AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Jeg har fått tilbud om å flytte inn i leiligheten hos en venninne fra og med sommeren 2016. Nå bor hun der sammen med en annen venninne, og de har hvert sitt rom, så jeg overtar da den andre venninnens rom. Har vært der og sett på rommet som skal bli mitt. Det er i utgangspunktet et veldig gammelt bygg, men i tillegg er selve rommet jeg skal få VELDIG skittent. Bare av å være der én gang ser jeg at det er støv overalt (tak, vegger, ligger tykke støvlag i klesskapene, alle lister er gråsvart osv). Det er tydelig at hun aldri vasker, og at det ikke er blitt ordentlig rengjort der på lenge. Venninnen min sier også at renholdet der har ikke akkurat vært det beste, men at det må jo nesten være hennes valg siden det er hun som skal oppholde seg der. Min venninnes rom er jo like gammelt, men det er mye renere og dermed mye mer komfortabelt, siden hun vasker jevnlig. Jeg bryr jo meg ikke om venninnen hennes ønsker å oppholde seg i skitt og støv, men jeg selv vil jo ikke det når jeg skal ha rommet. Det er jo vanlig at tidligere eier av rommet vasker før neste overtar, og det skal jo hun også gjøre. Men lurer på: Er det egentlig mulig å få rent et rom som ikke er vasket skikkelig på lenge? Jeg nekter rett å slett å bo der hvis det er et "inngrodd skittent rom", hvis dere skjønner. Klarer dessverre ikke tanken på slikt. Noen som vet? Anonymkode: 0c21b...ebb
Leo Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Hvis det er snakk om vanlig skitt og ikke muggsopp, ekskrementer/urin etc. så går det helt fint! 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 15 minutter siden, Leo skrev: Hvis det er snakk om vanlig skitt og ikke muggsopp, ekskrementer/urin etc. så går det helt fint! Jeg er jo ikke sikker på om det er noe annet enn "bare" vanlig skitt, men det så veldig ekkelt ut, iallefall… Kunne aldri vært der over lengre tid sånn som det ser ut nå Anonymkode: 0c21b...ebb
Rosaboble15 Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 Det går nok fint. Jeg har en eks som leide et sted i over ett år uten å vaske. Det krevde mye skrubbing, men det ble rent til slutt. Vær glad for at du ikke har do på rommet i hvert fall, det var uten tvil det verste 1
hittah Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 Vist grisen ikke vasker skikkelig etter seg, så har jeg erfart at skikkelig salmiakk-vann funker. Salmiakk tar fett og ellers støv og skitt.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 12 minutter siden, hittah skrev: Vist grisen ikke vasker skikkelig etter seg, så har jeg erfart at skikkelig salmiakk-vann funker. Salmiakk tar fett og ellers støv og skitt. Hvis! Hv-ordene var pensum i 3 klasse på barneskolen. For øvrig enig angående bruk av salmiakkvann. Det fjerner det meste Anonymkode: 9ac3e...e59 11
Sandie Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 Salmiakk og andre fettløsende vaskemidler må nok til.Men du kan få det helt rent om det bare er vanlig skitt det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Vil tippe at utleier vil få profesjonelle til å vaske rommet skikkelig og trekke det fra depositumet hennes. Han kan jo ikke leie ut et skittent rom til en ny leieboer. Anonymkode: 6c41b...490
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 9 timer siden, Rosaboble15 skrev: Det går nok fint. Jeg har en eks som leide et sted i over ett år uten å vaske. Det krevde mye skrubbing, men det ble rent til slutt. Vær glad for at du ikke har do på rommet i hvert fall, det var uten tvil det verste Hun som bor der nå har bodd der i snart fire år... Og tviler på at det er noe særlig vasket på de årene. I tillegg sier venninnen min at de som bodde i leiligheten tidligere (bekjente av henne og søsteren) heller ikke vasket verken rommene eller leiligheten generelt, og derfor er leiligheten ellers også rimelig inngrodd skitten. Men hun har jo prøvd å vasket fellesrommene og sitt eget rom slik at det er helt greit, men det er det rommet jeg skal overta som er det aller verste. Så om det krever mye skrubbing etter ett år uten å vaske, så tror jeg det nesten må være umulig å få rent det rommet jeg skal overta til sommeren Anonymkode: 0c21b...ebb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #10 Skrevet 13. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil tippe at utleier vil få profesjonelle til å vaske rommet skikkelig og trekke det fra depositumet hennes. Han kan jo ikke leie ut et skittent rom til en ny leieboer. Anonymkode: 6c41b...490 Utleier er foreldrene til venninnen min. Det er ikke snakk om noe depositum, siden de leier ut til datteren sin og en venninne. Tviler også på at de orker å begynne å leie inn profesjonelle, siden hun som bor der nå naturligvis skal vaske før hun flytter. Men spørsmålet er jo om det i det hele tatt er MULIG å få det rent, siden det har gått så mange år uten skikkelig vasking. Dere aner ikke, det så ikke ut der inne. Det var helt grått og nedstøvet. Svarte flekker i vinduet og taket, støvlagene lå centimeterhøye overalt. Anonymkode: 0c21b...ebb
Rosaboble15 Skrevet 13. januar 2016 #11 Skrevet 13. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun som bor der nå har bodd der i snart fire år... Og tviler på at det er noe særlig vasket på de årene. I tillegg sier venninnen min at de som bodde i leiligheten tidligere (bekjente av henne og søsteren) heller ikke vasket verken rommene eller leiligheten generelt, og derfor er leiligheten ellers også rimelig inngrodd skitten. Men hun har jo prøvd å vasket fellesrommene og sitt eget rom slik at det er helt greit, men det er det rommet jeg skal overta som er det aller verste. Så om det krever mye skrubbing etter ett år uten å vaske, så tror jeg det nesten må være umulig å få rent det rommet jeg skal overta til sommeren Anonymkode: 0c21b...ebb Er det ikke stort sett støv og vanlig skitt da? Der jeg vasket var det sølt øl og mat og lignende, størknede matrester er ganske vanskelig å få bort, støv og skitt pleier å gå lettere. Det kommer til å gå helt fint, bruk salmiakk.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #12 Skrevet 13. januar 2016 Så lenge det ikke er fukt og sopp/mugg, er det ingen problemer med å få det helt rent. Det eneste som kreves er gode oppvaskhansker, varmt vann, salmiakk, kanskje litt zalo, og i verste fall en dæsj klorin, og mye hardt arbeid. Anonymkode: 962a7...90f
Kvist Skrevet 13. januar 2016 #13 Skrevet 13. januar 2016 Du har jo også muligheten til å leie inn profesjonelle om det skulle vise seg at det blir vanskelig for deg å få det rent selv. Evt leie en kraftig dampvasker sånn proffene bruker, de løser opp det aller meste
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Skrevet 13. januar 2016 Det går an å legge ut en slikt jobb på mittanbud f.eks. Har mye god erfaring med det! Evt småjobber på finn. Ellers prøv å tørke støv først, så tar du å vasker ned, tak, list, vegg med mopp. Bruk som nevnt over litt salmiakk, en dråpe zalo. Etter du har fått veggen våt, tar du tør mopp og drar opp og ned langs veggen, på samme måte du ville malt en vegg. Gå etter langs gulvet og vask med klut. Se etter på vegger med klut etterpå også. Så tar du gulvet tilslutt, våt mopp og deretter tør mopp. Vinduer kan du bruke en dråpe zalo i vannet, hvis du ikke har vinduspuss utstyr tar du å gnir inn vindu med klut og tørker av med vann. Har det ikke gått etter en sånn runde så må du kanskje ha hjelp eller sterkere saker. Men som renholder burde det ta det. Anonymkode: 56db7...21e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #15 Skrevet 13. januar 2016 14 minutter siden, Rosaboble15 skrev: Er det ikke stort sett støv og vanlig skitt da? Der jeg vasket var det sølt øl og mat og lignende, størknede matrester er ganske vanskelig å få bort, støv og skitt pleier å gå lettere. Det kommer til å gå helt fint, bruk salmiakk. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge det ikke er fukt og sopp/mugg, er det ingen problemer med å få det helt rent. Det eneste som kreves er gode oppvaskhansker, varmt vann, salmiakk, kanskje litt zalo, og i verste fall en dæsj klorin, og mye hardt arbeid. Anonymkode: 962a7...90f 8 minutter siden, Kvist skrev: Du har jo også muligheten til å leie inn profesjonelle om det skulle vise seg at det blir vanskelig for deg å få det rent selv. Evt leie en kraftig dampvasker sånn proffene bruker, de løser opp det aller meste Jeg vet jo ikke om det er bare vanlig støv og skitt, eller om det er matrester, mugg/sopp etc. Jeg undersøkte jo ikke hele rommet, fikk bare komme inn for å se mitt framtidige rom, hvis dere skjønner Det er jo heller ikke jeg som skal vaske, så jeg kan jo ikke kontrollere hvilke rengjøringsmidler osv hun bruker. Det er jo slik at man skal vaske til det er rent, men spørsmålet i denne sammenhengen er jo hvor rent det er mulig å få det. Venninnen min sier at hun er veldig sånn som tar raskeste og enkleste løsning. Derfor kan jeg tenke meg at så lenge det ser greit ut med første øyekast, så orker hun ikke å vaske mer nøye. Jeg ønsker jo heller ikke å begynne å klage til foreldrene til venninnen min, da jeg ikke vil framstå som vanskelig og en krevende leieboer. Hvor mye koster det i så fall for sånne profesjonelle vaskere? Anonymkode: 0c21b...ebb
Pinkee Skrevet 13. januar 2016 #16 Skrevet 13. januar 2016 Som andre skriver, er det ikke mugg, så er det litt arbeid, men det går fint å få det rent. Men, i motsetning til andre her, vil ikke jeg anbefale salmiakk, ugrei sak å puste i. Gå heller på en malingsbutikk og kjøp deg malingsvask, slik sak du skal bruke før du maler. Den fungerer bedre enn salmiakk, og lukter ikke så grusomt. Du kan jo høre med eierne og, om det er mulig å få en liter maling eller to, og male over veggene. Da blir evt skjolder ol borte. Ikke bekymre deg for dette enda, en god støvsuging, og støvet er borte, og et tomt rom er enkelt å vaske. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #17 Skrevet 13. januar 2016 18 minutter siden, Pinkee skrev: Som andre skriver, er det ikke mugg, så er det litt arbeid, men det går fint å få det rent. Men, i motsetning til andre her, vil ikke jeg anbefale salmiakk, ugrei sak å puste i. Gå heller på en malingsbutikk og kjøp deg malingsvask, slik sak du skal bruke før du maler. Den fungerer bedre enn salmiakk, og lukter ikke så grusomt. Du kan jo høre med eierne og, om det er mulig å få en liter maling eller to, og male over veggene. Da blir evt skjolder ol borte. Ikke bekymre deg for dette enda, en god støvsuging, og støvet er borte, og et tomt rom er enkelt å vaske. Det er ikke sikkert rommet blir helt tomt, da. Jeg skal overta feks. en pult og en kommode, pluss et slags "åpent klesskap", altså en greie for å henge og legge klær på, uten at det er et skap med dører. Mulig jeg også skal overta sengen. Ellers er skapene ordnet inni veggen, hvis du skjønner? Altså det er skapdører på veggene. Noen av disse er høyt opp på veggen, altså vanskelig å komme til. Det er ikke slik at jeg går rundt og bekymrer meg, men fikk liksom ikke kjempelyst til å bo der da jeg så hvordan det ser ut. Men så har jo jeg og venninnen min avtalt og gledet oss en stund til å skulle bo sammen fra sommeren av Anonymkode: 0c21b...ebb
