GÃ¥ til innhold

Russ er bare tull og bortkasta penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men, det er et minne for livet😂 Gleder meg ufattelig til neste år, men gruppa mi sliter...

1. Ville dere hvert interessert i å kjøpe kake/kjeks for rundt 60 nå etter jul? Eller er dopapir, powerbanks og sånt lurere? Hva mener dere? Og hvor kan man få dugnad? Hva er beste måten å tjene penger?

2. Vi sliter med å skaffe logo. Har en som kan lage en til oss. Temaet vårt er engel, så vi vil ha en engel (kvinne) med ansiktet skjult, men på en sexy måte... Hvordan kan vi få til dette???

3. Når er det lurest å kjøpe bil/van??? Og burde vi kjøpe russebil eller kjøpe en helt vanlig van og bare fikse på den istedet (da til en mye billigere penge fordi fedrene våre kan dette med bil) 

Har mange flere spm. Men vet ikke hvor jeg skal starte en gang. Om dere har noe som helst erfaring med russetida både negativr og positivr er det bare så si ifra! Foreldrene mine er forresten skikkelig redde pga dette russegreiene (dra til tryvann og overnatte tør jeg ikke fortelle dem om engang). Så ja bare hiv på med masse nødvendig info om russetida og hvordan skaffe penger etc. 

Takk på forhånd!!!

Anonymkode: 140aa...250

Gjest snoopy_93
Skrevet

Kan bare svare på spørsmål 1. 

Nei, jeg hadde ikke vært interessert i å kjøpe kjeks. Eller dasspapir for den saksskyld. 

Skrevet

Nei jeg hadde ikke kjøpt overprisa kjeks til 60kr. Synes det er dyrt nok med 30kr for en kjekspakke i butikken, haha. Bra dere vil tjene penger men jeg hadde heller prøvd å skaffe en ordentlig jobb.

Powerbanks til hvor mye? Har sett folk som selger de for 100-200kr når jeg selv kjøpte min for hele 10kr på ebay. Begge ble ødelagt. Så tror ikke det nei. Mye mer effektivt å få seg jobb på Kiwi, enn å ''tigge'' med sine dyre powerbanks som ikke engang fungerer.

• Liker 1
Skrevet

Skaff dere ordentlig arbeid i alle fall, i steden for å selge dette skivpet og tullet...

Anonymkode: 25e41...619

• Liker 2
Skrevet

Toalettpapir og sånt går det som regel greit å selge, det er noe alle skal ha og som man sjelden blir særlig forbanna for å kjøpe billig eller skeptisk til kvaliteten på. Ellers er det jo dugnadsjobber, legge ut annonser eller henge opp plakater for småjobber. Maling, for eksempel, eller bare rydding/vasking på større steder. For eksempel lagerrydding eller varetelling på steder som ikke bare bruker egne ansatte. Nå om vinteren hender det idrettslag trenger hjelp til å arrangere skirenn og lignende også.

Men vær klar over at dugnadsjobb stort sett gir veldig dårlig timelønn når man først regner på det. Er man heldig og dyktig kan man sikkert finne jobber som gir greit med penger, men det er jo få som vil hyre en gjeng ufaglærte russ til en jobb uten å spare bra med penger på det. Du får definitivt langt mer i timen ved å ha en vanlig deltidsjobb, så dugnader hadde jeg begrenset hvis det ikke er klin umulig med vanlig jobb i stedet.

Selv var jeg på buss, så jeg har liten peiling på van. Vi kjøpte bussen like etter russetiden året før, men det er jo et helt annet type prosjekt. Om dere kjøper en van som allerede er russevan eller bygger om egen spørs vel på kapasiteten deres til å fikse på den og hva slags deal dere kan få. Tenk på EU-godkjenning også, hvis det skal gjøres store endringer utover bare litt oppussing. Det er nok lettere å gå i pluss (eller i hvert fal i null) på ombygging enn på å bare kjøpe en van og selge videre, men kjøper man lurt og unngår uhell kan det være helt bra økonomisk å bare kjøpe en eksisterende russevan og selge videre etterpå. Kan være et litt morsomt prosjekt å ordne det selv og gjøre som man vil, men det kan også bli det stikk motsatte om man blir hengende etter skjema.

Her i Oslo rant det over med folk som ville lage logoer og sanger og det som er, så hvor man ordner det ellers vet jeg ikke. Noen av dere som kjenner noen som driver med noe designgreier, eventuelt har en bror/søster som gjør det? Overraskende mange som driver med sånt.

Anonymkode: ec4cc...c8c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Oslo rant det over med folk som ville lage logoer og sanger og det som er, så hvor man ordner det ellers vet jeg ikke. Noen av dere som kjenner noen som driver med noe designgreier, eventuelt har en bror/søster som gjør det? Overraskende mange som driver med sånt.

En i gruppa har en venn som sier han kan hjelpe oss, og selv har jeg faren min som kan en del om slikt. 

Tusen takk til både deg og andre for svarene! Vi tenkte mange ikke vil ha kjeks (selvom vi gir ut bestillingsliste bare for å få en start) også får vi se videre. Personlig vil ikke foreldrene mine at jeg skal jobbe når det er skole fordi jeg burde fokusere på skole, noe jeg er enig i. Jeg har så vidt tid til å dusje og sitte og slappe av i en time liksom fordi jeg har så utrolig mye å gjøre. Har tenkt å skaffe meg sommerjobb da tho.

Uansett! Takk! Bare å gi mer tips om mulig <3

TS

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Vet du er selv i en lignende situasjon. Russegruppa mi sliter litt med å komme igang...

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i gruppa har en venn som sier han kan hjelpe oss, og selv har jeg faren min som kan en del om slikt. 

Tusen takk til både deg og andre for svarene! Vi tenkte mange ikke vil ha kjeks (selvom vi gir ut bestillingsliste bare for å få en start) også får vi se videre. Personlig vil ikke foreldrene mine at jeg skal jobbe når det er skole fordi jeg burde fokusere på skole, noe jeg er enig i. Jeg har så vidt tid til å dusje og sitte og slappe av i en time liksom fordi jeg har så utrolig mye å gjøre. Har tenkt å skaffe meg sommerjobb da tho.

TS

Hvis du ikke har tid til annet enn skolearbeid, vil du heller ikke ha tid til dugnadsjobb altså. Sorry, men det er virkeligheten. Dugnad tar mye tid. Dere må skaffe flere jobber om dere vil få mye ut av det, for det holder ikke med en jobb og tro man tjener fett på det. Men til gjengjeld kan du tenke på alt du lærer om samarbeid, respekt, økonomi osv. 

Familie og naboer er vel de som er flinkest til å støtte russegjenger som selger. Utfordringen deres ved å selge ting er jo at det er en haug av andre foreninger som gjør det samme, som folk mye heller kjøper av. For man kjøper jo for å støtte med penger, ikke fordi det er så utrolig billige ting som selges :P 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, det er et minne for livet😂 Gleder meg ufattelig til neste år, men gruppa mi sliter...

1. Ville dere hvert interessert i å kjøpe kake/kjeks for rundt 60 nå etter jul? Eller er dopapir, powerbanks og sånt lurere? Hva mener dere? Og hvor kan man få dugnad? Hva er beste måten å tjene penger?

2. Vi sliter med å skaffe logo. Har en som kan lage en til oss. Temaet vårt er engel, så vi vil ha en engel (kvinne) med ansiktet skjult, men på en sexy måte... Hvordan kan vi få til dette???

3. Når er det lurest å kjøpe bil/van??? Og burde vi kjøpe russebil eller kjøpe en helt vanlig van og bare fikse på den istedet (da til en mye billigere penge fordi fedrene våre kan dette med bil) 

Har mange flere spm. Men vet ikke hvor jeg skal starte en gang. Om dere har noe som helst erfaring med russetida både negativr og positivr er det bare så si ifra! Foreldrene mine er forresten skikkelig redde pga dette russegreiene (dra til tryvann og overnatte tør jeg ikke fortelle dem om engang). Så ja bare hiv på med masse nødvendig info om russetida og hvordan skaffe penger etc. 

Takk på forhånd!!!

1. Nei, det ville jeg ikke vært interessert i å kjøpe. Overpriset og elendig kvalitet. Beste måten å tjene penger er ved å ta seg en ordentlig jobb, noe dere burde gjort for lenge siden.
2. Aner ikke. Hør med han dere kjenner? Nettet? Tegnelinjer?
3. Det er lurest å kjøpe bil rett etter at forrige russetid var ferdig. Dere er med andre ord sent ute. Det som selges nå, er stort sett ikke de beste bilene og til høyest pris (har solgt russebil før).

Var selv russ, men gadd ikke ha bil. Jeg drev å sparte til å flytte for meg selv, så hadde bedre ting å bruke pengene mine på enn russetiden som varer fra slutten av april til 17. mai. Minne for livet? Absolutt, men ikke alt må være så dyrt heller.

Skaffe penger:

• FÃ¥ seg en jobb
  • Selge ting pÃ¥ ebay og finn.no
  • Dugnad
  • SmÃ¥jobber pÃ¥ finn
  • Barnepass

Hva jeg gjorde for å ha en fin russetid:

• Kjøpte meg ordinærpakken (russebukse, lue, russekort etc)
  • Kjøpte en genser og en topp
  • Hadde alltid med meg bankkort, mobil, gnagsÃ¥rplaster, solbriller, penn/tusj, kondomer, tyggis, snus, ørepropper, skjerf, leppomade.
  • Dro pÃ¥ 4 arrangementer totalt (1 lokal, helgepass pÃ¥ tryvann og natt til første mai pÃ¥ tryvann)
  • Hadde alltid med en vannflaske
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da vil du hvertfall ikke ha tid til dugnadsjobber, eller i det hele tatt russetiden. Husk at russetid = eksamenstid og en mengde sluttvurderinger. Eksamenstiden i VG3 er den travleste tiden for VGS-elever. Jeg synes det er tullete at foreldrene dine mener at du ikke skal jobbe fordi du bør fokusere på skole, men samtidig synes det er helt greit at du bruker så mye tid og ressurser på russetiden. 

Anonymkode: 247a0...836

• Liker 3
Skrevet

Gjør noe nyttig istedenfor å drikke deg dritings og kjøre rundt og skyte vann på små barn...

Anonymkode: 8a523...276

• Liker 1
Skrevet

Skaff dere en ordentlig deltidsjobb nå, og ikke bruk energi på å selge doruller eller kaker som ingen vil kjøpe. Det er bare småpenger å tjene på sånt møkk.

Ta kontakt med graffitikunstnere ang logo med engeljenta.

Best å kjøpe en ex-russe-van som allerede er fikset til å passe russ, det sparer dere mye tid og penger på.

Det sagt, jeg var t-bane russ og det var like kult for min del :) Brukte ikke noe penger på buss og styr så hadde fortsatt mye på sparekontoen når russetida var over selvom det gikk med mye penger til alkohol og russetreff.

Anonymkode: 8b57d...ec9

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil du hvertfall ikke ha tid til dugnadsjobber, eller i det hele tatt russetiden. Husk at russetid = eksamenstid og en mengde sluttvurderinger. Eksamenstiden i VG3 er den travleste tiden for VGS-elever. Jeg synes det er tullete at foreldrene dine mener at du ikke skal jobbe fordi du bør fokusere på skole, men samtidig synes det er helt greit at du bruker så mye tid og ressurser på russetiden. 

Foreldrene mine ser faktisk helst til at jeg ikke blir russ. De liker det ikke, men kan ikke tvinge meg til å la være å bli det, så da støtter de meg heller. Har forresten tid på fredager og i helger til å jobbe med dugnad etc. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør noe nyttig istedenfor å drikke deg dritings og kjøre rundt og skyte vann på små barn...

Jeg skal faktisk ikke drikke noe særlig i russetida. Kommer helt sikkert til å bli litt drikking på Tryvann, men ikke særlig mye ellers. Familien min er ikke helt for drikking skjønner du, og jeg respekterer det så lenge jeg bor hjemme med dem. Det er forresten ikke alle russer som er barnslige og skremmer barn. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine ser faktisk helst til at jeg ikke blir russ. De liker det ikke, men kan ikke tvinge meg til å la være å bli det, så da støtter de meg heller. Har forresten tid på fredager og i helger til å jobbe med dugnad etc. 

Jeg skal faktisk ikke drikke noe særlig i russetida. Kommer helt sikkert til å bli litt drikking på Tryvann, men ikke særlig mye ellers. Familien min er ikke helt for drikking skjønner du, og jeg respekterer det så lenge jeg bor hjemme med dem. Det er forresten ikke alle russer som er barnslige og skremmer barn. 

Bra, husker en kompis ble kidnappet av russere og dumpet når vii var 13. Og de skøt på oss bilen så vi måtte gjemme oss 0:

Men dere kan starte en YouTube konto og prøve å tjene penger på å laste opp videoer :)

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den samme tiden kan du da bruke på en deltidsjobb. Jeg ser ikke helt hvorfor det er så mer givende å selge dopapir enn å ha en ordentlig jobb der du får verdifull jobberfaring og referanser du kan bruke til senere. Dopapir, kjeks og lignende er uansett gjerne begrenset til familien og familievenner. Det er strengt tatt ingen andre som kjøper dette. Det er dårlig kvalitet på dopapiret og de færreste har lyst til å ha en diger sekk fylt med dopapir som tar opp plass. Kjeks er billigere å kjøpe i butikken. 

Det viktigste av alt er vel uansett at dere må huske å ta vare på hverandre. Det er mange stygge historier fra russetreff. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra, husker en kompis ble kidnappet av russere og dumpet når vii var 13.

Det er vel ikke russefeiringens skyld dersom noen russere kidnapper tenåringer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne gjerne kjøpt dopapir :) men bare om det er lett tilgjengelig. At dere selger det utenfor en butikk eller noe.

Anonymkode: 18b2c...eae

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke russefeiringens skyld dersom noen russere kidnapper tenåringer.

Jo for de er jo russer

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo for de er jo russer

AB mente russere som i rusiske innbyggere fra Russland?

Skrevet
Den 14.1.2016 at 23.50, AnonymBruker skrev:

Jo for de er jo russer

De som feirer at de er ferdige med videregående er russ. En russer (og flere russere), derimot, kommer fra Russland. Jeg pleier ikke være språknazi her inne, men de som går i røde eller blå (eller sorte eller grønne) bukser i april-mai er altså russ, ikke russer eller russere. Men jeg skal gi meg med avsporingen. Unnskylder meg med at jeg skrev et langt og forhåpentligvis temmelig konstruktivt innlegg tidligere i tråden.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...