AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Noen som har/har hatt barna sine i basebarnehage? Hvilke erfaringer har dere? Er spesielt interessert i dere som har hatt de aller minste i slike barnehager. De er jo omstridt og jeg er veldig usikker på om vi skal velge en barnehage som er organisert på denne måten. Anonymkode: 73776...998
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Jeg har ikke hatt barn der selv, men har jobbet i en. Jeg har litt delte meninger, egentlig. De har jo små baser/rom til hver avdeling hvor de f.eks kan spise, men mye av frileken foregikk på et stort åpent areale som var felles med Storebarns avdelingene. Jeg syntes akkurat det ble veldig lite oversiktlig og i tillegg har de eldste barna ofte mer voldsom lek som jeg ikke syntes passet oppi de små. Barnehagen i seg selv virket veldig ok, med eget lite "bibliotek", malerom, vannrom osv. Men det er liksom så SVÆRT, særlig garderobene hvor barna lett forsvant i alle retninger. Har en liten en selv som skal i bhg til høsten, og jeg kjenner jeg er litt skeptisk til basebarnehage.. Men har også vært vikar i " vanlig" barnehage hvor forholdene til de minste var skikkelig dårlig, så det er liksom ingen garanti det heller. Jeg har faktisk inntrykk av at de større barnehagene er flinkere til å ha nok voksne i forhold til barn. Anonymkode: 292da...76f 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hatt barn der selv, men har jobbet i en. Jeg har litt delte meninger, egentlig. De har jo små baser/rom til hver avdeling hvor de f.eks kan spise, men mye av frileken foregikk på et stort åpent areale som var felles med Storebarns avdelingene. Jeg syntes akkurat det ble veldig lite oversiktlig og i tillegg har de eldste barna ofte mer voldsom lek som jeg ikke syntes passet oppi de små. Barnehagen i seg selv virket veldig ok, med eget lite "bibliotek", malerom, vannrom osv. Men det er liksom så SVÆRT, særlig garderobene hvor barna lett forsvant i alle retninger. Har en liten en selv som skal i bhg til høsten, og jeg kjenner jeg er litt skeptisk til basebarnehage.. Men har også vært vikar i " vanlig" barnehage hvor forholdene til de minste var skikkelig dårlig, så det er liksom ingen garanti det heller. Jeg har faktisk inntrykk av at de større barnehagene er flinkere til å ha nok voksne i forhold til barn. Anonymkode: 292da...76f Du kan jo ikke sammenlikne en god basebarnehage med en dårlig "vanlig" barnehage. Du må sammenlikne to gode. Og i den forbindelse har jeg erfaring med to gode "vanlige" - hvorav den ene hadde felles lekerom med de større barna. På det tidspunktet var ikke plassene fylt opp på storbarnsavdeling(ny barnehage), og selv da synes jeg det ble litt mye. Jeg kommer aldri til å velge en basebarnehage for de minste barna om jeg kan unngå det. Det blir for mye støy og opplevelse av kaos rett og slett. Anonymkode: 490b9...26f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 Jeg tror dette varierer VELDIG fra barnehage til barnehage. Vår startet i bhg da hen var 12 mnd gammel, og da i den største basebarnehagen i Oslo (Kværnerdalen). Jeg fikk litt panikk til å begynne med. Den er så stor at det er lett å tenke på den som en "barnefabrikk". Og som du sier så skrives det mye negativt om basebhg på nett og media ellers. Men vi har altså bare positivt å si. Selv om den er stor opplevdes det som veldig oversiktlig. De ansatte så barna og deres behov. Det var ikke "fri flyt" av voksne og områder slik noen påstår, men faste rutiner, de samme voksne å forholde seg til hele tiden. De var veldig bevisste på at de minste barna trenger ekstra forutsigbarhet og omsorg. De var mye på baserommet sitt, brukte "ekstrarommene" (gymsal, baderom etc) alene. Av og til litt lek på fellesarealene og de var gjerne på samme uteområde som 1-2 andre baser. Og flere av basene var sammen på morgenen, før alle de ansatte hadde kommet på jobb. Egentlig vet jeg ikke hvor representativ Kværnerdalen er, for etter litt innkjøringsproblemer de første årene (mye kritikk på nett er fra denne perioden. Har også to kolleger som hadde barn det da som mener at det har blitt mye bedre) så drives det nå nesten mer som en vanlig avdelingsbarnehage. Vi flyttet til en annen kommune etterhvert, og var utrolig lei oss for at vi måtte skifte bhg. Nå går barnet i en bitteliten, landlig avdelingsbarnehage, og det rare er at det egentlig oppleves veldig likt. Kanskje med unntak av at det er LITT lettere å finne igjen vottene når de forsvinner Men ja, jeg tror nok det vil være stor variasjon i hvor godt disse fungerer. Om du er i tvil, så kan du jo avtale å besøke barnehagen, de fleste tilbyr sånt. Og ser etter erfaringer på nett, men sjekk at det er relativt nylige (det hender jo at steder blir dårligere også...) Anonymkode: ed852...88c 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Flere som har innspill? Anonymkode: 73776...998
saltyliquorice Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere som har innspill? Anonymkode: 73776...998 Har jobbet i basebarnehage, og jeg vil påstå at det avhenger av hvordan barnet er. Noen passer veldig godt i basebarnehage, hvor det er mer lyd og "alltid noe som skjer", mens andre barn trenger å ha det rolig rundt seg og færre personer de trenger å forholde seg til du kjenner ungen din best. Besøk barnehagene og snakk med personalet, spør om hvordan hverdagen er og fortell om barnet ditt er.
missLynch Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Veldig god erfaring med småbarnsbase. Ca 25 småbarn på samme flate. Barna ble godt ivaretatt og fikk masse kos; og så var de flinke til å dele opp barna i mindre grupper og aktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #8 Skrevet 15. januar 2016 Det kommer veldig an på de ansatte, OG på hvordan basebarnehagen er organisert. Har hatt begge barna i basebarnehage. Minste fra ett år, og eldste fra 2,5år. (Og da noe erfaring med liten avdelingsbarnehage på eldste først.) Vi hadde da dårlig erfaring med avdelingsbarnehagen, med lite interesserte voksne, og mange voksne for barna å forholde seg til. (6-7 voksne som omtrent alle jobbet 30-40-50%) Barnet var utrygt, og de håndterte konflikter mellom barna på en dårlig måte. I basebarnehagen opplevde vi at de brukte mye tid i starten på å lage en liten og trygg barnegruppe på 8-9 barn, med tre faste voksne. Og så var de etter hvert mer sammen med to andre baser morgen og ettermiddag, og ble litt kjent med de andre barna og de andre voksne. Det var faste vikarer som barna ble kjent med, og som flyttet mellom basene ettersom noen var borte. Vi var kjempefornøyd, og ungen var utrolig trygg og selvsikker i barnehagen. På storbarn har det vært litt mer kaotisk og åpent i basebarnehagen. Men der merker vi også at noen voksne har mer kontroll på ungene enn andre. (Og det merkes godt når det er mange unge vikarer inne!) Men med flinke ansatte fungerer dette også helt supert. Det fine med basebarnehage er at ungene blir kjent med flere voksne enn de som er på deres egen base/avdeling, Og dermed er trygge på å bli levert til noen andre en dag det er sykdom. Anonymkode: fdeaf...aeb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #9 Skrevet 15. januar 2016 Vi har ei jente som begynte i basebhg da hun var 20 mnd (så hun var jo ikke helt lita da). Hun stortrives og vi er kjempefornøyde. Vi opplever at hun har det veldig trygt og godt der. De er to avd som deler er ganske stort fellesareal og så har de hvert sitt baserom. Det er vel tilsammen ca.20 barn og 6 voksne. Hovedgrunnen til at vi er fornøyde, er at de voksne er gode med barna, og barna er trygge på de voksne på begge avd. Jeg tenker igrunnen lite på at det er en basebhg, for vi opplever det som et trygt miljø for vårt barn. Er faktisl mer kritisk til storbarnsavd! Der er det flere barn, og av en eller annen grunn, er det mye trangere (både fellesareal og baserommene), så hvis begge avd er inne samtidig, blir det fort kaotisk. Men det har egentlig mye med selve arkitekturen å gjøre. Anonymkode: 3860d...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå