Gå til innhold

Er du tonedøv?

Anbefalte innlegg

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

http://tonedeaftest.com/

Bare av ren nysgjerrighet: Finnes det noen her inne som ikke klarer 100 % på denne testen? I så fall vil det være fysiologisk betinget (på linje med fargeblindhet) og selvsagt ikke noe å skamme seg over. Jeg synes bare det ville være fascinerende å høre om det, all den tid det riktige svaret er så åpenbart og naturlig når man har normalt gehør, og det rett og slett er vanskelig å forestille seg hvordan det skulle gå til at man ikke klarer denne testen.

Skrevet

100% :)

Jeg syns også det er vanskelig å forestille meg at noen ikke får 100% på denne, men det er jo fordi jeg ikke er tonedøv. 

Skrevet

Jeg fikk utrolig nok 100% på testen, og jeg er ikke den nest musikalske.

Skrevet

Result: Not tone deaf!

Stage A: 12/12
Stage B: 12/12
Stage C: 12/12
Final score: 36/36 = 100%

Congratulations, you are not tone deaf!

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

86% score. 

En eller to feil da, sikkert? Ble du fortsatt gratulert med at du ikke er tonedøv, eller er du da per definisjon (hvis denne testen er tonegud) toneutfordret? Var noen av oppgavetypene vanskeligere enn andre, synes du?

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet
3 minutter siden, LukaFrost skrev:

Jeg fikk utrolig nok 100% på testen, og jeg er ikke den nest musikalske.

Jeg høres tonedøv ut når jeg synger (:(), men jeg er helt grei til å kjenne igjen toner og hva som er surt og ikke. Kanskje noe av det samme?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Lady Mondegreen skrev:

En eller to feil da, sikkert? Ble du fortsatt gratulert med at du ikke er tonedøv, eller er du da per definisjon (hvis denne testen er tonegud) toneutfordret? Var noen av oppgavetypene vanskeligere enn andre, synes du?

Jeg ble gratulert. Jeg bommet på første seksjon. Var nok fordi jeg ikke skjønte helt hva den gikk ut på, men bare blingset i vei.

Endret av O.G.
Gjest Andreas89
Skrevet

36/36 her var 2 som var litt vanskelig resten var lett

Gjest Jacklost
Skrevet

Stage C: 9/12
Final score: 33/36 = 91%

Congratulations, you are not tone deaf!

Faen, klarte de andre perfekt men den siste var litt komplisert...

Skrevet

Denne var jo veldig lett da. 100%

Gjest Jacklost
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cherries skrev:

Denne var jo veldig lett da. 100%

Da er du god

Skrevet
1 minutt siden, Jacklost skrev:

Da er du god

Nja :P

Skrevet

Morsom test!

100%

Skrevet
28 minutter siden, Jacklost skrev:

Da er du god

Det er vel heller du som ikke er fullt så dyktig :)

Anonymkode: f2722...2e0

Annonse
Gjest Jacklost
Skrevet (endret)

.

Endret av Jacklost
Skrevet

Stage C: 12/12
Final score: 36/36 = 100%

Dette var lett, men å synge rent er det verre med, gitt :snurt:

Skrevet

36/36 her også. Jeg var ikke i tvil på en eneste, alle var helt tydelige med en gang. Jeg tenkte da jeg så linken at det kanskje var snakk om å slå fast hvilken tone man hørte, så jeg var forberedt på verre.

Men som det nevnes er det jo ikke snakk om å være god eller ikke god. Hvis man er skrudd sammen slik at man hører forskjell svarer man rett, man trenger ikke bruke hodet eller resonnere. Hvis man ikke hører forskjell er det ingenting å gjøre ved det, da er det bare ren 50/50. Jeg spilte et instrument i mange år, men jeg kan ikke skjønne at det skulle bety noe særlig i en test der man bare skal sammenligne lyder. Det er vel derfor de spurte om akkurat dette med instrumenter.

Samtidig helt enig i at dette er fascinerende. Som TS også sier, det er litt som med fargeblindhet. Jeg vet veldig godt at det er helt reelt, jeg bare synes likevel det er litt rart å tenke på at noen kan blande for eksempel rødt og grønt.

Anonymkode: 606cb...215

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

36/36 her også. Jeg var ikke i tvil på en eneste, alle var helt tydelige med en gang. Jeg tenkte da jeg så linken at det kanskje var snakk om å slå fast hvilken tone man hørte, så jeg var forberedt på verre.

Men som det nevnes er det jo ikke snakk om å være god eller ikke god. Hvis man er skrudd sammen slik at man hører forskjell svarer man rett, man trenger ikke bruke hodet eller resonnere. Hvis man ikke hører forskjell er det ingenting å gjøre ved det, da er det bare ren 50/50. Jeg spilte et instrument i mange år, men jeg kan ikke skjønne at det skulle bety noe særlig i en test der man bare skal sammenligne lyder. Det er vel derfor de spurte om akkurat dette med instrumenter.

Samtidig helt enig i at dette er fascinerende. Som TS også sier, det er litt som med fargeblindhet. Jeg vet veldig godt at det er helt reelt, jeg bare synes likevel det er litt rart å tenke på at noen kan blande for eksempel rødt og grønt.

Anonymkode: 606cb...215

Jeg tenkte også det. Her er en slik test, den er adskillig verre...

http://tonedear.com/ear-training/absolute-perfect-pitch-test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...