Gå til innhold

utregning av dagpenger i en 50% jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden ansatt i en 50% stilling, men jeg vet på sikt at jeg vil få 100%. Så jeg har søkt om dagpenger for de resterende 50%. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men beregner de ut i fra den lønnen jeg får og hvor mye de mener jeg "bør" ha (evt etter noen satser?) i måneden? eller beregner de på samme måte som om jeg skulle vært 100% arbeidsledig og ut ifra inntekten fra året før eller de 3 siste årene i snitt?

Anonymkode: e4f5a...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser at det siste spørsmålet mitt ble litt rotete...men det jeg lurer på er om de beregner ut i fra inntekten fra året før eller gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene, slik de beregner ved en 100% arbeidsledighet. men at jeg får 50% av den beregningen selvsagt.

ts

Skrevet

Du får dagpenger om du har fått REDUSERT arbeidstiden din med MINST 50%. Du kan vel ikke få dagpenger for at du ikke får 100%-stilling før senere? Hvor stor stilling hadde du da du ble arbeidsledig? Hadde du 100% kan du ikke få dagpenger på 50% (om jeg ikke husker feil). 

Anonymkode: 7cfe0...850

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke dagpenger for de ekstra 50% når du ikke vet hva tid du begynner og jobbe fulltid. du har ikke fått arbeidstiden redusert. 

Anonymkode: 02aa3...d8f

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for tiden ansatt i en 50% stilling, men jeg vet på sikt at jeg vil få 100%. Så jeg har søkt om dagpenger for de resterende 50%. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men beregner de ut i fra den lønnen jeg får og hvor mye de mener jeg "bør" ha (evt etter noen satser?) i måneden? eller beregner de på samme måte som om jeg skulle vært 100% arbeidsledig og ut ifra inntekten fra året før eller de 3 siste årene i snitt?

Høres ut som du vet svaret men trenger en bekreftelse, det er vell snittet av de 3 siste årene det regnes fra. Og så lenge du har 50% stilling har du rett på dagpenger. Den dagen du går over 50% (51%+) har du ikke lenger rett på dagpenger. Men frem til dagen du går over 50% har du rett på det.

Anonymkode: 585a3...837

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du vet svaret men trenger en bekreftelse, det er vell snittet av de 3 siste årene det regnes fra. Og så lenge du har 50% stilling har du rett på dagpenger. Den dagen du går over 50% (51%+) har du ikke lenger rett på dagpenger. Men frem til dagen du går over 50% har du rett på det.

Men det er ikke slik at du får 100% støtte for de resterende 50% av stillingen. Men ut fra snittlønnen beregnet fra de 3 siste årene får du ca 85% (noe i den dur) av dette i dagpenger viss du ikke har jobb. Viss du jobber 50% så får du støtte for det resterende av det du hadde fått viss du hadde vært uten jobb. Så uansett blir ikke 50% stillingen + dagpenger å gi deg tilsvarende, det du ville fått i utbetaling ved 100% jobb. Men det blir beregnet slik at du ikke skal gå under ca 85% av snittlønnen du har hatt de siste 3 årene. Er ikke helt stødig på prosentene men det er noe i den duren.

• Liker 1
Skrevet

Nav kan betale deg en "lønn" hvis din arbeidsgiver gir deg papirer og kan bekrefte at du vil få en fast 100% stilling innen da og da.(12 mnd tror jeg). Da jobber du 100% og jobben gir deg 50% lønn, så får du 50% fra nav. Lønnen vil matche det du får i en evt 100% stilling.

Anonymkode: 43e51...7a5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ser at det siste spørsmålet mitt ble litt rotete...men det jeg lurer på er om de beregner ut i fra inntekten fra året før eller gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene, slik de beregner ved en 100% arbeidsledighet. men at jeg får 50% av den beregningen selvsagt.

ts

Om du får for året før eller gjennomsnittet av de 3 siste årene, kommer an på hva som slår best ut for deg. Nav er greie sånn.

Anonymkode: 64f31...8d2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du får for året før eller gjennomsnittet av de 3 siste årene, kommer an på hva som slår best ut for deg. Nav er greie sånn.

Anonymkode: 64f31...8d2

Kilde på det? Jeg tviler på at det er slik. NAV pleier som regel å ta det som er minst gunstig for din del er min erfaring. 

Om du f.eks mister jobben som mange gjør i dag, meg selv inkludert. Og du tilfeldigvis skal ut i foreldrepermisjon, så vil du få foreldrepenger basert på dagpengene, selv om du bare har gått på dagpenger i noen få dager. Hjelper ikke hva du tjente de 3 årene før. 

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst så spiller det ingen rolle om du kommer til å få 100% eller ikke. Det som har noe å si er hvor mye du har tjent tidligere.
Som andre skriver her så må du ha mistet minst 50% av arbeidet. Dagpenger er dekning av bortfall av inntekt, ikke sikring av inntekt du aldri har hatt.
Det er altså ikke sånn at du kan få 50% av NAV og 50% lønn dersom du aldri har jobbet mer enn 50%

Om du har jobbet 100% som nå er redusert til 50 ser man på inntekten du hadde i fjor (ev. de tre siste årene dersom det har vært store endringer) og du får beregnet 62% av dette i dagpenger. Dersom du jobber 50% vil du altså få utbetalt 31% av tidligere full lønn fra NAV.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble oppsagt pga nedskjæringer fra min 100% stilling, men har fått en 50% stilling i ettertid i et annet firma som det er sagt at jeg etterhvert vil få økt stillingen i. kontrakten er på 50% enda.

hun på nav mente at det var grunnlag for å få innvilget dagpenger for de resterende 50%. men da skjønner jeg at det blir beregnet dagpenger som vanlig, men jeg får selvsagt bare halvparten. 

ts

Skrevet

Høres rart ut. Du hadde 100% i et annet firma og er nå i et nytt firma på 50% og har krav på dagpenger. Tror Nav damen har misforstått deg. Ja du har kutta ned til 50% men er ansatt på 50% og det blir ikke det samme.

Anonymkode: 02aa3...d8f

Skrevet

Får du sparken i en 100% stilling, så har du krav på dagpenger (62,4% av inntektsgrunnlaget). Du kan fortsette å få dagpenger så lenge du ikke jobber mer enn 50%. Dette får du pga jobben du mistet, ikke jobben du har blitt lovet. Om du ikke hadde blitt lovet 100% hadde du fortsatt fått disse dagpengene. Men du må selvsagt fortsette å søke jobber om du skal motta dagpenger. Kanskje hun fra NAV mente at siden du skulle få 100%-stilling, så slapp du å søke og gå på tiltak? Dagpengene har du jo krav på uansett. Bare pass på at du ikke jobber for mye og bikker over 50%, da mister du dagpengene for den 14-dagers-perioden!

Anonymkode: 7cfe0...850

Skrevet

Dagpenger har et tak. Det gis maks 62,4% av 6G, som tilsvarer 540.000kr i året ca. Så da blir 337.000kr øverste sats for dagpenger.

Bare til info, men mange som ikke er klar over dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...