Gå til innhold

kronisk dårlig ånde :( Ingenting hjelper :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som sliter med kronisk dårlig ånde? Hvordan håndterer dere evt konstant dårlig ånde og vond smak i munnen. J

Jeg er under utredning for det hos legen min om det ligger noe skjulte sykdommer. Har fått påvist Helicobacter pylori bakterie i blodprøver og laktose intoleranse. Vært til gastroskopi men legen kunne ikke se h-pylori bakterier sa han. Har vært hos ØNH lege og han har videresendt meg til røngten av bihuler, skal ta den i neste uke. Men det er så psykisk belastende siden jeg ikke blir kvitt den.. Er kjempe tørr i munnen, bruker ikke noe medisiner.. Tannlegen har erklært meg helt frisk i munnhulen.. Prøvd alt.. diverse munnskyll, tankrem, zink, hydrogenperoksid osv. Ingenting hjelper.. det stinker av meg på 3 meter.. folk bare titter rart på meg og jeg jobber i butikk så jeg må sitte i kassa og snakke.... Har så dårlig selvtillit pga det og sliter pyskisk pga det... :(

Vet ikke hva legen kommer til å gjøre med helicobacter pylori bakterier.. Er det noen som har prøvd noe viduender medisin mot det??? Håper jeg kan få litt gode råd som kan hjelpe meg...

Anonymkode: 9c1b8...c30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke mandelpropper i tillegg da? For da lukter det død og bæsj bare du åpner munnen.
Sleit med det som ung, men det roet seg etterhvert som jeg ble eldre.

Noen blir aldri kvitt det og må fjerne mandlene helt for å bli kvitt stålånden.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Minya skrev:

Du har ikke mandelpropper i tillegg da? For da lukter det død og bæsj bare du åpner munnen.
Sleit med det som ung, men det roet seg etterhvert som jeg ble eldre.

Noen blir aldri kvitt det og må fjerne mandlene helt for å bli kvitt stålånden.

Nei, har ikke noe bettenelse eller propper i mandlene.. det har legen bekreftet. Bare skjønner ikke hva er det som årsaker det. Er jo ikke født med de:( 

Anonymkode: 9c1b8...c30

Skrevet

Tørr munn kan ofte føre til stålånde det også da, og du skriver jo at du er tørr i munnen.
Jeg ville fokusert på årsaken til munntørrheten i første omgang, siden den ikke er forårsaket av medisiner.

Skrevet

Ja jeg sliter med det samme. Har selvsagt perfekt hygiene. Ikke mye som fungerer utenom å kun spise lette grønnsaker som stangselleri, gulrøtter og agurk dessverre. Har vært utredet for det meste, har ikke helicobacter pylori og har fjernet mandlene. Har fått undersøkt de falske mandlene, tatt utrolig mange blodprøver opp gjennom årene og sjekket kroppen for det meste av sykdom. Har også vært i USA på spesialistklinikk men de finner ingenting galt i munn, svelg eller mage utenom at det lukter. Har vanlig spyttsekresjon. Alle disse munnskyllene SB12, listerine, tabletter mot dårlig ånde osv har jeg prøvd men det fungerer ikke. 

Anonymkode: 05230...a68

Skrevet

Dere går regelmessig til tannlegen? Alt er i orden med tennene og tannkjøttet? Dere bruker tanntråd og alt det der?

Har dere belegg på tungen, har dere prøvd tungeskraper?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Suppemann skrev:

Dere går regelmessig til tannlegen? Alt er i orden med tennene og tannkjøttet? Dere bruker tanntråd og alt det der?

Har dere belegg på tungen, har dere prøvd tungeskraper?

Ja selvfølgelig. Hva med perfekt hygiene er det du ikke forstår? 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig. Hva med perfekt hygiene er det du ikke forstår? 

For det første så nevnte ikke TS begrepet perfekt hygiene da det var hovedsaklig det innlegget jeg refererte til. For det andre så er ikke tungeskraper inkludert i det fleste menneskers definisjon på perfekt hygiene, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med et dårlig forsøk på en smartass kommentar.

90% ish av all dårlig ånde forårsakes av bakterier enten bakerst på tungen og eller gjemmer som seg under tannkjøttet, så da er det ganske naturlig å spørre om dette i en tråd som dette synes du ikke?

Endret av Suppemann
  • Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, Suppemann skrev:

For det første så nevnte ikke TS begrepet perfekt hygiene da det var hovedsaklig det innlegget jeg refererte til. For det andre så er ikke tungeskraper inkludert i det fleste menneskers definisjon på perfekt hygiene, så jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med et dårlig forsøk på en smartass kommentar.

90% ish av all dårlig ånde forårsakes av bakterier enten bakerst på tungen og eller gjemmer som seg under tannkjøttet, så da er det ganske naturlig å spørre om dette i en tråd som dette synes du ikke?

Ja hele livet ditt ble vel ødelagt av svaret mitt. Takk for forklaringen, det var veldig nødvendig informasjon.

Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du regelmessig? Sunn mat? Hvis man slanker seg, spiser dårlig eller dropper frokost så får man ofte dårlig ånde. Feks. om man spiser få karbohydrater slik at man nesten kommer i ketose får man en veldig spesiell ånde. 

Anonymkode: 403b4...738

• Liker 3
Skrevet

Siden du blir utredet av lege er kanskje dette et unødvendig spørsmål, men; spiser du regelmessig? Mange får dårlig ånde fordi de spiser for sjelden.

Anonymkode: d3941...d0d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du blir utredet av lege er kanskje dette et unødvendig spørsmål, men; spiser du regelmessig? Mange får dårlig ånde fordi de spiser for sjelden.

Anonymkode: d3941...d0d

Ja spiser frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Spiser sunn kost, men slanker meg ikke. Spiser nok mye sunnere enn Ola og Kari Nordmann. Unner meg brus og litt godterier på lørdager.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du regelmessig? Sunn mat? Hvis man slanker seg, spiser dårlig eller dropper frokost så får man ofte dårlig ånde. Feks. om man spiser få karbohydrater slik at man nesten kommer i ketose får man en veldig spesiell ånde. 

Anonymkode: 403b4...738

Se over. 

Skrevet

Plages du også med tørre øye, at du bare klarer å lese i korte perioder, lav toleranse for luft i øynene, ledd/muskelsmerter og/eller tørr skjede?

Anonymkode: b7e3d...70d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Plages du også med tørre øye, at du bare klarer å lese i korte perioder, lav toleranse for luft i øynene, ledd/muskelsmerter og/eller tørr skjede?

Anonymkode: b7e3d...70d

Nei

Skrevet

En tannsykdom? Som pyrea? Snakk med tannlegen, også.

Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

En tannsykdom? Som pyrea? Snakk med tannlegen, også.

Har som sagt vært hos utallige tannleger også i tillegg til leger, alle sier det står fint til i munnen, ingen sykdommer eller noe annet. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har som sagt vært hos utallige tannleger også i tillegg til leger, alle sier det står fint til i munnen, ingen sykdommer eller noe annet. 

Ok. Fikk ikke med meg det. Beklager.

Håper du finner ut av det. ☺

Skrevet

Spiser du helt laktose og melkefritt? Datteren min har laktoseintoleranse og det hender at ånden hennes er forferdelig. Da i forbindelse med inntak av laktose. Hun får også dårlig ånde hvis hun har spist lite karbohydrater. Hun er ikke i ketose, men det skjer tydeligvis en forandring i ånden selv med små forandringer i mengden karbo. 

Skrevet
1 time siden, Ulven skrev:

Spiser du helt laktose og melkefritt? Datteren min har laktoseintoleranse og det hender at ånden hennes er forferdelig. Da i forbindelse med inntak av laktose. Hun får også dårlig ånde hvis hun har spist lite karbohydrater. Hun er ikke i ketose, men det skjer tydeligvis en forandring i ånden selv med små forandringer i mengden karbo. 

Ja jeg spiser fullstendig melkefritt, spiser ingenting slik som dressinger, smør eller andre ting med litt melk i heller. Spiser grovt knekkebrød eller vannbasert/mandelmelk havregrøt hver dag så det skulle vel dekke karbohydratbehovet. 

Skrevet

Ryddet for spørreundersøkelse, samt svar til dette.

- Avalon, mod

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...