AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg er for tiden ansatt i en 50% stilling, men jeg vet på sikt at jeg vil få 100%. Så jeg har søkt om dagpenger for de resterende 50%. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men beregner de ut i fra den lønnen jeg får og hvor mye de mener jeg "bør" ha (evt etter noen satser?) i måneden? eller beregner de på samme måte som om jeg skulle vært 100% arbeidsledig og ut ifra inntekten fra året før eller de 3 siste årene i snitt? Anonymkode: e4f5a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Del Skrevet 12. januar 2016 jeg ser at det siste spørsmålet mitt ble litt rotete...men det jeg lurer på er om de beregner ut i fra inntekten fra året før eller gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene, slik de beregner ved en 100% arbeidsledighet. men at jeg får 50% av den beregningen selvsagt. ts Anonymkode: e4f5a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Del Skrevet 13. januar 2016 Du får dagpenger om du har fått REDUSERT arbeidstiden din med MINST 50%. Du kan vel ikke få dagpenger for at du ikke får 100%-stilling før senere? Hvor stor stilling hadde du da du ble arbeidsledig? Hadde du 100% kan du ikke få dagpenger på 50% (om jeg ikke husker feil). Anonymkode: 7cfe0...850 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #4 Del Skrevet 13. januar 2016 Her står litt om beregninger Anonymkode: 7cfe0...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Del Skrevet 13. januar 2016 Du får ikke dagpenger for de ekstra 50% når du ikke vet hva tid du begynner og jobbe fulltid. du har ikke fått arbeidstiden redusert. Anonymkode: 02aa3...d8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #6 Del Skrevet 13. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for tiden ansatt i en 50% stilling, men jeg vet på sikt at jeg vil få 100%. Så jeg har søkt om dagpenger for de resterende 50%. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men beregner de ut i fra den lønnen jeg får og hvor mye de mener jeg "bør" ha (evt etter noen satser?) i måneden? eller beregner de på samme måte som om jeg skulle vært 100% arbeidsledig og ut ifra inntekten fra året før eller de 3 siste årene i snitt? Anonymkode: e4f5a...b07 Høres ut som du vet svaret men trenger en bekreftelse, det er vell snittet av de 3 siste årene det regnes fra. Og så lenge du har 50% stilling har du rett på dagpenger. Den dagen du går over 50% (51%+) har du ikke lenger rett på dagpenger. Men frem til dagen du går over 50% har du rett på det. Anonymkode: 585a3...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Del Skrevet 13. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du vet svaret men trenger en bekreftelse, det er vell snittet av de 3 siste årene det regnes fra. Og så lenge du har 50% stilling har du rett på dagpenger. Den dagen du går over 50% (51%+) har du ikke lenger rett på dagpenger. Men frem til dagen du går over 50% har du rett på det. Anonymkode: 585a3...837 Men det er ikke slik at du får 100% støtte for de resterende 50% av stillingen. Men ut fra snittlønnen beregnet fra de 3 siste årene får du ca 85% (noe i den dur) av dette i dagpenger viss du ikke har jobb. Viss du jobber 50% så får du støtte for det resterende av det du hadde fått viss du hadde vært uten jobb. Så uansett blir ikke 50% stillingen + dagpenger å gi deg tilsvarende, det du ville fått i utbetaling ved 100% jobb. Men det blir beregnet slik at du ikke skal gå under ca 85% av snittlønnen du har hatt de siste 3 årene. Er ikke helt stødig på prosentene men det er noe i den duren. Anonymkode: 585a3...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Del Skrevet 13. januar 2016 Nav kan betale deg en "lønn" hvis din arbeidsgiver gir deg papirer og kan bekrefte at du vil få en fast 100% stilling innen da og da.(12 mnd tror jeg). Da jobber du 100% og jobben gir deg 50% lønn, så får du 50% fra nav. Lønnen vil matche det du får i en evt 100% stilling. Anonymkode: 43e51...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Del Skrevet 13. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg ser at det siste spørsmålet mitt ble litt rotete...men det jeg lurer på er om de beregner ut i fra inntekten fra året før eller gjennomsnittslønnen for de 3 siste årene, slik de beregner ved en 100% arbeidsledighet. men at jeg får 50% av den beregningen selvsagt. ts Anonymkode: e4f5a...b07 Om du får for året før eller gjennomsnittet av de 3 siste årene, kommer an på hva som slår best ut for deg. Nav er greie sånn. Anonymkode: 64f31...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 13. januar 2016 #10 Del Skrevet 13. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du får for året før eller gjennomsnittet av de 3 siste årene, kommer an på hva som slår best ut for deg. Nav er greie sånn. Anonymkode: 64f31...8d2 Kilde på det? Jeg tviler på at det er slik. NAV pleier som regel å ta det som er minst gunstig for din del er min erfaring. Om du f.eks mister jobben som mange gjør i dag, meg selv inkludert. Og du tilfeldigvis skal ut i foreldrepermisjon, så vil du få foreldrepenger basert på dagpengene, selv om du bare har gått på dagpenger i noen få dager. Hjelper ikke hva du tjente de 3 årene før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 13. januar 2016 #11 Del Skrevet 13. januar 2016 Først og fremst så spiller det ingen rolle om du kommer til å få 100% eller ikke. Det som har noe å si er hvor mye du har tjent tidligere. Som andre skriver her så må du ha mistet minst 50% av arbeidet. Dagpenger er dekning av bortfall av inntekt, ikke sikring av inntekt du aldri har hatt. Det er altså ikke sånn at du kan få 50% av NAV og 50% lønn dersom du aldri har jobbet mer enn 50% Om du har jobbet 100% som nå er redusert til 50 ser man på inntekten du hadde i fjor (ev. de tre siste årene dersom det har vært store endringer) og du får beregnet 62% av dette i dagpenger. Dersom du jobber 50% vil du altså få utbetalt 31% av tidligere full lønn fra NAV. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #12 Del Skrevet 13. januar 2016 Jeg ble oppsagt pga nedskjæringer fra min 100% stilling, men har fått en 50% stilling i ettertid i et annet firma som det er sagt at jeg etterhvert vil få økt stillingen i. kontrakten er på 50% enda. hun på nav mente at det var grunnlag for å få innvilget dagpenger for de resterende 50%. men da skjønner jeg at det blir beregnet dagpenger som vanlig, men jeg får selvsagt bare halvparten. ts Anonymkode: e4f5a...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #13 Del Skrevet 13. januar 2016 Høres rart ut. Du hadde 100% i et annet firma og er nå i et nytt firma på 50% og har krav på dagpenger. Tror Nav damen har misforstått deg. Ja du har kutta ned til 50% men er ansatt på 50% og det blir ikke det samme. Anonymkode: 02aa3...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Del Skrevet 13. januar 2016 Får du sparken i en 100% stilling, så har du krav på dagpenger (62,4% av inntektsgrunnlaget). Du kan fortsette å få dagpenger så lenge du ikke jobber mer enn 50%. Dette får du pga jobben du mistet, ikke jobben du har blitt lovet. Om du ikke hadde blitt lovet 100% hadde du fortsatt fått disse dagpengene. Men du må selvsagt fortsette å søke jobber om du skal motta dagpenger. Kanskje hun fra NAV mente at siden du skulle få 100%-stilling, så slapp du å søke og gå på tiltak? Dagpengene har du jo krav på uansett. Bare pass på at du ikke jobber for mye og bikker over 50%, da mister du dagpengene for den 14-dagers-perioden! Anonymkode: 7cfe0...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 13. januar 2016 #15 Del Skrevet 13. januar 2016 Dagpenger har et tak. Det gis maks 62,4% av 6G, som tilsvarer 540.000kr i året ca. Så da blir 337.000kr øverste sats for dagpenger. Bare til info, men mange som ikke er klar over dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå