Gå til innhold

Har hatt porer i ansiktet som nå er synlig som sorte prikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i løpet av de siste årene slitt med mye porer i nesen og kinna. Jeg tok 2 stk kjemisk laser peeling for ca 4-6 mnd siden og det minsket porene mine, men nå viser de som sorte prikker (de er ikke lengre dype porer).  Jeg tok første behandling av en kur på 6 behandlinger med fruktsyrebehandling sist ute. Det er i løpet av den siste uka jeg har lagt merke til de sorte prikkene. Noen som har opplevd dette? Er det et tegn på at de er åpne og på vei bort? Noen tips til hva som hjelper på de sorte prikkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo mer ut som at de er tette. Sorte prikker, også kjent som hudormer, er talg som ligger porene som har oksidert og blitt mørkt. Det høres litt rart ut at det kommer masse rett etter en fruktsyrebehandling, men utover det så høres dette jo ut som et klassisk tilfelle av sorte prikker, som vi "alle" sliter med iblant.

Kjøp en clarisonic for dyp porerens, helt fantastisk apparat. Eksfolier gjerne et par ganger i uken. Plasteret fra Bioré og Jorgobé sin  peel off mask tar en del større hudormer, men det aller beste synes jeg er grønnleiremaske. Har en jeg bare har kjøpt på helsekost/iHerb, pulver man blander vann. Damp huden litt først for å åpne porene. 

Det er litt røft mot huden da, særlig midt i fruktsyrebehandlinger. Hør med hudpleieren din om hva du bør gjøre.

Men du, jeg lurer på hvilken type laserbehandling du tok, hva det kostet og hva nedetiden var (hvor lenge man var rød og flasset)? Planlegger å ta laser for å forbedre porer selv.

Anonymkode: b6607...d78

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo mer ut som at de er tette. Sorte prikker, også kjent som hudormer, er talg som ligger porene som har oksidert og blitt mørkt. Det høres litt rart ut at det kommer masse rett etter en fruktsyrebehandling, men utover det så høres dette jo ut som et klassisk tilfelle av sorte prikker, som vi "alle" sliter med iblant.

Kjøp en clarisonic for dyp porerens, helt fantastisk apparat. Eksfolier gjerne et par ganger i uken. Plasteret fra Bioré og Jorgobé sin  peel off mask tar en del større hudormer, men det aller beste synes jeg er grønnleiremaske. Har en jeg bare har kjøpt på helsekost/iHerb, pulver man blander vann. Damp huden litt først for å åpne porene. 

Det er litt røft mot huden da, særlig midt i fruktsyrebehandlinger. Hør med hudpleieren din om hva du bør gjøre.

Men du, jeg lurer på hvilken type laserbehandling du tok, hva det kostet og hva nedetiden var (hvor lenge man var rød og flasset)? Planlegger å ta laser for å forbedre porer selv.

Anonymkode: b6607...d78

Takk for svar. Kanskje jeg legger mer merke til de sorte prikkene nå som porene er minsket? Er det noe som kanskje vil minske med fruktsyrekuren?

Jeg fikk anbefalt min 3 kjemisk laser peelinger, men siden jeg jobber hver dag nå, så har jeg valgt å gå over til fruktsyrebehandling pga den tok ca dn uke før jeg følte meg komfortabel å gå ut blandt folk. De første 2 dagene var svært ubehagelig. Ansitkitet mitt såg ikke ut i min 4 dager. Det såg ut som jeg hadde traktorspor, rød og sår i ansiktet. Man bør heller ikke bruke sminken på huden de første 4 dagene. Ellers vil jeg absolutt anbefalla den behandlingen og som sagt har porene mine minsket kraftig og huden er blitt jevnere etc.

Er det en rens du anbefaler eller den børsten?:)

Skrevet

Det som hjelper mest hos meg er å gi huden mye fuktighet med en krem. Min hud lager hudormer/sorteprikker når den er tørr og den prøver fukte seg selv ved å produsere masse talg, som så blir sittende fast i mine store porer. De blir her borte når huden er utørr igjen. 

Anonymkode: 7caf7...406

• Liker 2
Skrevet

Tanke: Kanskje det hos deg er slik at talgen nå setter seg fast fordi porene er blitt mindre, mens huden mulig produsere like mye talg. Dermed kommer ikke talgen ut som før ? Mye fuktighetskrem er iallefall ett tips som er lett å prøve ut og som koster lite tid, krefter og penger. ;)

Hos meg er det også slik at jo mer jeg prøvde fjerne talgen jo mer produserte huden. For den var tørr. kan tenkes din også er det etter alle behandlingene...

Skrevet

Tusen takk for hjelpen. Jeg sliter med veldig tørr hud ja. Jeg har akkurat skiftet hudpleieserie, så er usikker på om jeg har fått rett fultighetskrem. Ellers bruker jeg fuktmaske, serum med omega 3 i og skrubber huden min 2 ganger i uka. Ellers har jeg fruktsyre i nattkremen jeg bruker og som også innholder mye bra i sa hudpleieren jeg går til. Jeg har nå bestillt meg børsten du anbefalte, men sikkert greit å vente med å bruke den til jeg er ferdig med kuren jeg tar.

Skrevet
Den 14.1.2016 at 11.16, AnonymBruker skrev:

Tanke: Kanskje det hos deg er slik at talgen nå setter seg fast fordi porene er blitt mindre, mens huden mulig produsere like mye talg. Dermed kommer ikke talgen ut som før ? Mye fuktighetskrem er iallefall ett tips som er lett å prøve ut og som koster lite tid, krefter og penger. ;)

Hos meg er det også slik at jo mer jeg prøvde fjerne talgen jo mer produserte huden. For den var tørr. kan tenkes din også er det etter alle behandlingene...

Porer blir ikke større eller mindre, så akkurat det er lite sannsynlig. De kan se større eller mindre ut, men de er samme størrelsen hele veien. Huden din var nok heller ikke tørr - men dehydrert. Selve kjennetegnet med tørr hud er nemlig at den produserer lite talg/sebum, og da vil den naturligvis ikke produsere mer fordi det er jo nettopp det den mangler. Dehydrert hud derimot - hud som mangler fuktighet - kan derimot produsere mer talg for å gjøre opp for manglende fukt. 

Anonymkode: e3d02...b7b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Porer blir ikke større eller mindre, så akkurat det er lite sannsynlig. De kan se større eller mindre ut, men de er samme størrelsen hele veien. Huden din var nok heller ikke tørr - men dehydrert. Selve kjennetegnet med tørr hud er nemlig at den produserer lite talg/sebum, og da vil den naturligvis ikke produsere mer fordi det er jo nettopp det den mangler. Dehydrert hud derimot - hud som mangler fuktighet - kan derimot produsere mer talg for å gjøre opp for manglende fukt. 

Anonymkode: e3d02...b7b

Hm. Så du mener at når jeg ser på ett stort hull på nesa mi så er ikke utgangen på den poren større enn til den jeg knapt ser på kinnet ? Høres rart ut.  Dehydrert hud er hud som mangler fuktighet da altså, mens tørr hud ikke mangler fuktighet. Ok :)

Skrevet

Oj.. ser jeg misforsto det siste der..

Skrevet
Den 1/14/2016 at 10.51, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å prøve Clarisonic ansiktsbørste, helt super til minsking og forebygging av hudormer/porer. 

http://www.kicks.no/clarisonic-b485/mia2-face-sonic-cleansing-pink-p34872

Anonymkode: 24166...41c

Enig, har også den men den er litt røff for min hud så bruker den maks to ganger i uka. Har en i silikon som jeg bruker daglig. Billigere som du ikke trenger å bytte børste på: https://www.dermaspa.no/sonic-renseborste.html De er skikkelig populære i USA nå mer en clarisonic. Desuten varer bateriet utrolig mye lengre, har kun ladet min en gang, brukt den hver dag i 2mnd. Clarisonicen min går sykt fort tom for batteri kan ikke ha den med meg på korte turer engang uten at den må lades. Ansiktskopping er også bra, det får opp sirkulasjonen og renser i dybden. Det hjalp meg mye.

Så får du gode å rene produkter, kanskje ta en dyprens hos en hudpleier :) Men porer blir ikke mindre da, kun mindre synlige ;) 

Anonymkode: e5e81...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...