AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Jeg vurderer å dra dit om noen måneder for å få litt luft under vingene. Jeg har ei venninne der nede, men hun jobber på dagtid så jeg får ikke tilbragt så mye tid med henne. Er det noen som har erfaringer fra dette landet? Hvordan er det å komme seg rundt på egenhånd? Er veldig takknemlig hvis du tar deg tid til å skrive litt. På forhånd tusen hjertelig takk:) Anonymkode: d229b...a1a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har vært, men det er lange siden og jeg var ganske ung, det var utrolig fint og jeg kjente meg ikke utrygg, men var som sagt ung. Kan du ikke spørre venninnen din som allerede bor der. Hun vet sikkert mye bedre enn oss som sitter her i Norge... Anonymkode: 0da9e...df0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Hvor skal du? Anonymkode: 23c16...f80
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært, men det er lange siden og jeg var ganske ung, det var utrolig fint og jeg kjente meg ikke utrygg, men var som sagt ung. Kan du ikke spørre venninnen din som allerede bor der. Hun vet sikkert mye bedre enn oss som sitter her i Norge... Anonymkode: 0da9e...df0 Vel..Hun er fra Tanzania selv så hun har ikke noe problem med noe der nede. Hun sier at jeg er trygg og kan reise hvor som helst alene, men jeg ville gjerne høre hvordan andre nordmenn som har vært der nede opplevde det; vi har ofte en litt annen forståelse av hva "trygt" innebær.:) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal du? Anonymkode: 23c16...f80 Dar Es Salaam. Vet du noe om byen? Anonymkode: d229b...a1a
Aviale Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har vært der på gruppetur, og jeg ville ikke reist dit helt alene. Jeg ville også vært skeptisk til å reise for å besøke en venninne som var opptatt på dagtid... Men det kommer også an på hvor i Tanzania du skal. Det kan være risikofylt å reise rundt alene, f.eks må man helst kjenne taxisjåføren eller få en sjåfør anbefalt av en man stoler på, ellers kan man nok risikere litt av hvert. En venninne av meg fortalte om noen bekjente av henne som hadde fått anbefalt en sjåfør, blitt kjørt feil (de var 2 jenter), de ble tvunget av 3 menn til å ta ut alle pengene sine (ca 20k), og rakk ikke flyet de skulle ta. Dette kunne også gått verre. Mener ikke å bare slenge ut skremselspropaganda her, men det er ikke helt trygt - spesielt ikke som hvit, ung kvinne. Men det vil jo sikkert være mulig å finne en pålitelig taxisjåfør som du kan ringe hver gang du skal noe også. Et alternativ til taxier kan være tuktuker (i Dar, kalles bajjaj av de lokale), og daladalaer (små lokalbusser). Sistnevnte går ikke så ofte - african time - og man må forhøre seg med lokale for å finne ut om rutene, i tillegg til at det kan være stappfullt i bussen. Men det er superbillig da. Ellers: Det anbefales å ha veskene hengende på siden, og ikke på skrå over, fordi det er mye farligere å ha den på skrå hvis noen på moped prøver å nappe den. Og ha penger i en magetaske eller en slik greie som du fester et sted på bh-en. Dette er noe du selv må vurdere, og det kommer jo kanskje også an på hvor lange arbeidsdager venninna di har? Hvis det er i Dar-es-Salaam er det også sannsynlig at venninna di kan bruke lang tid til og fra jobb - til tider er det stillestående trafikkork der. Kan ikke venninna di ta seg fri noen dager? Tanzania er nok det landet jeg har vært i der det har vært vanskeligst å reise rundt som turist, men jeg har bare vært utenfor Europa 2 ganger da (Kenya + Tanza og Egypt). Det er et veldig fint land å besøke, men langt ifra det første landet jeg ville reist til alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå