AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Del Skrevet 12. januar 2016 Vi har mistet noen i nærmeste familie, jeg og min mor. Det er min mors søster. De hadde veldig godt kontakt. Likevel blir vi fullstendig ekskludert fra denne prossessen etter at tante ble dårlig og havnet på sykehus. Flere som ikke skjønner hvorfor vi ikke får informasjon. Vedkommede som ligger i respirator skal kobles fra, likevel blir vi ikke forespurt om å komme og ta farvel. Det har aldri skjedd noe som tilsier at vi ikke skulle være ønsket, og min mor og tante er søsken. Jeg synes det er trist, veldig trist. Den tredje søstra og broren blir også ekskludert. Våre barn er heller ikke ønsket. Anonymkode: d9543...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Del Skrevet 12. januar 2016 Hvem er det som bestemmer dette? Hvorfor er en slik beslutning tatt, hva vet du og hva tror du? Hvordan tar man farvel med en døende eller en død når noen dør brått og uplanlagt? Dette er vesentlig informasjon for å kunne svare deg. Det er også ment for å sette i gang tankeprosesser. Anonymkode: 3f2a9...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Del Skrevet 12. januar 2016 Hun fikk hjerneblødning og havnet i koma. Ble lagt i respirator, og alt skjedde så brått. Nå sier legene at de ikke har noen hjelp til henne lenger. og hun puster via maskin. Det er hennes barn en gutt og ei jente som bestemmer dette da mannen til tante er død. De to voksne barna er nærmeste pårørende og rundt 30 år. Anonymkode: d9543...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Del Skrevet 12. januar 2016 det er ingen av oss heller. andre skal bestemme når ting skal gjøres, svares på, osv. typisk. lykke til. Anonymkode: c070f...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Del Skrevet 12. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er ingen av oss heller. andre skal bestemme når ting skal gjøres, svares på, osv. typisk. lykke til. Anonymkode: c070f...6e2 Hva mente du her? Anonymkode: d9543...18d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Del Skrevet 12. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun fikk hjerneblødning og havnet i koma. Ble lagt i respirator, og alt skjedde så brått. Nå sier legene at de ikke har noen hjelp til henne lenger. og hun puster via maskin. Det er hennes barn en gutt og ei jente som bestemmer dette da mannen til tante er død. De to voksne barna er nærmeste pårørende og rundt 30 år. Anonymkode: d9543...18d Nettopp, hun har nærmeste pårørende som er hennes barn. De har rett til å bestemme slikt, alene eller i samarbeid med leger som tar avgjørelsen om å skru av respiratoren som puster for henne. Hvordan noen ønsker å ha det når deres nærmeste pårørende dør, må de selv få bestemme, uansett hvor sårt det føles for andre som mener seg berettighet til å delta. Jeg synes det virker utrolig egoistisk av deg å klage over denne avgjørelsen. Å se noen dø på denne måten er heller ikke noe godt minne å bære med seg videre.. For pasientens pårørende sin skyld, aksepter, forstå og slutt å klandre. Dere får ta farvel sammen med alle andre i begravelse/bisettelsen. Anonymkode: 3f2a9...cc7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Del Skrevet 12. januar 2016 Kanskje barna hennes har nok å tenke på akkurat nå og rett og slett har glemt å kontakte dere? Prøv å ring dem selv og spør om dere kan komme å ta farvel. Anonymkode: cf546...77f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 12. januar 2016 #8 Del Skrevet 12. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, hun har nærmeste pårørende som er hennes barn. De har rett til å bestemme slikt, alene eller i samarbeid med leger som tar avgjørelsen om å skru av respiratoren som puster for henne. Hvordan noen ønsker å ha det når deres nærmeste pårørende dør, må de selv få bestemme, uansett hvor sårt det føles for andre som mener seg berettighet til å delta. Jeg synes det virker utrolig egoistisk av deg å klage over denne avgjørelsen. Å se noen dø på denne måten er heller ikke noe godt minne å bære med seg videre.. For pasientens pårørende sin skyld, aksepter, forstå og slutt å klandre. Dere får ta farvel sammen med alle andre i begravelse/bisettelsen. Anonymkode: 3f2a9...cc7 Eeh, det er da ikke riktig å hevde dette. Opplevelsen er individuell, og er vel noe som i utgangspunktet anbefales av helsepersonell. Å være noens søster vil jeg si er et nokså nært slektskap selv om vedkommende har barn. Men nå vet vi ingenting om hva som er bakgrunnen for denne avgjørelsen, og tydeligvis ikke TS heller. Om det hadde vært min mor som var døende, føler jeg at man skal ha en god grunn for å nekte søsken å ta farvel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg vet jeg ikke skal klage, og jeg mente ikke det. Men min mor og hun var naboer og stod hverandre veldig nær, og å se henne i en slik sorg gjør for meg veldig vondt når hun ikke får lov til å være tilstede under dette.Hun har blitt videreformidlet hele tiden om hva som skjer, likevel er det folk uten kunnsakper som er pårørende og hun står som et spørsmålstegn. Hun har et lagt liv sammen med sin søster, og jeg forstpr godt at barna er de nærmeste.likevel. Anonymkode: d9543...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Del Skrevet 12. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje barna hennes har nok å tenke på akkurat nå og rett og slett har glemt å kontakte dere? Prøv å ring dem selv og spør om dere kan komme å ta farvel. Anonymkode: cf546...77f Vi er ikke glemt. De vet veldig godt at vi vil ta farvel. De har sendt sms og vært veldig kalde og avvisende.OG min mor skulle ønske hun fikk snakket med lege selv. For å forstår hva som skjer og har skjedd, og få en forklaring på hvorfor de har endt med denne avgjørelse. hun trodde søsteren lå i koma. Og jeg tenker at folk kan jo våkne av det over lengre tid? Så hvorfor gi opp håpet nå?Det verste av alt er at det ikke har skjedd noe i familien heller:( Anonymkode: d9543...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina86 Skrevet 12. januar 2016 #11 Del Skrevet 12. januar 2016 Vi ville også være alene når pappa døde, mamma broren min og meg. Andre besøkte han et par uker før og tok på en måte farvel da. Men han orket ikke besøk på slutten. Å informere om alt som skjedde var det siste vi tenkte på. Det forsto de fleste. Men vi svarte jo når de spurte, når vi orket. Nå virker det som dere har en litt annen situasjon, men vær så snill å ikke klag og mas på dem. Det er forferdelig vondt å miste en forelder. Hvis det er noe dere kan gjøre så er det å vise dem omsorg etterpå, spørre om det er noe de trenger. Ring eller send en melding, så får det være opp til dem å svare. De har mer enn nok å tenke på nå, i tillegg kommer alt det praktiske man må ordne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 13. januar 2016 #12 Del Skrevet 13. januar 2016 Etter å ha lest igjennom tråden her med alle dine svar, som gir litt mer informasjon etterhvert, sitter jeg igjen med dette inntrykket: Dine søskenbarn (barn av din tanate i respirator), har tatt en svært tung beslutning (i samråd med lege) om å skru av respiratoren og dermed stoppe livet til sin mor. Dette er en svært tung beslutning, og når den er tatt, er det ikke ønskelig at andre setter beslutningen i tvil. Det høres ut som din mor er uening i denne beslutningen (uten å vite hele grunnlaget), og det er dette som gjør at dine søskenbarn ikke ønsker dere tilstede. Da vil beslutningen settes i tvil av din mor, noe dine søskenbarn ikke orker å forholde seg til. Det er altså faren for at beslutningen om å skru av respiratoren blir et tema, som gjør at de ikke ønsker at dere til sykehuset, ikke egentlig at de vil nekte dere i å ta et farvel. Det at dere ikke får ta et siste farvel er derfor en konsekvens av at beslutningen om å skru av respiratoren (sannsynligvis) vil bli et tema. Dere har alle begynt en sorgprosess i dette scenarioet, og da er man gjerne ekstra følsom både for andres ord og handlinger, samt egne tanker og meninger. Uansett en trist situasjon for dere alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå