Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til legen neste uke og ta hormon prøver grunnet mistanke om pcos. Sluttet på pillen i september, har hatt sykluser på 38,34 og 32 dager. Brukt el tester i 2 mnd. Fikk klart positiv forrige mnd, men ikke denne mnd. Har i tillegg økt hårvekst. Spesielt på overleppen og rundt og under navlen. Har også hårete armer, men det har jeg hatt siden jeg var barn. La også på meg 5kg etter å ha sluttet selvom jeg spiste normalt. Hva tror dere om dette? Erfaringer å dele? Hva vil en slik legetime inneholde? Gruer meg veldig...

Anonymkode: a521c...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk opp 20kg på ett år etter jeg sluttet på p-pillen, grunnet pco som jeg ikke visste jeg hadde. Endret ikke kosthold eller aktivitetsnivå overhodet i løpet av det året. Eneste som funker mtp vekten er å spise mindre karbohydrater, og bevege seg mer.

Har også økt hårvekst, men det er bare "dun". Har også hårete armer som jeg har hatt hele livet. Hormonprøvene mine er dog "fine", men innvendig ultralyd sier noe annet. Etter jeg klarte å bli gravid (men mistet i uke 6) viser det seg at jeg har for lavt progesteronnivå, noe som da også vil føre til at kroppen ikke klarer å holde på en graviditet. 

Beklager å måtte si det, men du har mest sannsynlig noen tøffe måneder og år fremfor deg. Det er ingen tvil om at leger og gynekologer har svært varierende kunnskap om PCO.

Skrevet
6 minutter siden, lollip0p skrev:

Jeg gikk opp 20kg på ett år etter jeg sluttet på p-pillen, grunnet pco som jeg ikke visste jeg hadde. Endret ikke kosthold eller aktivitetsnivå overhodet i løpet av det året. Eneste som funker mtp vekten er å spise mindre karbohydrater, og bevege seg mer.

Har også økt hårvekst, men det er bare "dun". Har også hårete armer som jeg har hatt hele livet. Hormonprøvene mine er dog "fine", men innvendig ultralyd sier noe annet. Etter jeg klarte å bli gravid (men mistet i uke 6) viser det seg at jeg har for lavt progesteronnivå, noe som da også vil føre til at kroppen ikke klarer å holde på en graviditet. 

Beklager å måtte si det, men du har mest sannsynlig noen tøffe måneder og år fremfor deg. Det er ingen tvil om at leger og gynekologer har svært varierende kunnskap om PCO.

huff ja:( samboeren min ser ikke helt alvoret i det, og mener alt vil gå fint. Jeg derimot tenker på det store deler av dagen. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Samboeren har heller ikke noe dårlig tid mtp barn, men om jeg har pcos, så vil jo ting forandre seg. Tenk om jeg ikke kan få barn:(

Skrevet

Synes det blir dumt av vedkommende over å svartmale alt for deg. Det fins svært mange ulike skjebner for de som har pco. Jeg fikk selv diagnosen i tenårene. Har slitt med ekstra hårvekst og aldri hatt eggløsning. Har dog alltid vært nomalvektig.

Jeg var klar over at jeg ville trenge hjelp til å bli gravid. Ble henvist til en spesialst. Hadde to pergokurer, en dobbel og en trippel, uten eggløsning. Ble da henvist til en laparoskopi der de brant hull i egglederne mine. En måned etter operasjon fikk jeg min første eggløsning og er nå gravid.

Det er mange fastleger som ikke har så mye kunnskap om pco, så vil anbefale deg å bli henvist til en spesialist. Det behøver ikke å bli noen tøffe måneder og år fremover for deg. Viktigste er at en holder humøret oppe og ikke graver seg ned. De aller fleste med diagnosen klarer å bli gravide med hjelp. Jeg var innstilt på at det kunne ta lang tid med å bli gravid og var tolmodig. Jeg er overbevist om at innstillingen min og det at jeg ikke stresset var en stor del av grunnen til at jeg ble gravid så kjapt etter operasjonen.

Skrevet
20 minutter siden, Lindasofie skrev:

Synes det blir dumt av vedkommende over å svartmale alt for deg. Det fins svært mange ulike skjebner for de som har pco. Jeg fikk selv diagnosen i tenårene. Har slitt med ekstra hårvekst og aldri hatt eggløsning. Har dog alltid vært nomalvektig.

Jeg var klar over at jeg ville trenge hjelp til å bli gravid. Ble henvist til en spesialst. Hadde to pergokurer, en dobbel og en trippel, uten eggløsning. Ble da henvist til en laparoskopi der de brant hull i egglederne mine. En måned etter operasjon fikk jeg min første eggløsning og er nå gravid.

Det er mange fastleger som ikke har så mye kunnskap om pco, så vil anbefale deg å bli henvist til en spesialist. Det behøver ikke å bli noen tøffe måneder og år fremover for deg. Viktigste er at en holder humøret oppe og ikke graver seg ned. De aller fleste med diagnosen klarer å bli gravide med hjelp. Jeg var innstilt på at det kunne ta lang tid med å bli gravid og var tolmodig. Jeg er overbevist om at innstillingen min og det at jeg ikke stresset var en stor del av grunnen til at jeg ble gravid så kjapt etter operasjonen.

Takk for svar! Et spent på legetimen min siden jeg ikke har så god kjemi med legen. Vurderer å gå til noe privat, men det koster så veldig mye:/ noen tips til hva jeg kan gjøre selv?

Skrevet

Jeg ble som sagt henvist av faslegen min til en spesialist, noe som kan ta litt tid før du får time. Men når du først er inne i systemet får ting kjapt. Dersom du ønsker å få litt fortgang i ting kan du bestille privat, men men det kan fort kosten en del med videre oppfølging.

Jeg har vært veldig fornøyd med den oppfølgingen og behandlingen jeg har fått av det offentlige. Dersom du ikke har så god kjemi med legen din, og vedkommende kanskje ikke så god kunnskap om diagnosen, så ville jeg bedd om å bli henvist videre til en gynekolog.

Skrevet

Det var ikke meningen å svartmale, men så spurte da TS etter om noen ville dele erfaringer. Jeg delte min, og for min del er ikke min situasjon fullstendig håpløs, men vondt å gå å bære. Viktig at man holder hodet oppe selvfølgelig, men man må også være realistisk oppi det hele. At du ikke kommer til å få barn overhodet er det sikkert ganske liten sjanse for, men at det vil ta tid - det er det stor sjanse for desverre. Beklager om jeg er negativ (selv mener jeg at jeg maler et realistisk bilde av PCO her), men jeg har slitt, nylig vært gravid, mistet i uke 6, og får ikke hjelp før til våren igjen. Lov å være "svartmalt" da. :) Men uansett TS; Lykke til. Jeg heier på deg! Jeg heier faktisk på ALLE med PCO! Og jeg heier på ALLE som sliter med ufrivillig barnløshet, uansett årsak. :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Skal oppdatere dere etter jeg har vært hos legen på mandag:)

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Skal oppdatere dere etter jeg har vært hos legen på mandag:)

Lykke til :-)

Anonymkode: c3082...849

Skrevet

Jeg har PCO, vekten viser aaaaltfor mye grunnet bl.a tung beinbygning. Er ellers helt normalt bygget. Er nå gravid med nr 2 på pergokur. Spiren satt på første kuren begge gangene. 

Med førstemann prøvde vi ett år før jeg fikk henvisning fra fastlegen til gynekologen. Dette var i august 2009. I slutten av september satt spiren og jeg har en flott gutt på 5,5år idag. 

Med nr 2 visste jeg jo om diagnosen og manglende eggløsning, så jeg gikk nok en gang til fastlegen for henvisning. Den "offentlige" gynekologen var dessverre ikke særlig behjelpelig fordi han mente vekten min var for høy, så jeg bestilte hos privat. Betalte riktignok 1600kr for timen, men dette var i oktober, fikk 3 mnd med pergokurer og jeg ble gravid allerede i november.

så for meg har ikke veien vært hverken lang eller spesielt tung selv om jeg har PCO:-) Så vet du det.

Skrevet
7 timer siden, emhanse skrev:

Jeg har PCO, vekten viser aaaaltfor mye grunnet bl.a tung beinbygning. Er ellers helt normalt bygget. Er nå gravid med nr 2 på pergokur. Spiren satt på første kuren begge gangene. 

Med førstemann prøvde vi ett år før jeg fikk henvisning fra fastlegen til gynekologen. Dette var i august 2009. I slutten av september satt spiren og jeg har en flott gutt på 5,5år idag. 

Med nr 2 visste jeg jo om diagnosen og manglende eggløsning, så jeg gikk nok en gang til fastlegen for henvisning. Den "offentlige" gynekologen var dessverre ikke særlig behjelpelig fordi han mente vekten min var for høy, så jeg bestilte hos privat. Betalte riktignok 1600kr for timen, men dette var i oktober, fikk 3 mnd med pergokurer og jeg ble gravid allerede i november.

så for meg har ikke veien vært hverken lang eller spesielt tung selv om jeg har PCO:-) Så vet du det.

Godt å høre at det er noen som har fått det til! Håper bare jeg får komme til en spesialist innen kort tid slik st jeg kan få noen svar.

Skrevet

Var hos legen idag. Skal inn og ta blodprøver dag 3 og 21 i syklusen. Hun mistenkte også pco. Er henvist tip gynekolog. Glad for at det skjer noe, men veldig trist ellers for at dey skal være noe feil med meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...