Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #1 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg har nå gått 4 uker på Efexor. Jeg vet ikke om jeg er bedre eller ikke. Fremdeles kan jeg bli nedfor, få klump i halsen og bli på gråten for bagateller. Og jeg har utviklet angst i mange situasjoner. Fant dette på en nettside :Det tar oftest fra 2-4 uker før en merker effekt av medisiner mot depresjon. Effekten kommer gradvis og effekten kan ofte merkes av de nærmeste før brukeren merker effekten selv.Medisinvirkningen kan deles i fire stadier. Stadium 1: Medikamentet virker aktiviserende. Dette kan enten merkes som en angstøkning og / eller en økning i virketrang. Stadium 2:Søvnmengden eller søvnkvaliteten endres.Det er et mål at en skal sove bedre men den motsatte effekt kan oppstå.Drømmetendensen endres ofte. Stadium 3.Det er vanlig at deprimerte merker døgnvariasjon i plagene. Oftest er plagene verst om morgenen eller første del av dagen. Ettermiddag og kveld oppleves som lettere/bedre. Når medikamentene begynner å virke kan dette merkes ved at bedringsfølelsen inntreffer tidligere om dagen. (eks; "jeg pleier å komme meg etter kl. 17 men har i det siste merket at det blir lettere kl.2") Stadium 4: Den egentlige antidepressive effekt. En merker at livslyst glede og interessefelt normaliseres. Det er viktig å merke seg at en ofte ikke er klar over begynnende effekt fordi en først registrerer bedring ,når stadium, 4 inntrer. Det med angst har jeg merket, også det med søvnen- har sovet masse og trengt det. Har også masse mareritter og forvirrende drømmer. Jeg har ikke merket noen sammenheng i når på døgnet jeg har det tyngre eller bedre. Kan noen fortelle om sine erfaringer, når oppdagde dere bedringer? Hva skal man se etter, når bør dosen evt økes? Skal til lege i morgen, tenker å spørre om dette også der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 10. oktober 2004 #2 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg startet på Zoloft, og da merket jeg bedring etter 8 dager, men det tok mange uker, og doseøkning, før jeg følte meg mye bedre. Så byttet jeg til Efexor, pga bivirkninger, og da tok det tre uker før jeg merket noe. Efexor er visst et medikament som det kan ta tid før man får effekt på. Men etter det, er jeg veldig fornøyd. Merker kun litt økt nattesvette innimellom. Det viktigste er at du snakker med legen din om hvordan du har det ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 10. oktober 2004 #3 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg merket ikke virkning før etter over en mnd. Hadde fått for liten dose... Men det kan godt hende at du har fått en type medisin som ikke virker. Det er viktig at du forteller legen din akkurat hvordan du har det. Verken legge på eller trekke fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 11. oktober 2004 #4 Del Skrevet 11. oktober 2004 Fikk virkning etter 3-4 uker på Efexor. Har nå gått på dem et par måneder, og har klar forbedring! Du må være oppmerksom på at hvis du har veldig sterke plager med angst o.l. så er ikke dette noe som forsvinner over natten. Men det vil i de aller fleste tilfellene bedres over noe tid. De første ukene er ofte tøffe, med mye bivirkninger (som du nevner). Dette er også noe som går over! Og ja, spør legen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #5 Del Skrevet 22. februar 2005 Dytter opp denne tråden litt igjen jeg.. Jeg begynte på Efexor for en ukes tid siden, og en av bivirkningene er at pupillene mine blir nokså utvidet. Jeg ser rett og slett dopa ut. Er dette en bivirkning som er vedvarende, eller gjelder det bare i startfasen? Øynene mine ser jo helt psycho ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 22. februar 2005 #6 Del Skrevet 22. februar 2005 Hva slags virkning hadde det på dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2005 #7 Del Skrevet 22. februar 2005 Dytter opp denne tråden litt igjen jeg.. Jeg begynte på Efexor for en ukes tid siden, og en av bivirkningene er at pupillene mine blir nokså utvidet. Jeg ser rett og slett dopa ut. Er dette en bivirkning som er vedvarende, eller gjelder det bare i startfasen? Øynene mine ser jo helt psycho ut.. Slapp av, det går over! En venn av meg fikk denne bivirkningen, men det gikk over etter to-tre uker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 22. februar 2005 #8 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg har gått på Cipralex i fire måneder, og føler først nå at det virkelig hjelper. Forandringene har skjedd så gradvis at jeg ikke har merket det, men når jeg tenker tilbake på hvordan det var for f.eks et par måneder siden, merker jeg forskjell. Eneste bivirkningen er nedsatt sexlyst. Men det er en ganskje kjip bivirkning, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå