Gå til innhold

Skulke skolen når jeg har prøve?

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Har matteprøve i morgen, men jeg klarer ingenting her jeg sitter. Er så frustrert at jeg sitter her og gråter. Jeg vet jeg kommer til å få 2 eller kanskje stryk hvis jeg drar fordi jeg sliter sånn. Jeg har regler og fasit foran meg, men klarer ikke løse oppgaver. 

Har bare lyst til å legge opp livet. Jeg takler ikke å få 2, jeg har fått det så mye i matte, og nå som jeg nettopp klarte å få meg opp på 3, kan jeg bare ikke få 2 på prøva. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har bare så utrolig lyst til å skulke prøva for da kan jeg ikke ta den på nytt heller. Det blir da første gang jeg skulker prøve, men ærlig talt jeg ser ikke noe annet alternativ. 

Spurte foreldra mine om jeg kunne droppe prøva, men pappa sa bare at jeg skal slutte å være så negativ og at jeg klarer det. Mamma sa at jeg må slutte å si matte er så vanskelig fordi det egentlig er lett. JEG HATER at folk sier at matte er lett for jeg bare forstår det ikke. Har aldri i mitt liv fått en 4'er i matte før. Hadde tenkt å satse på det i år, men jeg tror ikke jeg klarer det. 

Har bare så vondt psykisk nå fordi jeg føler meg så håpløs, verdiløs og dum. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken klasse går du i? Ikke ta det så seriøst. Får du 2 så ta imot med hevet hode og om det plager deg så mye så bestem deg for at du skal bruke ekstra tid framover på å bli god i matte.

• Liker 1
Skrevet

Start bakfra! Les fasiten, løs oppgaven baklengs til du kommer til spørsmålet. Det hjalp meg veldig hvertfall.

Ellers så er matte et fag som blir enkelt eller vanskelig utifra din holdning til temaet. Sier du det er vanskelig, ja da blir det vanskelig. Sier du at matte er kjekt og gøy, ja da blir det det. Sier som pappaen din; ikke vær så negativ, du fikser dette!

Skrevet

Ta prøva, også tar du etterpå en prat med læreren om hva du føler nå og hvor vanskelig du synes dette er. Kanskje han/hun har noen tips til deg og kan hjelpe deg videre :) Skriv I matteboka at "matte er kjempegøy! :) " (ikke glem smilet). Det virker dust å gjøre det, men ett sted må man starte for å endre holdningen ovenfor matte :)

Gjest cheshirecat
Skrevet

Skulk! Les i helga og ta den i neste uke. Lykke til!

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
5 minutter siden, visp skrev:

Hvilken klasse går du i? Ikke ta det så seriøst. Får du 2 så ta imot med hevet hode og om det plager deg så mye så bestem deg for at du skal bruke ekstra tid framover på å bli god i matte.

Jeg går vg2. Jeg klarer ikke heve hodet akkurat nå, jeg skammer meg for mye over å være så dum som jeg er. Jeg prøver virkelig i matte, jeg men i dette kapittelet har vi ikke gått gjennom noe særlig nå rett før prøva fordi lærer har hvert syk... Sist vi virkelig snakka om kapittelet vi driver med var før jul... Jeg er nødt til å skjerpe meg

3 minutter siden, Dwight skrev:

Start bakfra! Les fasiten, løs oppgaven baklengs til du kommer til spørsmålet. Det hjalp meg veldig hvertfall.

Ellers så er matte et fag som blir enkelt eller vanskelig utifra din holdning til temaet. Sier du det er vanskelig, ja da blir det vanskelig. Sier du at matte er kjekt og gøy, ja da blir det det. Sier som pappaen din; ikke vær så negativ, du fikser dette!

Jeg prøver å gjøre det du foreslo nå, takk. 

Du sier akkurat det samme som foreldrene mine, hadde det bare hvert så lett. Jeg har prøvd å være positiv i flere år nå, men man mister liksom motivasjon når det ikke fører noen sted

Skrevet

Søk opp det du sliter med hos khan academy. Dem er flinke til å forklare og lære fra seg :)

Du har nok det som er siste prøven før terminslutt. Ta den :)

Anonymkode: 72af2...8aa

Skrevet

Matte er et fag man virkelig må jobbe jevnt med. Sett deg som mål å gjøre lekser 4-5 timer per uke i matte. Aller helst minst en oppgave hver dag. 

Hvis du har behov for å starte litt på nytt kan jeg anbefale kahn academy. Der kan du se videoer og gjøre oppgaver med temaer du sliter med. 

Husk at om du har nedprioritert matte lenge er det mye du ikke har lært som du trenger for å gjøre det du skal nå. 

Når det kommer til prøva imorgen er det ikke så mye å gjøre med det. Ville nok bare tatt den og så gitt gass med matten fra og med i over i morgen :) Læreren skal vektlegge det nivået du ligger på mot slutten av året mer enn hva du gjorde i begynnelsen så det nytter :) 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Jeg går vg2. Jeg klarer ikke heve hodet akkurat nå, jeg skammer meg for mye over å være så dum som jeg er. Jeg prøver virkelig i matte, jeg men i dette kapittelet har vi ikke gått gjennom noe særlig nå rett før prøva fordi lærer har hvert syk... Sist vi virkelig snakka om kapittelet vi driver med var før jul... Jeg er nødt til å skjerpe meg

Jeg prøver å gjøre det du foreslo nå, takk. 

Du sier akkurat det samme som foreldrene mine, hadde det bare hvert så lett. Jeg har prøvd å være positiv i flere år nå, men man mister liksom motivasjon når det ikke fører noen sted

Jeg forstår deg veldig godt. Det er lett å miste motet når man ikke får noe til, og det er lov at alt ikke er enkelt. Har du forsøkt youtube, det er mange gode videoer hvor de forklarer ting enkelt, gjør det morsomt osv. Er det et spesielt emne du sliter med?

DU ER IKKE DUM, BARE FRUSTRERT! :blomst:

Endret av Dwight
Skrevet
4 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Det er mange som har slitt med matte, du er ikke dum. For meg hjalp det at vi fikk ny lærer som var veldig ubehagelig om man ikke forsto. Så redsel var det som fikk meg til å virkelig begynne å jobbe med det og plutselig gikk det opp det lys. Det begynner å bli noen år siden dette da. Har du ikke en venn som kanskje kan bruke litt ekstra tid på deg framover for å hjelpe deg over en kneik?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! En av de beste dagene i mitt liv var da jeg på videregående gikk ut av min aller siste mattetime. Jeg hadde 5 i alle andre fag, men 2 i matte. Det ble noe av meg også! Så ikke ta dette så tungt. Om få år har du glemt hele dritten! 

Dra på prøven, og gjør ditt beste! Det er alt du kan gjøre! Lykke til og klem!

Anonymkode: 73103...80a

Skrevet

Det er alltid bedre å møte opp og prøve enn å skulke, det kan jeg love deg! Går selv Vg3 påbygg, og er som deg at jeg sliter utrooolig mye med matte. Jeg strøk på tentamen, men får heldigvis 2 på kortet. Selv om man føler at man ligger dårlig an, bør man i det minste prøve. 

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
3 minutter siden, Poserose skrev:

Matte er et fag man virkelig må jobbe jevnt med. Sett deg som mål å gjøre lekser 4-5 timer per uke i matte. Aller helst minst en oppgave hver dag. 

Hvis du har behov for å starte litt på nytt kan jeg anbefale kahn academy. Der kan du se videoer og gjøre oppgaver med temaer du sliter med. 

Husk at om du har nedprioritert matte lenge er det mye du ikke har lært som du trenger for å gjøre det du skal nå. 

Når det kommer til prøva imorgen er det ikke så mye å gjøre med det. Ville nok bare tatt den og så gitt gass med matten fra og med i over i morgen :) Læreren skal vektlegge det nivået du ligger på mot slutten av året mer enn hva du gjorde i begynnelsen så det nytter :) 

Jeg har ikke jobba hundre prosent jevnt fordi jeg sliter litt psykisk, men jeg har prøvd så godt jeg kan og er bare 5% unna å få 4 som karakter! Tho har jeg laga en plan i jula hvor jeg har lagt opp hvordan jeg skal jobbe med alle fagene mine frem til slutten av året

3 minutter siden, Dwight skrev:

Jeg forstår deg veldig godt. Det er lett å miste motet når man ikke får noe til, og det er lov at alt ikke er enkelt. Har du forsøkt youtube, det er mange gode videoer hvor de forklarer ting enkelt, gjør det morsomt osv. Er det et spesielt emne du sliter med?

DU ER IKKE DUM, BARE FRUSTRERT! :blomst:

Jeg har ikke sett noe på youtube, men på en nettside som heter mattevideo.no. Det er en bra side, men som må betales for. Mine foreldre sa de godt kan betale om det gir høyere karakterer, og siden hjelper jo litt, men likevel syns jeg det er vanskelig... 

Vi har mye om Geogebra nå; hele del 2 i morgen skal være Geogebra, og jeg sliter veldig med det. Glemmer alltid når jeg skal gjøre hva etc. Men tusen takk for oppmuntring <3

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
5 minutter siden, visp skrev:

Det er mange som har slitt med matte, du er ikke dum. For meg hjalp det at vi fikk ny lærer som var veldig ubehagelig om man ikke forsto. Så redsel var det som fikk meg til å virkelig begynne å jobbe med det og plutselig gikk det opp det lys. Det begynner å bli noen år siden dette da. Har du ikke en venn som kanskje kan bruke litt ekstra tid på deg framover for å hjelpe deg over en kneik?

Har mange venner som er kjempe flinke i matte: Da altså 5'er elever, men de har R1 og kan ikke alt det jeg lærer fordi vi lærer forskjellig dessverre. Ellers så prøver de å hjelpe når jeg spør. Har jo folk i klassen også som hjelper, men de er gjerne på samme nivå som meg eller kjempe dårlige på å forklare

Dere andre; Tusen takk for svar, settes pris på. Roer ned nervene mine litt

Skrevet
3 minutter siden, cheshirecat skrev:

Skulk! Les i helga og ta den i neste uke. Lykke til!

Jeg er enig i dette. Det er ikke krise å droppe en vurdering én gang når man ikke føler seg godt nok forberedt. Send en mail til læreren din om at du føler deg dårlig og er forhindret fra å møte i morgen og spør om du kan ta prøven ved en ny anledning. Jeg tviler egentlig på at det går i et fag som matematikk da dere uansett har en heldagsprøve å se frem til. Det er heldagsprøven som i hovedsak bestemmer karakteren din (da den er ment til å ta opp så mange kompetansemål som mulig), så det er tvilsomt at fravær på én vurdering skal ha betydning. 

Dersom du dropper prøven bør du sette av hele dagen i morgen til å gå gjennom fagstoffet i dette kapittelet. 

Jeg forstår godt problemstillingen din. På videregående gjorde jeg dette to ganger i to forskjellige fag. Årsaken var at jeg ikke hadde fått tid til å forberede meg nok og var redd for å ikke få ønsket karakter på vurderingen. Tiden i forkant hadde gått til å øve på andre vurderinger, så jeg var slettes ingen slabbedask. :) Jeg fikk et nytt tidspunkt for begge vurderingene og endte opp med ønsket karakter. Det dreide seg nok mest sannsynligvis om mine egne bekymringer, og det er ikke sikkert at jeg trengte den ekstra tiden, men jeg ønsket ikke å ta den sjansen. Det er noe du får vurdere. 

Anonymkode: f9f53...ed3

Skrevet

Ikke skulk prøven i morgen. Jeg har vært der, og det er ikke noe du har lyst til å begynne med. Hvis du først begynner å bruke skulking som en måte å unngå ubehagelige situasjoner kommer du ikke til å lære deg å takle dem. Du kan ikke skulke unna resten av livet.

Nå skal du ta deg en kopp med noe varmt å drikke, honningmelk, kakao, koffeinfri te eller noe annet som får deg til å slappe av. Les i en hyggelig bok eller hør litt avslappende musikk samtidig. Så går du å legger deg. Du trenger ikke tenke mer på prøven i dag, for du er ikke i stand til å ta til deg mer lærdom i den tilstanden du er i nå. Du kan godt lese litt eller høre på musikk en stund før du legger deg til å sove, men ingen skjerm.

I morgen står du opp i god tid, spiser en skikkelig frokost og drar på skolen uten å stresse. Når du kommer dit får du lov til å ta fram matteboka, og se gjennom regler og eksempler, og gjerne be klassekamerater forklare for deg. Hvis du har andre timer først kan du øve litt i friminuttene, og da bør du ta deg tid til et par minutter fullstendig hvile rett før prøven. Husk å gå på do.

Når du sitter i klasserommet med prøven fremfor deg skal du ta det helt med ro og ikke stresse. se gjennom prøven, og finn en oppgave du tror du skal få til. Løs den så godt du kan. Finn en annen som ikke virker så ille og løs den. Gjør dette hele prøven. Dersom du treffer på et punkt i en oppgave der du ikke kommer lengre stopper du og går til en annen oppgave. Når det er igjen 5-10 minutter av tiden ser du gjennom oppgavene du har gjort, ser om du kommer litt videre på oppgaver der du stanset og peker ut feil. Svar med feil kan godt være med, men du må vise hvor du gjorde feil og hva feilen er.

Når du lever prøven er du ferdig med den. Det spiller ingen rolle hvordan karakteren blir, for du har gjort så godt du kan. Du skal ikke stresse med å gjøre det bedre enn det du får til, for stress før eller i løpet av prøven gjør resultatet dårligere, og stress etterpå er bare meningsløst stress.

Så, bort fra dataen og bøkene, få deg noe varmt å drikke og legg deg!

Lykke til, det går bra!

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Hei!

Kanskje jeg kan hjelpe deg litt? Ikke i kveld, men etter i morgen. Jeg anbefaler deg å ta prøven, gjør det beste ut av det. Kanskje egentlig bare legg deg nå, det begynner å bli sent, og det er lurt å være uthvilt til prøven. Dessuten er det godt for helsa di med regelmessig søvn. Kanskje får du en toer i morgen, men du står i det minste! Og det å gå til prøva, ta den, og bestå, tenk på det, det er bedre enn å gi det hele opp. Du klarer det! Og når jeg sier at du klarer det, så mener jeg ikke at du nødvendigvis klarer å gjøre det bra på prøven, men du klarer å gå på skolen, møte opp til mattetimen, og sitte der til timen er over, og ha prøvd det du klarer. Ha det som mål! Da handler det ikke om du får den 3eren. Hvis du får prøva tilbake om noen uker og du fikk 2, ja vet du, du vant likevel du. Du klarte det du trodde du ikke skulle klare: å møte opp, å gjennomføre.

Så etter prøven så får du hjelp til å finne noen tiltak du kan gjøre regelmessig for å føle at du greier matten litt bedre, og så går det bedre til neste gang. Men du, du klarer dette! Og jeg sier ikke det som en formaning, ikke som "ta deg sammen, og bare gjør det!", men som at jeg tror på deg! Jeg tror at du klarer det. Jeg tror at hvis du senker kravet, til å bare møte opp, gjennomføre, så klarer du det.

Jeg vet ikke om det jeg skriver nå er far out, og jeg håper du ikke tar det ille opp: går du i noen behandling? Det virker som du har mange depressive tanker om deg selv. Du har mange depressive logiske brister, de er veldig vanlige hos de som er deprimert, men også hos noen som har blitt mobbet, og sliter med selvfølelsen.
- Du tenker at du er fullstendig dum basert på at du ikke klarer matte
- Du skammer deg over dine feil og mangler, og synes at de er så ille at du burde skamme deg
- Du tenker at nederlagene dine er til plage for menneskene rundt deg, og at du er en byrde
- Det at du ikke får til matte, og ellers sliter på skolen gjør deg til verdiløs
Jeg tenker at det kunne vært godt for deg å få litt hjelp til dette, slik at det ikke blir et eventuelt større problem senere. Og jeg tenker egentlig også at det kan ikke være godt for deg å ha det slik, at du tenker på å bare gi opp, og at du er verdiløs. Jeg kan skrive det tusen ganger til deg, at du er jo så verdifull (!), men jeg vet ikke om det vil hjelpe, men det er ikke rett at du skal gå rundt og tenke det om deg selv, og føle det slik.

Mitt beste råd er: legg deg, drøm søte drømmer, spis en god frokost, ta på deg noen klær som får deg til å føle deg bra, ta prøven, og så tar du det derfra. La alle bekymringer være, i alle fall inntil skoledagen er over i morgen.

Hei!, jeg har troa på deg!

Skrevet (endret)
14 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Jeg har ikke sett noe på youtube, men på en nettside som heter mattevideo.no. Det er en bra side, men som må betales for. Mine foreldre sa de godt kan betale om det gir høyere karakterer, og siden hjelper jo litt, men likevel syns jeg det er vanskelig... 

Vi har mye om Geogebra nå; hele del 2 i morgen skal være Geogebra, og jeg sliter veldig med det. Glemmer alltid når jeg skal gjøre hva etc. Men tusen takk for oppmuntring <3

Bare prøv å gjør så mange oppgaver som du kan, selv om du ser på fasit. Etterhvert vil du memorisere løsningsmetoden og gjenkjenne "hvilke tall som skal hvor". Dette er ikke en metode for å lære emnet skikkelig, og sjangsen for at du har glemt det etter prøven er stor, men jeg bruker det som en nødløsning under eksamen osv.

Prøv å ikke tenk så "avansert" eller bruk navn på leddene i ligningene. Gjør det så enkelt som mulig og memoriser at "tallet som alltid står der skal der, og da blir det tallet endra til det" osv istedet for x^n = n*x^n-1. Igjen, du vil aldri lære det skikkelig men det kan hjelpe deg i nøden.

___

Og ikke minst, få deg en god natt søvn. Det vil alltid hjelpe.

Endret av Dwight
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
11 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg vet ikke om det jeg skriver nå er far out, og jeg håper du ikke tar det ille opp: går du i noen behandling? Det virker som du har mange depressive tanker om deg selv. Du har mange depressive logiske brister, de er veldig vanlige hos de som er deprimert, men også hos noen som har blitt mobbet, og sliter med selvfølelsen.
- Du tenker at du er fullstendig dum basert på at du ikke klarer matte
- Du skammer deg over dine feil og mangler, og synes at de er så ille at du burde skamme deg
- Du tenker at nederlagene dine er til plage for menneskene rundt deg, og at du er en byrde
- Det at du ikke får til matte, og ellers sliter på skolen gjør deg til verdiløs
Jeg tenker at det kunne vært godt for deg å få litt hjelp til dette, slik at det ikke blir et eventuelt større problem senere. Og jeg tenker egentlig også at det kan ikke være godt for deg å ha det slik, at du tenker på å bare gi opp, og at du er verdiløs. Jeg kan skrive det tusen ganger til deg, at du er jo så verdifull (!), men jeg vet ikke om det vil hjelpe, men det er ikke rett at du skal gå rundt og tenke det om deg selv, og føle det slik.

Mitt beste råd er: legg deg, drøm søte drømmer, spis en god frokost, ta på deg noen klær som får deg til å føle deg bra, ta prøven, og så tar du det derfra. La alle bekymringer være, i alle fall inntil skoledagen er over i morgen.

Hei!, jeg har troa på deg!

Det går fint, jeg tar det ikke ille opp. Jeg går ikke til noen behandling og alt jeg sliter med, kjemper jeg imot alene. Jeg har nå i minst et år gått rundt og lurt på om jeg har depresjon. Hadde angst på ungdomskolen og i fjor, men kom meg gjennom det til en viss grad), i tillegg så holdt jeg på å utvikle en spiseforstyrrelse, men klarte å skjerpe meg på en eller annen måte. Så da gjenstår depresjonen (som jeg tror jeg har). Jeg sliter faktisk med en barndom prega av mobbing og utestenging og dårlig selvfølelse. Jeg vet ikke helt, men tør ikke snakke med noen om dette. Føler jeg ikke har noen grunn til å egentlig være så deprimert hele tiden, og at folk bare vil le av meg eller bli sure på meg. Jeg er ikke en som liker å gi opp, og prøver  gjerne. Om ikke for meg selv, så for andre mennesker rundt meg. Derfor liker jeg også å fikse opp i ting på egen hånd...

Men tusen takk til deg og alle andre. Jeg har bestemt meg for at jeg i det minste skal gjøre 5 oppgaver til og da virkelig forstå dem før jeg legger meg. I tillegg skal jeg se gjennom 5 mattevideoer for å forstå det vi driver med bedre. Men takk til alle sammen for tips og oppmuntring, det roa meg ned veldig. Jeg var virkelig et nervevrak når jeg lagde emnet. Tar selvfølgelig til meg tipsa og bruker alle på en eller annen fornuftig måte. Om ikke nå så fremover fra nå av. 

Gjest supernova_87
Skrevet
1 minutt siden, The Lost Dreamer skrev:

Det går fint, jeg tar det ikke ille opp. Jeg går ikke til noen behandling og alt jeg sliter med, kjemper jeg imot alene. Jeg har nå i minst et år gått rundt og lurt på om jeg har depresjon. Hadde angst på ungdomskolen og i fjor, men kom meg gjennom det til en viss grad), i tillegg så holdt jeg på å utvikle en spiseforstyrrelse, men klarte å skjerpe meg på en eller annen måte. Så da gjenstår depresjonen (som jeg tror jeg har). Jeg sliter faktisk med en barndom prega av mobbing og utestenging og dårlig selvfølelse. Jeg vet ikke helt, men tør ikke snakke med noen om dette. Føler jeg ikke har noen grunn til å egentlig være så deprimert hele tiden, og at folk bare vil le av meg eller bli sure på meg. Jeg er ikke en som liker å gi opp, og prøver  gjerne. Om ikke for meg selv, så for andre mennesker rundt meg. Derfor liker jeg også å fikse opp i ting på egen hånd...

Men tusen takk til deg og alle andre. Jeg har bestemt meg for at jeg i det minste skal gjøre 5 oppgaver til og da virkelig forstå dem før jeg legger meg. I tillegg skal jeg se gjennom 5 mattevideoer for å forstå det vi driver med bedre. Men takk til alle sammen for tips og oppmuntring, det roa meg ned veldig. Jeg var virkelig et nervevrak når jeg lagde emnet. Tar selvfølgelig til meg tipsa og bruker alle på en eller annen fornuftig måte. Om ikke nå så fremover fra nå av. 

Hvis du ønsker, så må du gjerne sende meg en PM senere, når prøva er over, hvis du vil snakke.
Det kan være vanskelig å ta i mot hjelp, og enda vanskeligere å be om hjelp, men noen ganger så må man være modig og be om det for så å starte på veien til å bli bedre. Hvis du tar tak i det allerede nå så kan det hende du klarer å gjøre noe med det før det er fullstendig ødeleggende. Jeg synes ikke det høres alright ut å ha det slik du beskriver her, og du skal ikke trenge å bære på det helt alene. Snakk med foreldrene dine, snakk med en voksen. Du skal ikke leve litt ditt kun for andre, du skal leve det for deg selv!

Lykke til i morgen! Husk at det er mange her som heier på deg, og har troa på deg. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...