Brunhilde Skrevet 13. januar 2016 #18 Skrevet 13. januar 2016 Angrer du på at du har sagt du vil bo der? Det kan nesten virke som om du bare ser at dette er ekkelt, vanskelig og umulig, men det er det altså ikke! La den forrige leietakeren vaske ut, så tar du over selv før du flytter inn. Det skal være veldig svart før det er håpløst å få det rent, og taket kan jo få en omgang med maling, det gjør underverker for å lysne rommet. Det eneste jeg ville vært skeptisk til er å overta en seng (spesielt om madrassen følger med) fra en person som tar så lett på hygiene. Har du mulighet til å få din egen seng, så ville jeg nok valgt det. 4
Rosaboble15 Skrevet 13. januar 2016 #19 Skrevet 13. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo ikke om det er bare vanlig støv og skitt, eller om det er matrester, mugg/sopp etc. Jeg undersøkte jo ikke hele rommet, fikk bare komme inn for å se mitt framtidige rom, hvis dere skjønner Det er jo heller ikke jeg som skal vaske, så jeg kan jo ikke kontrollere hvilke rengjøringsmidler osv hun bruker. Det er jo slik at man skal vaske til det er rent, men spørsmålet i denne sammenhengen er jo hvor rent det er mulig å få det. Venninnen min sier at hun er veldig sånn som tar raskeste og enkleste løsning. Derfor kan jeg tenke meg at så lenge det ser greit ut med første øyekast, så orker hun ikke å vaske mer nøye. Jeg ønsker jo heller ikke å begynne å klage til foreldrene til venninnen min, da jeg ikke vil framstå som vanskelig og en krevende leieboer. Hvor mye koster det i så fall for sånne profesjonelle vaskere? Anonymkode: 0c21b...ebb Dette går nok helt fint. Rommet er neppe fult av mugg og sopp, men dersom det er det, så får eierne ordne opp i det før du flytter inn. Ellers er det jo enkelt å vaske et nesten tomt rom, så det kommer til å gå fint. Så lenge hun har klart å leve der i 4 år, så er det neppe så ille som du forestiller deg. Fokuser på hvor hyggelig det skal bli å bo sammen med venninnen din til sommeren, det er bare dumt å bekymre seg for vaskingen i flere måneder.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #20 Skrevet 13. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått tilbud om å flytte inn i leiligheten hos en venninne fra og med sommeren 2016. Nå bor hun der sammen med en annen venninne, og de har hvert sitt rom, så jeg overtar da den andre venninnens rom. Har vært der og sett på rommet som skal bli mitt. Det er i utgangspunktet et veldig gammelt bygg, men i tillegg er selve rommet jeg skal få VELDIG skittent. Bare av å være der én gang ser jeg at det er støv overalt (tak, vegger, ligger tykke støvlag i klesskapene, alle lister er gråsvart osv). Det er tydelig at hun aldri vasker, og at det ikke er blitt ordentlig rengjort der på lenge. Venninnen min sier også at renholdet der har ikke akkurat vært det beste, men at det må jo nesten være hennes valg siden det er hun som skal oppholde seg der. Min venninnes rom er jo like gammelt, men det er mye renere og dermed mye mer komfortabelt, siden hun vasker jevnlig. Jeg bryr jo meg ikke om venninnen hennes ønsker å oppholde seg i skitt og støv, men jeg selv vil jo ikke det når jeg skal ha rommet. Det er jo vanlig at tidligere eier av rommet vasker før neste overtar, og det skal jo hun også gjøre. Men lurer på: Er det egentlig mulig å få rent et rom som ikke er vasket skikkelig på lenge? Jeg nekter rett å slett å bo der hvis det er et "inngrodd skittent rom", hvis dere skjønner. Klarer dessverre ikke tanken på slikt. Noen som vet? Anonymkode: 0c21b...ebb Spørsmålet og tanken min er, hvordan kan lister bli svarte? Mine tanker går til mugg og det kan ikke vaskes ut. Særlig svarte/misfargede trelister kan ikke vaskes rene dersom de er svarte av mugg. Flyyter du inn i et slikt rom og blir syk så får du veldig mye trøbbel. Mitt klare råd er, styr unna, finn deg et rom og et bosted uten inngrodd skitt og møkk og muligheter for helseskadelige mikroorganismer. Gammelt bygg gjør spørsmålet og fremstillingen enda mer suspekt. Anonymkode: 0af68...0ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå