Gå til innhold

Hvordan lage en suksessfull blogg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ANER ikke hvor jeg skal legge denne tråden. Men her er saken:

Jeg har en ide til en blogg. Det dreier seg om reise og opplevelser, og jeg har ikke sett noen som har gjort det samme som jeg tenker å gjøre. Tenker å prøve å samle inn penger til veldedige forhold via den. Skal skrive på engelsk og norsk. 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre den best mulig? Trenger tips til:

- Hvordan den skal presenteres

- Hvordan jeg skal spre den på nettet (få den til å gå viral)

- Hvordan få faste lesere og følgere

Diverse andre tips og råd hjertelig velkommen!

Noen bloggere eller andre kunnskapsrike folk der ute som kan tipse meg litt før jeg begynner? :) Tusen takk!

Anonymkode: 3d416...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott. Nåmhar du gitt alle i hele verden informasjon og invitasjon til å starte en blogg, med din ide. Tenk deg litt om, og ikke offentlig gjør gode ide slip at andre kan snappe dem. 

Blogg er uansett vanskelig å tjene penger på, du må ha revisor for å holde orden på inntekter m.m. Så kanskje denne ideen din ikke er så lur, likevel? 

Anonymkode: 380d8...462

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vel ikke røpet ideen min jeg. Kanskje du skal holde deg til topic?

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Innlegg 1: Analbleking (med bilder)

Innlegg 2: Det er mye brunt grums i kommetarfeltene for tiden

Innlegg 3: Slå tilbake etter angrepene fra de to første innleggene

Innlegg 4: Hvor glad du er BDSM, og da presisere at du mener ordentlig BDSM og ikke bare sånn tull som i 50 Shades. (viktig å vise at du ligger foran, og ikke bare er en sau som følger etter

Innlegg 5: Angrep på gubbeveldet, gjerne presiser at vi lever i år 2016

Innlegg 6: Ja, til mer grønnsaker i kosten, det er sundt, dyrevennelig og klimavennelig.

Innlegg 7: Si at du så en dame med pels på gata, og skjell ut denne fiktive dama på nett, gjerne presiser at vi lever i 2016.

Innlegg 8: Topp 10 sjekketriks for menn

Innlegg 9: Topp 10 sjekketriks for damer uten å være tøs.

Dette burde få deg til toppen av bloggerpyramiden.

Gjest Aucaman
Skrevet

Om bloggen din blir populær er avhengig av innholdet og hvordan du presenterer det. 

Benytt deg av en bloggplattform som wordpress eller wix. Skaff deg et (godt) domene. Gode domener er gjerne korte og presise. Ikke kall det "gudrunpåtur.net". Ja, og btw, .no og .com domener gir mer inntrykk av etos enn .net og lignende.

Lag en god layout. Leseren påvirkes av blant annet fargebruk og, spesielt, bilder. Titler kan med suksess være korte og forlokkende. "Du vil aldri tro det" er bedre enn "Jeg svømte med haier". I det siste vil hovedsakelig kun de som er interessert i å se deg svømme med haier klikke inn, mens det første trigger andres nysgjerrighet også. Clickbait, basically.

Brukergrensesnittet bør være bra. Widgets bør være lette å se. Vi er vane med å ha viderekoblinger til sosiale medier på høyre side. Fargene bør representere hva du skriver om (ikke mer enn to - tre til sammen, fargelære finner du på google). Bildene bør være interessante og være koherente med innholdet i hver enkelt innlegg. Trenger ikke si at bildene må være gode. Dårlige bilder = Null lesere. Bilder av ansikt fører til mer lesing forøvrig, så det er ingen skam i å ta selfies.

Litt grunnleggende koding er greit å kunne. For å spre innholdet i bloggen best mulig må du søkemotoroptimalisere (sjekk google), linke til sosiale medier og dele i gode tider. Ikke spre et innlegg på face klokken 12.00 f.eks, da det er færre folk inne da enn sent. Ha en hovedkanal på SoMe, gjerne instagram hvis det er reise som er greia. Følg alle som er interessante, henvend deg til andre blogger/mediefigurer som har mange følgere. Nettverk er gull uansett. Har du råd kan du annonsere innleggene dine på face. Du kan med hell også skille deg positivt ut. Infografikk kan være interessant for eksempel.

Innholdet er uansett viktigst. Hvem er målgruppen din? Hva bryr målgruppen din seg om? Dispositio og retoriske appellformer kan være fornuftig å kunne litt om. Hvis målgruppen er jenter mellom 18 og 25 som liker å reise må du selvsagt ordlegge deg annerledes enn hvis målgruppen er menn 35 - 45. 

Målet bør være å gjenskape noe gjenkjennelig, samt unikt. Da er vi på ideen. Er den gjenkjennelig og unik? 

Sent på kvelden og det er mye jeg ikke har tatt med. Kan meddele at jeg jobber, på sett og vis, som blogger og digital kommunikasjon er en betydelig del av utdannelsen min. Bare å sende PM hvis det er noe også.

Skrevet
23 minutter siden, Aucaman skrev:

Om bloggen din blir populær er avhengig av innholdet og hvordan du presenterer det. 

Benytt deg av en bloggplattform som wordpress eller wix. Skaff deg et (godt) domene. Gode domener er gjerne korte og presise. Ikke kall det "gudrunpåtur.net". Ja, og btw, .no og .com domener gir mer inntrykk av etos enn .net og lignende.

Lag en god layout. Leseren påvirkes av blant annet fargebruk og, spesielt, bilder. Titler kan med suksess være korte og forlokkende. "Du vil aldri tro det" er bedre enn "Jeg svømte med haier". I det siste vil hovedsakelig kun de som er interessert i å se deg svømme med haier klikke inn, mens det første trigger andres nysgjerrighet også. Clickbait, basically.

Brukergrensesnittet bør være bra. Widgets bør være lette å se. Vi er vane med å ha viderekoblinger til sosiale medier på høyre side. Fargene bør representere hva du skriver om (ikke mer enn to - tre til sammen, fargelære finner du på google). Bildene bør være interessante og være koherente med innholdet i hver enkelt innlegg. Trenger ikke si at bildene må være gode. Dårlige bilder = Null lesere. Bilder av ansikt fører til mer lesing forøvrig, så det er ingen skam i å ta selfies.

Litt grunnleggende koding er greit å kunne. For å spre innholdet i bloggen best mulig må du søkemotoroptimalisere (sjekk google), linke til sosiale medier og dele i gode tider. Ikke spre et innlegg på face klokken 12.00 f.eks, da det er færre folk inne da enn sent. Ha en hovedkanal på SoMe, gjerne instagram hvis det er reise som er greia. Følg alle som er interessante, henvend deg til andre blogger/mediefigurer som har mange følgere. Nettverk er gull uansett. Har du råd kan du annonsere innleggene dine på face. Du kan med hell også skille deg positivt ut. Infografikk kan være interessant for eksempel.

Innholdet er uansett viktigst. Hvem er målgruppen din? Hva bryr målgruppen din seg om? Dispositio og retoriske appellformer kan være fornuftig å kunne litt om. Hvis målgruppen er jenter mellom 18 og 25 som liker å reise må du selvsagt ordlegge deg annerledes enn hvis målgruppen er menn 35 - 45. 

Målet bør være å gjenskape noe gjenkjennelig, samt unikt. Da er vi på ideen. Er den gjenkjennelig og unik? 

Sent på kvelden og det er mye jeg ikke har tatt med. Kan meddele at jeg jobber, på sett og vis, som blogger og digital kommunikasjon er en betydelig del av utdannelsen min. Bare å sende PM hvis det er noe også.

Jeg elsker deg. 

Tusen takk for svar. Dette var alt jeg håpet på og mer. Mulig jeg sender deg en PM litt senere. <3 <3

• Liker 2
Skrevet

Gjør som rosabloggerene: Hor ut kroppen din med masse lettkledde bilder og skaff deg omtale i media på en eller annen måte.

Skrevet

Herr Heftig og jabx dere er så MORSOMME altså. :dry: Tragiske forsøk på likes eller hva faen?

Slutt å bland dere da, om dere ikke klarer å hverken:

a) Være seriøse

b) Være humoristiske.

Such fail.

Skrevet
Den 1/13/2016 at 2.50, Herr Heftig skrev:

Innlegg 1: Analbleking (med bilder)

HEHEHE. Er du 12 eller? Jesus, jeg blir flau.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...