Gå til innhold

Kjøpe leilighet før jeg er ferdig utdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet alene (førstegangskjøper, bor hos mine foreldre nå). I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe til sommeren/høsten. Men jeg har sett litt på finn i den siste perioden og jeg har oppdaget at det er veldig mange leiligheter i min prisklasse ute for salg. De ligger også i de områdene jeg har lyst å flytte til. 

Men jeg er ikke ferdig utdannet før til sommeren, og jeg har fått jobb fra sommeren av. Kan dette ha betydning når det gjelder å få boliglån for eksempel?

Og hva tror dere er lurt? Kjøpe nå om jeg finner en leilighet i min prisklasse og i et område jeg kan trives i?

Nå ser jeg vekk i fra at det kan bli budrunder osv, men det får jeg i såfall tenke på senere. 

Jeg er på en måte litt redd for at jeg skal gå glipp av noen bra leiligheter mens jeg "venter". Og det kan jo av og til ta tid å finne leilighet...

Anonymkode: 0b06d...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør sjekke med banken, eventuelt flere banker, om du får lån. Hvor mye og til hvilke vilkår. 

Det kommer jo ann på hvor mye sikkerhet du kan stille med, og hvilken betalingsevne du har. 

Det er bedre å eie enn å leie, så om du kan og finner noe du liker, så kjøp. 

Skrevet

Det kommer helt an på din økonomiske situasjon, har du mye penger i banken, har du rike foreldre som kan stå som kausjonist, greier du å betale ned lånet fremover. Jeg kjenner en del som kjøpte leilighet når de var studenter. Alle disse hadde mye penger i banken 300.000-1 000.000, og de fleste hadde rike foreldre. Men felles for de all var at de hadde noen i familien som kunne stå som kausjonist.

Men med din situasjon viss du har litt penger på bok, noen i familien som kan stå som aksjonist. Og med tanke på at du er ferdig utdannet til sommeren og begynner å jobbe med en gang. Så tror jeg det skal gå fint, er jo ikke mange måneder det er snakk om. Men som Stian over her sier, forhør deg med banken/er.   

Anonymkode: 7caeb...c11

Skrevet

Du tar jo en ganske høy risko ved å kjøpe før du har fast jobb. Med mindre du bor i Oslo er det vel heller ingenting som tyder på at boligprisene kommer til å stige noe videre de neste årene. Hva om du bruker tiden frem til våren på å gå på visninger, og "trene" på boligkjøp? Lær deg prisnivået og å identifisere et godt kjøp. Da vil du stå mye sterkere til høsten.

Skrevet

Jeg kjøpte hus mens jeg fortsatt var student. Hadde fått jobb og signert kontrakt 9 måneder før studieslutt, det var helt uproblematisk.

Boligmarkedet går mye tregere nå enn på sommeren så det er lettere å finne seg en god deal nå.

Anonymkode: 02d8c...2f2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på din økonomiske situasjon, har du mye penger i banken, har du rike foreldre som kan stå som kausjonist, greier du å betale ned lånet fremover. Jeg kjenner en del som kjøpte leilighet når de var studenter. Alle disse hadde mye penger i banken 300.000-1 000.000, og de fleste hadde rike foreldre. Men felles for de all var at de hadde noen i familien som kunne stå som kausjonist.

Men med din situasjon viss du har litt penger på bok, noen i familien som kan stå som aksjonist. Og med tanke på at du er ferdig utdannet til sommeren og begynner å jobbe med en gang. Så tror jeg det skal gå fint, er jo ikke mange måneder det er snakk om. Men som Stian over her sier, forhør deg med banken/er.   

Anonymkode: 7caeb...c11

Kan ikke ha kausjonist. Har 300 000kr spart opp (men det er "spart" for det meste av studielån). Kanskje det kan virke negativt? Jeg jobber noen ganger hver måned nå, og har gjort det de siste årene, men jeg tjener jo ikke så mye. Jeg kommer nok til å være sikret jobb hele mitt liv, men det å få en fast stilling kan være litt vanskelig de par første årene. Men opp mot 100% er nok mulig å jobbe, om jeg så må skaffe meg en ekstra jobb. 

Anonymkode: 0b06d...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...