Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nå ferdig utdannet, i fast jobb begge to, og på husjakt. Banken kaster penger etter oss, siden vi uansett må ha kausjonist da vi ikke har så mye egenkapital. Vi fikk en mulighet til å leve reisedrømmen som unge, og valgte å bruke pengene på dette i stedet for boligsparingen. Men nå er vi klare for "voksenlivet", og det som hører med.

Totalt har vi ca 1,3mill i inntekt, og rådgiveren vår sier at 5mill er helt ok å låne. Vi derimot synes det høres ut til å være i meste laget. Hva tenker dere som har peiling? Vi har studielån på totalt 250' kr. Har siden sommeren spart 100 000kr, uten at det var merkbart på økonomien. Er på husjakt i en større by, og prisene på tomannsbolig feks ligger på 4-5mill, enebolig 4,5++. 

Anonymkode: 1ba57...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4,5 mill kanskje.

Anonymkode: fd9ff...aca

Skrevet

Å låne er aldri risikofritt. Men ettersom ere har så god inntekt, så synes jeg dere bør kjøpe en stor bolig, først som sist. Det koster å kjøpe og selge også. Så hvis dere ønsker dere enebolig, så ikke kjøp leilighet, så rekkehus, så enebolig. Kjøp enebolig med en gang.

Skrevet

Renta er jo veldig lav nå. Det dere må regne på er jo hvor høy rente dere kan tåle. 

Låner dere og kjøper bolig så sitter dere jo etterhvert igjen med verdier, dere betaler til dere selv. Så lenge dere leier forsvinner jo bare pengene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker best og holde meg til 20 kr eller kanskje til og med 50 jeg da..... Men det er jo bare min mening :)

Skrevet

Takk for svar! 

Til deg som sier 4,5, kan du begrunne det?

Vi tenker oss hus med det samme, leilighet er ikke aktuelt. Muligens tomannsbolig da mannen reiser mye og jeg liker tryggheten av naboer i nærheten. Pluss det ofte er mindre hage/uteområder å stelle med. Hensikten er i hvert fall å finne et hus vi kan ha i mange år, og som vi kan sitte på gjennom en evt boligkrise - altså at vi ikke MÅ selge i et dårlig marked. 

Anonymkode: 1ba57...5e1

Skrevet

Sett opp et budsjett og regn med 4-5% rente på boliglånet. Da ser dere hvor mye dere er villig til å betale på lånet per måned vs reise etc. 

Innen renten er på nivå med 7-8% har dere sikkert fått høyere lønn også så jeg mener det er greit å regne med 4-5% i første omgang. Lag gjerne et alternativt budsjett med 8% for å få en følelse med hvilke utslag dette gir.

Anonymkode: eaa07...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...