks Sara og er født 14.01.06, så er det alt vi vet om henne. Hun havner ikke inn i systemet. Hun blir kun stående som en "Sara, 14.01.06" i journalen som blir opprettet av deres sak. Denne journalen blir slettet et år etter saken blir avsluttet, og da fins ikke "Sara, 14.01.06" lenger. 

Når dere så er på time, så trenger ikke barna være involvert i disse samtalene i det hele tatt. Dette er et kommunikasjonsproblem mellom voksne omsorgspersoner. Dere kan derimot vurdere å gradvis involvere besteforeldrene.

Jeg håper du tar kontakt, uten frykt for at barnevernet skal bli involvert. Ja, det har selvfølgelig skjedd at FVK har måtte kalt inn BV, men disse foreldreparene har sjelden innsikt i hvor skadelig familiemiljøet deres er, for både dem selv og barna deres. Ofte er dette mennesker som blir henvist til oss, der det allerede har blitt sendt bekymringsmeldinger.

Og i motsetning til en over meg, så syns jeg virkelig ikke at dette ikke(!j er en sak for FVK. Føler du at denne situasjonen påvirker familielivet deres, så har du rett til hjelp! Det er derfor vi er her! Og kan vi hjelpe deg til å skape en bedre dynamikk mellom besteforeldre og dere, så vil dette absolutt være en positiv endring for barna.

Lykke til!

Anonymkode: d5348...8a8

• Liker 12
Skrevet
10 timer siden, MapleSirup skrev:

Det er ikke riktig å bruke familievernkontorets ressurser på en slik problemstilling. Dersom dere tror terapi vil hjelpe, så får dere betale for det selv!

FVK er et gratis tilbud for familier i nød og ikke for voksne folk som ikke evner å kommunisere med sine egne foreldre. Dere kan ta kontakt med en hvilken som helst privat terapeut. Lykke til med å få de eldre til å møte!

Tullete å tro at barnevernet blir dratt inn basert på det du forteller. Igjen: barnevernet er heller ikke en instans for å hjelpe voksne til å snakke med foreldrene sine fordi de vil ha for mye samvær.

Grow up!

Dette et jeg ikke enig i. Jeg tenker at dette er en veldig relevant problemstilling for FVK. Fint å kunne få hjelp på lavterskelnivå, og det er jo absolutt en problemstilling som angår familien og hvor dere tar tak i forkant av det som kan bli enda mer alvorlig for dere som kjernefamilie og hvor du og mannen din trenger hjelp til å se dette problemet utenfra. Jeg tror absolutt ikke dere trenger å frykte BV. Tvert imot viser dere at dere vil ta imot hjelp og  løse dette på en god måte. Min mann og jeg hadde en samtale på FVK hvor noe av problemet var av litt lignende karakter (det var iallefall en del av bildet), og det var veldig nyttig. Vi fikk gode innspill og jeg har tenkt mye på det hun terapeuten sa (vi fikk veldig støtte av henne). I tillegg hjalp det for oss å ha en tredjeperson tilstede når vi skulle diskuter den aktuelle saken. Det har ikke løst hele vårt problem, og jeg har noen ganger tenkt at jeg hadde hatt bruk for noen nye samtaler, og det er godt å vite at tilbudet evt er der ved behov, 

Anonymkode: 27305...4e5

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte på familievernkontoret, men for å være ærlig har en kollega skremt vettet av meg med tidligere snakk om sine erfaringer med dem. Ifølge henne er veiledning på familievernkontoret inngangsportal til å bli satt i barnevernets søkelys, noe man ifølge henne aldri slipper ut av.

For en tulling. Tror hun BV har så mye ressurser og god tid at de sitter og følger med på saker det ikke er noen grunn til å følge med på? Tror hun også at månelandingene var falske og at Bush sto bak 9/11, eller? Kanskjer hun vaksinemotstander og klimanekter også?

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, MapleSirup skrev:

Total skivebom. Les hva TS skriver:

"Nå går det ut over familielivet. Vi krangler om hvem vi skal treffe når (ikke foran barna!), og har gått så langt som til å holde styr på besteforeldre - treffene i et excel-ark, men vi blir likevel ikke enige."

Med andre ord er det nettopp samlivet det søkes hjelp med.

Nå kan du stikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg så litt sent at du og mannen sliter, TS. Men likevel synes jeg problemstillingen og hovedspørsmålet vitner om liten evne til forståelse av et samfunn, rett og slett.....

Det er fint å få hjelp av FVK når dere blant annet har så elendig kommunikasjoneevner. 

• Liker 1
Skrevet

Høres jo helt ekstremt ut med de besteforeldrene 😕 og avtaler med besteforeldre i Excel ark??  Hva med å avtale middag en gang i uken hos hver av de,  og utenom er dere "travelt opptatt " . Familievernkontoret kan sikkert kontaktes ja, men dette høres meget spesielt ut.  Barnevernet tror jeg ikke du skal være bekymret for i denne sammenheng.  

Anonymkode: 86fb2...d01

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt direkte til dem at dere møter dem når de slutter med  det tullet for det går utover familielivet. Hvis ikke så vil dere være travel opptatte i minst et halvt år.  En ting til,  DERE foreldre bør få litt ekstra store baller til å si ifra.

Anonymkode: 253f0...5fe

Skrevet

Det er jo ikke så greit for TS når far vil rulle over på ryggen så fort hans foreldre krever noe. 

Tror Familevernkontoret er et bra sted å begynne. Kanskje kan de komme med tips til et godt samlivskurs eller kommunikasjonskurs? 

For det første må TS og samboer greie å stå sammen, deretter kan man sette fornuftige grenser mot overivrige besteforeldre med konkuranseinnstinkt. 

• Liker 1
Skrevet

Dump dem!  Jeg hadde rett og slett flyttet langt unna! 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for personangrep.

Raven Emerald, mod.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Familievernkontoret er ikke rette arena for dette. Her må du og din mann prøve å få litt mer bein i ryggraden slik at dere kan stå i mot presset. Og det presset du skisserer er virkelig et luksusproblem dere egentlig burde være glade for å ha. Dette er det kun du og din mann som har noe med å gjøre, og dere må lære der å bruke konkrete og tydelige ord. Vær direkte i språket uten å være uhøflige. Besteforeldre har ikke noen lovfestet rett på x antall mengde tid sammen med sine barnebarn. Si i fra til dem at dere setter pris på at de bryr seg, men at nå har det gått for langt for deres egen familiefred sin del. Si samtidig at dere er glad i dem (dersom det stemmer). Skjønner virkelig ikke at dere skal behøve et Excel-ark for noe slikt. :klo: 

Skrevet

Jeg hadde blitt gærn! Engasjerte besteforeldre er bra, men en mellomting liksom. Dette høres ut som mye mas. Jeg hadde sagt fra! Man må kunne sette grenser for seg selv.

Og til det andre spørsmålet, tror ikke det stemmer at familievernet er en inngangsport til BV. Det er jo klart de har plikt til å melde fra i saker der det er tegn på omsorgssvikt, og det er jo bare bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...