AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Jeg var veldig godt trent for 5-6 år siden, men siden det har vekta gradvis gått opp og formen gradvis ned. Som så mange andre er nyttårsforsettet å gjøre noe med. Jeg var på PT-time i desember hvor han anbefalte frivekter ettersom jeg synes maskiner er så ufattelig kjedelig...men nå når jeg er kommet til studiestedet synes jeg det er litt skummelt! Skal utrente, dvaske meg stå i "bole-kroken" på senteret? Hvordan vet jeg at jeg har rett form for å ikke pådra meg flere skader? Hvor mye vekter bør jeg begynne med, og hvilke øvelser? Tips mottas med mange takk, trenger all hjelp jeg kan få... Anonymkode: 00d15...c5d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Helt enig med PT'en din. Frivekter er i tillegg bedre med tanke på overføring til hverdagen, samt at faren for belastningsskader faktisk er mindre. Jeg anbefaler at du ser på Starting Strength. Det er et program som baserer seg på baseøvelser som knebøy, markløft, roing og benkpress. Det står godt forklart hvilken vekt du skal starte på, og hvor mye og ofte du skal legge på vekt. Du kan google programmet, og/eller kjøpe boken. Jeg anbefaler boken, den forklarer øvelsene veldig godt. Se i tillegg på videoer av øvelsene, du finner ørten instruksjonsvideoer på nettet. Film deg selv når du gjør øvelsene, og sammenlign med instruksjonsvideoene. Du kan også delta i forumer (fitnessbloggen f.eks.) og legge inn video av deg selv, og få andres kommentarer på form. StrongLifts er også et godt program, men jeg anbefaler Starting Strength først. Ikke prøv å lage ditt eget program som nybegynner, det blir sjelden bra. Anonymkode: 6e6b2...118
Leifr Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 Jepp, Starting Strength er akkurat det jeg ville anbefale. Tilnærmet autistisk detaljnivå på teknikkforklaringene: over 80 sider om hvordan knebøy skal utføres, osv.
Gjest Nanne70 Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med PT'en din. Frivekter er i tillegg bedre med tanke på overføring til hverdagen, samt at faren for belastningsskader faktisk er mindre. Jeg anbefaler at du ser på Starting Strength. Det er et program som baserer seg på baseøvelser som knebøy, markløft, roing og benkpress. Det står godt forklart hvilken vekt du skal starte på, og hvor mye og ofte du skal legge på vekt. Du kan google programmet, og/eller kjøpe boken. Jeg anbefaler boken, den forklarer øvelsene veldig godt. Se i tillegg på videoer av øvelsene, du finner ørten instruksjonsvideoer på nettet. Film deg selv når du gjør øvelsene, og sammenlign med instruksjonsvideoene. Du kan også delta i forumer (fitnessbloggen f.eks.) og legge inn video av deg selv, og få andres kommentarer på form. StrongLifts er også et godt program, men jeg anbefaler Starting Strength først. Ikke prøv å lage ditt eget program som nybegynner, det blir sjelden bra. Anonymkode: 6e6b2...118 Å hjelpes - må man gå såpass grundig til verks? Jeg har lyst til å begynne å trene styrke også, men jeg vil helst bare gå på trening og bli ferdig med det og så gå hjem igjen. Dette her får meg nesten til å miste motet, så jeg bør vel kanskje vurdere en annen treningsform.
Gjest Plastic Heart Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 3 timer siden, Nanne70 skrev: Å hjelpes - må man gå såpass grundig til verks? Jeg har lyst til å begynne å trene styrke også, men jeg vil helst bare gå på trening og bli ferdig med det og så gå hjem igjen. Dette her får meg nesten til å miste motet, så jeg bør vel kanskje vurdere en annen treningsform. Ta det helt med ro, styrketrening trenger ikke å være rocket science! Litt basics er greit å vite og teknikk bør du bruke litt tid på å få inn skikkelig, men nå i januar har mange treningssentre tilbud med f.eks to PT-timer gratis når du melder deg inn, så da får du god hjelp der. Begynn med vekter som er såpass tunge at du kjenner at de belaster og hvor, men såpass lette at du greier å fokusere på teknikken. Med andre ord, ikke løft tyngst mulig i begynnelsen! Les gjerne litt på nettet om hvordan øvelsene skal kjennes ut, ting du må huske på, og den slags. Hold et øye med formen i speilet (men pass på at du ikke gjør deg avhengig av speilet, og at du ikke forstyrrer teknikken med det) og kjenn etter hvordan bevegelsene føles - rett og slett gjør deg litt kjent med øvelsene. Etterhvert skjønner du fort hva folk vil frem til når de forteller om hvordan ting skal utføres, hva man ofte gjør feil, og da er det bare å terpe på til du føler deg trygg nok til å legge på mer vekt. Når det kommer til treningsprogram kan det være greit å i det minste kikke litt på ulike nybegynnerprogrammer for å få en idé om hvordan det bør se ut, men om du ikke ønsker å følge dem foreslår jeg at du baserer deg på baseløftene som knebøy, markløft og benkpress, og ellers prøver deg litt frem med hvilke øvelser du liker i forhold til hva du vil ha ut av treningen. Dersom en sprettrumpe står på ønskelista, legg til hip thrusts. Vil du ha store armer, fokuser på øvelser for disse. Generelt, få med øvelser for hele kroppen! Dog, husk på at du trenger ikke å isolere hver minste lille muskel også. I begynnelsen kan det virke litt overveldende og man blir gjerne fristet til å gå gjennom ti-tolv-tjue øvelser hver gang, men det kan være lurt å holde seg til ikke så altfor mange øvelser, og heller rullere litt etterhvert. Med stødig trening, nok næring og god søvn kommer du til å merke god fremgang som nybegynner selv om du ikke følger et fast program! Altså; lave vekter og fokus på teknikk i begynnelsen, tren hele kroppen hver gang, baser deg på baseløftene, og prøv deg frem! Og husk å spise nok og å få nok søvn og restitusjon, så blir kroppen fin og sterk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå