Gå til innhold

Kan man være frisk med en bmi på 15,8?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, emnet sier sitt. Jeg har ikke en høy bmi, men jeg ser ikke direkte tynn ut som andre kanskje ville gjort. Jeg er slank ja. Men ja, bør jeg legge på meg, eller kan jeg bare være som jeg er nå. 

Anonymkode: b1b2e...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis BMIen som avgjør om du er syk eller ikke. Jeg var fullstendig frisk med 16 i BMI, bare naturlig skyhøy forbrenning. Nå har jeg en BMI på 21 og er ikke frisk i det hele tatt.

Men en BMI på 15,8 er fryktelig lite. Men det er ikke nødvendigvis vekta som avgjør om du er frisk eller ikke.

Dette er noe du burde diskutere med legen din og ikke tilfeldige på KG....

Anonymkode: aa548...a5a

• Liker 9
Skrevet

BMI i seg selv sier ingen verdens ting om du er sunn eller ikke. Dette er umulig å svare på uten å ha sett deg og evt tatt noen prøver. Ta kontakt med fastlegen din så får du et konkrekt og korrekt svar.

Anonymkode: 2accc...405

• Liker 2
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Du må ikke nevne på KG at du har 15,8 i BMI. Kvinner blir hysteriske. Dra til legen, leger har som regel peiling og er sjeldent hysterisk.

Skrevet

Både du og jeg vet at en BMI på 15,8 er definisjonen på sykelig undervekt, så jo, du veier for lite og bør absolutt legge på deg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil absolutt tro nei, ikke frisk, men jeg er ikke lege. Sunt kan det i hvertfall ikke være, og det er heller ikke friskt å tro at man ikke bør legge på seg litt med den BMI'en. Du kan fortsatt være svært slank, men mye sunnere, og å tro noe annet er ikke friskt.

Anonymkode: d9c10...b8e

Skrevet
Et øyeblikk siden, Trollkarlen skrev:

Du må ikke nevne på KG at du har 15,8 i BMI. Kvinner blir hysteriske. Dra til legen, leger har som regel peiling og er sjeldent hysterisk.

Hvorfor det? Det er jo ikke dem detgjelder..

Gjest Belle âme
Skrevet

Nei. Samme som om du ikkje nødvendigvis er sjuk om du har bmi på 30 eller 33 for den del. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, emnet sier sitt. Jeg har ikke en høy bmi, men jeg ser ikke direkte tynn ut som andre kanskje ville gjort. Jeg er slank ja. Men ja, bør jeg legge på meg, eller kan jeg bare være som jeg er nå. 

Hvor gammel er du? Det kan være en helt ok bmi hvis du fremdeles er i begynnelsen av puberteten, rundt 12-15 år. Er du eldre er det nok ikke sunt i lengden. Folk er bygget forskjellig, noen har mindre/mer muskler etc. og det er ikke nødvendigvis farlig å være litt undervektig. Men 15.8 er veldig lite hvis du er voksen. Da er det ikke sunt å ha så lav vekt i lengden, nei. Har du regelmessig menstruasjon?Har du foresten et godt forhold til mat?

Anonymkode: 786d6...963

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Det kan være en helt ok bmi hvis du fremdeles er i begynnelsen av puberteten, rundt 12-15 år. Er du eldre er det nok ikke sunt i lengden. Folk er bygget forskjellig, noen har mindre/mer muskler etc. og det er ikke nødvendigvis farlig å være litt undervektig. Men 15.8 er veldig lite hvis du er voksen. Da er det ikke sunt å ha så lav vekt i lengden, nei. Har du regelmessig menstruasjon?Har du foresten et godt forhold til mat?

Anonymkode: 786d6...963

Ja, jeg har mensen, og det er som det skal. Jeg er 22, og jeg er derfor klar over at det er en Lav vekt, men jeg føler meg kvikk og normal allikevel.

Skrevet

Det er lett å se seg blind på sin egen kropp, så selv om du mener at du ikke ser så veldig tynn ut, så kan det godt hende at du likevel er det.

Mye forskning viser at det er farligere å være undervektig enn å være overvektig. Om du er sunn og frisk kan selvsagt ikke vi svare på, men mye tyder på at du absolutt bør legge på deg.

Anonymkode: 36948...a31

Skrevet

Under 16 i bmi er definitiv undervekt fra et medisinsk ståsted. Samtidig bærer alle vekt ulikt. Det viktigste er likevel hvordan du føler deg, psykisk og fysisk. Hvis en eller begge disse ikke kan besvares med "bra", er det sannsynlig at du ikke er i stand til å evaluere din egen kropp og kroppsvekt på en objektiv måte.

Forresten; å fortsatt ha menstruasjon betyr ganske lite, ettersom bare en andel av anorektikere mister den.

Skrevet

Da mine spiseforstyrrelser herjet som værst, hadde jeg en BMI på 16,3 og selv om jeg er enig i at BMI er en håpløs måte å forholde seg til vekt på, så vil jeg si at en så lav BMI høres veldig usunt ut. 
Jeg vet hvor vanskelig det er å se seg blind på egen kropp, jeg så mye fett på meg selv, så min oppfordring til deg er som flere har nevnt her allerede - dra til legen. Be om blodprøvder og en generell helsesjekk og ta det derfra. 

Lykke til! :)

Anonymkode: 0dea1...ced

• Liker 2
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi anbefaler at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell vurdering på spørsmålet ditt.

ninuska_, adm

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...