Gå til innhold

"Det har vært spurt om før, bare å søk"... Frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare jeg som synes det er litt ufint når noen på FB grupper eller forum stiller et spørsmål og får til svar: "Det har vært spurt om før, søk før du spør" og lignende? Kan man ikke bare enten ignorere det eller svare  på nytt? Synes det er så trist når noen er ny i en gruppestiller et spørsmål og får sånne sure svar. Da har dem kanskje ikke lyst å delta i gruppa mer etter en slik velkomst. Jeg hadde i alle fall syntes det var litt ekkelt, og kunne ikke tenkt meg å svare noen slik!

Anonymkode: f427c...ca3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bet du hva? Jeg synes faktisk det er mye frekkere å komme silende inn, ny eller gammel, og spørre på nytt om noe som ble spurt om for kort tid siden. Hvorfor skal samme person(er) bruke tid og krefter på å gjenta og gjenta og gjenta samme svaret på samme problemstilling når den som spør kan undersøke og lese hva som alt er skrevet og spurt om? 

Og hvorfor skal vi fylle opp internett med samme spørsmål og samme svar med få dagers mellomrom? Tenk om ingen hadde giddet å lete eller søke etter svar på noe som helst. Det er heller ikke noe særlig utviklende for et nettforum med reprise til det kjedsommelige på samme spørsmål. 

Den store navnetråden ble vel ikke opprettet uten grunn? Den er faktisk et godt eksempel på å holde tråden...

For å dra dette enda lengre, se for deg at du sitter på et møte på jobben. Dere skulle vært 20 personer, men bare 10 har dukket opp. Sjefen beslutter at dere skal begynne. Etter 5 minutter kommer en person til. Sjefen begynner på nytt med å forklare. Så kommer 3 personer til. De ber sjefen ta det hele fra starten av. Halveis ut i forklaringen, så dukker 2 personer til opp. Skal sjefen begynne på nytt enda en gang til? Du har sittet på møtet fra starten av, begynner du å kjede deg sier du? Blir det litt mye om igjen og om igjen av det samme? Tenk på sjefen, hvordan vil han føle seg med så liten respekt? 

Ser du poenget? 

Anonymkode: 8551e...7d9

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns at alle nye medlemmer av en gruppe burde lese grupperegler osv før de spør om ting.  Der står det gjerne at man kan finne svar på filer o.l. I noen grupper blir samme spørsmål stilt en million ganger, og svaret er ofte: sjekk filer. Hadde de lest reglene hadde det ikke vært nødvendig og stille det spørsmålet.  Og når det faktisk finnes søkefunksjon, så er det litt latskap og spørre syns jeg.  Selv scroller jeg bare forbi,men skjønner at folk blir lei. 

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg synes det kommer an på hvor lenge siden spørsmålet eventuelt er stilt. Det er ikke alltid like enkelt å finne innlegg og tråder som er flere år gamle, og i alle fall ikke om en sitter på mobilen.  I enkelte tilfeller kan problemstillinger og «sannheter» ha endret seg med tiden, også.  Er det bare noen dager/uker siden sist temaet ble debattert, så synes jeg det er helt innafor å be folk lete litt. 

Enkelte moderatorer i en facebook-gruppe jeg er medlem i er så nazi på dette området at jeg kvier meg for å stille spørsmål der inne.  

Endret av Margit Spat
Skrevet

Jeg synes det er forferdelig frekt at folk ikke gidder å søke eller google selv jeg, men forventer at andre skal ta drittjobben for dem. Hvorfor skal jeg bruke min tid på å søke etter noe du kunne søkt etter selv??

Anonymkode: 7a2ee...c43

• Liker 5
Skrevet

Ja er helt enig i at det er frekt å respondere slikt, man kan heller respondere med en link til der h*n kan finne svaret.

Viss du skal være frekk så er det bedre å la være å svare.

Men de fleste har tankegangen: " Tenk at h*n våger å spørre om noe slikt uten å ha undersøkt om det har blitt svart tidligere. Nei vet du hva en så tankeløs person fortjener ikke svar. pff tenk at h*n våger å spørre om min yderst verdifulle tid, nå skal h*n faen meg få høre."

Anonymkode: e4c7e...dd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal begynne å bruke den på KG når folk spør om ting de lett kan finne ut av selv; bare å google. 

Anonymkode: 372fb...9ee

Skrevet

I Koreansk Kosmetikk gruppen blir de samme spørsmålene stilt daglig. Hvorfor er det så mye vanskeligere for enkelte å bruke Google eller lese filer i gruppen enn det er for meg og mange andre? Hvorfor klarer vi og lese, prøve produkter og finne ut hva som passer? Det handler om latskap, og det er mange av oss blitt mektig lei av! Jeg pleier å henvise til filer for det er der de skal lete, akkurat som oss andre.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Sofia123 skrev:

I Koreansk Kosmetikk gruppen blir de samme spørsmålene stilt daglig. Hvorfor er det så mye vanskeligere for enkelte å bruke Google eller lese filer i gruppen enn det er for meg og mange andre? Hvorfor klarer vi og lese, prøve produkter og finne ut hva som passer? Det handler om latskap, og det er mange av oss blitt mektig lei av! Jeg pleier å henvise til filer for det er der de skal lete, akkurat som oss andre.

Nye medlemmer som aldri har vært innom ein tråd før, kan vel ikke vite  hvorvidt det man lurer på faktisk har blitt diskutert tidligere i ein tråd?

Anonymkode: d9002...bc1

Skrevet

Jeg pleier alltid å google før jeg spør. Det er veldig mye en  finner selv hvis en gidder å ta den jobben. Noe annet er det hvis noen spør etter matretter som en håper andre har prøvd eller mer konkrete "ting".
Et problem jeg har sett i ny og ne er at en ikke alltid får opp det samme hvis en ikke bruker samme søkemotor.

Anonymkode: 437f5...d91

Skrevet

Folk som ber andre om å søke er som regel ikke klar over at dynamikken er langt mer kompleks enn som så. Det gjelder først og fremst svarene. At en som lurer på noe kan søke bakover i tid for å finne svar er én ting, men det er svært sjelden en som sitter med et svar søker opp gamle tråder for å svare. 

Den viktigste erkjennelsen er altså at svaret på et spørsmål ikke er statisk. Bare fordi er et spørsmål er blitt besvart av tre-fire debattanter tidligere betyr ikke at spørsmålet er besvart og vedtatt for all fremtid.

Et spørsmål som stilles flere ganger kan altså over tid få helt forskjellige svar, først og fremst fordi det ofte er helt andre mennesker innom for å svare og fordi omstendigheter kan være endret. Men uansett så veier svaret på et ferskt spørsmål langt tyngre enn svaret på et gammelt.

Å stille spørsmål, selv de er blitt stilt tidligere, har også den fordelen at de holder et forum "ferskt". Aldri har jeg opplevd at dette fortrenger eller drukner nye spørsmål.

Anonymkode: 4faf6...6d3

Skrevet

Synes det er mer frekt av de som faktisk tar seg tid til å lete fram en link og poste linken i steden for å bare skrive svaret.
har lagt merke til at det ofte er de som er minst reflekterte og analytisk anlagte som har et behov å "lære" opp andre.

Anonymkode: 4faf6...6d3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nye medlemmer som aldri har vært innom ein tråd før, kan vel ikke vite  hvorvidt det man lurer på faktisk har blitt diskutert tidligere i ein tråd?

Om de hadde søkt ville de jo sett det.

Anonymkode: 3c8ec...3fb

Skrevet

Ja det er frekt. Men det er mange frekke på kg så det er bare å overse det ;) 

Anonymkode: 60dc6...6af

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har de ikke lest reglene og da handler det som jeg sa, om latskap. Les reglene og søk om det har blitt spurt om før. Det er virkelig ikke så vanskelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 1/13/2016 at 13.51, Sofia123 skrev:

Det er vanskeligere for andre å lese ting fordi de f.eks. ikke har vært der like lenge og dermed har de ikke like god oversikt over hva som faktisk ligger der. Du kan ikke forvente at noen som er helt ferske skal ha like god oversikt som noen som har vært aktive lenge.

Når det er sagt er jeg enig i at folk bør prøve å søke før de spør.

Endret av jabx
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Det er vanskeligere for andre å lese ting fordi de f.eks. ikke har vært der like lenge og dermed har de ikke like god oversikt over hva som faktisk ligger der. Du kan ikke forvente at noen som er helt ferske skal ha like god oversikt som noen som har vært aktive lenge.

Når det er sagt er jeg enig i at folk bør prøve å søke før de spør.

Jeg var også ny en gang. Det var ikke vanskelig for meg å skjønne reglene med at man skal lese selv og bruke filene før man spør. "Hvordan bruker jeg dette" er en egen fil og det blir det spurt om hver eneste uke. Så nei, det handler om latskap. Gidder du ikke å forholde deg til reglene finner du deg en annen gruppe. Det er en selvhjelp-gruppe,
Jeg har hjulpet mange som fint kunne ha søkt selv, men nå begynner mange av oss som har vært der inne å bli lei av å hjelpe folk som ikke gidder å følge reglene.

Skrevet
3 timer siden, Sofia123 skrev:

Jeg var også ny en gang. Det var ikke vanskelig for meg å skjønne reglene med at man skal lese selv og bruke filene før man spør. "Hvordan bruker jeg dette" er en egen fil og det blir det spurt om hver eneste uke. Så nei, det handler om latskap. Gidder du ikke å forholde deg til reglene finner du deg en annen gruppe. Det er en selvhjelp-gruppe,
Jeg har hjulpet mange som fint kunne ha søkt selv, men nå begynner mange av oss som har vært der inne å bli lei av å hjelpe folk som ikke gidder å følge reglene.

Den 13. januar 2016 at 18.30, AnonymBruker skrev:

Ja det er frekt. Men det er mange frekke på kg så det er bare å overse det ;) 

Skrevet

Søkemotoren på kg suger da. Jeg har noen ganger til og med søkt på en tråd jeg har opprettet selv og husker helt eksakt navnet på, men den dukker ikke opp. (Som AB) Så finner jeg den når jeg leter, så det er ikke sånn at den er slettet. 

Uansett, jeg syns man bare kan la vær å svare hvis det er noe man ikke liker. Evt linke til en tråd som diskuterer det samme.

Anonymkode: 81ec8...2a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...