Gå til innhold

Grunnskolelærer via barnehagelærer-utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal utdanne meg som barnehagelærer, og lurer på om jeg kan få  jobb i grunnskolen fra 1.-4. klasse. Er det mulig?

Jeg har en 2'er i matte, da, så vanlig lærerutdanning kommer jeg ikke inn på da man må ha minst 4 i matte for å ta den utdanningen. 

Hvis jeg i så fall utdanner meg barnehagelærer, og får jobb som grunnskolelærer fra 1. - 4. klasse, får jeg tilsvarende lønn som de som har utdanning innen lærerhøgskole da?

Anonymkode: ca2b6...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg i så fall utdanner meg barnehagelærer, og får jobb som grunnskolelærer fra 1. - 4. klasse, får jeg tilsvarende lønn som de som har utdanning innen lærerhøgskole da?

Nei.

Anonymkode: c61c4...4bd

Skrevet

Nei, du kan ikke gå barnehagelærer for å bli grunnskolelærer

Anonymkode: cc13e...570

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke gå barnehagelærer for å bli grunnskolelærer

Nei, jeg går jo i utgangspunktet det studiet for å bli barnehagelærer, men jeg tenker om jeg har mulighet til å bli grunnskolelærer opp til 4. klasse, med den utdanningen.

Skrevet

Jo, tror du kan ta et ekstra år (kanskje pluss noen fag) for å få jobbe i skolen. Kjenner ei som er utdannet barnehagelærer, og som nå i senere tid har videreutdannet seg. Hun jobber nå i skolen. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, strawberryjaw skrev:

Jo, tror du kan ta et ekstra år (kanskje pluss noen fag) for å få jobbe i skolen. Kjenner ei som er utdannet barnehagelærer, og som nå i senere tid har videreutdannet seg. Hun jobber nå i skolen. 

Refererer til lovdata, sitat:

§ 14-2.Krav for tilsetjing og undervisning på barnetrinnet

Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling på 1.–4. årstrinn, må fylle eitt av desse krava:

a)

førskolelærarutdanning eller barnehagelærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, og minst 60 studiepoeng

vidareutdanning innretta på undervisning på barnetrinnet

Vil det si at jeg må etterutdanne meg, eller får jeg de studiepoengene ved å gå 3 år på høgskole? Ett år tilsvarer 60 studiepoeng.

Skrevet
Et øyeblikk siden, strawberryjaw skrev:

De første som tok barnehagelærerutdanningen ved landets høgskoler ble uteksaminert i vår, så dette kan umulig stemme. Med den gamle førskolelærerutdanningen var dette mulig, men ikke nå lenger. 

Skrevet
3 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Og vet du hva hun videreutdannet seg som?

Skrevet

Sånn som utdanningsløpet/innholdet er lagt opp nå må du videreutdanne deg for å få lov til å jobbe som lærer i skolen. Om du vil jobbe i 1. - 4.klasse, men ikke velger dette pga. mattekarakter kan du jo ta "bakveien" med årstudier i fag + PPU ;)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De første som tok barnehagelærerutdanningen ved landets høgskoler ble uteksaminert i vår, så dette kan umulig stemme. Med den gamle førskolelærerutdanningen var dette mulig, men ikke nå lenger. 

Ja, godt mulig det. Hun tok nok utdanningen for rundt 10 år siden. Visste ikke at det hadde endret seg slik at det ikke gikk an :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling på 1.–4. årstrinn, må fylle eitt av desse krava:

a)

førskolelærarutdanning eller barnehagelærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, og minst 60 studiepoeng

Vil det si at jeg må etterutdanne meg, eller får jeg de studiepoengene ved å gå 3 år på høgskole? Ett år tilsvarer 60 studiepoeng.

Aner ikke.

Jeg tar selv grunnskolelærerutdanning nå, og vi må ha 240 studiepoeng til sammen. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

a)

Det betyr først bachelor 3 år på bhglærer, deretter et år med 60 stp med et etterutdanningskurs (som jeg nå er usikker på hva heter. Tidligere var det GLSM)

Skrevet
7 minutter siden, dreamerspalace skrev:

Sånn som utdanningsløpet/innholdet er lagt opp nå må du videreutdanne deg for å få lov til å jobbe som lærer i skolen. Om du vil jobbe i 1. - 4.klasse, men ikke velger dette pga. mattekarakter kan du jo ta "bakveien" med årstudier i fag + PPU ;)

Kan jeg lese om dette på nett? Det er helt nytt for meg. PPU har jeg aldri hørt om :fnise:
Hvilke årsstudier i fag må jeg ta da, i så fall?

ts

Skrevet
16 minutter siden, RompeRusk skrev:

Det betyr først bachelor 3 år på bhglærer, deretter et år med 60 stp med et etterutdanningskurs (som jeg nå er usikker på hva heter. Tidligere var det GLSM)

Fant litt ut om det på nett. Det er et PPU-år på universitetet i Oslo. Har sendt de mail med litt mer spørsmål :) 

Men ellers tusen takk for hjelpen! 

ts

Skrevet

Du må nok ta hele lærerutdanningen skal du jobbe som lærer. (4-5 år)

Men skal du jobbe som assistent, kan du ta PPU og bli assistent.

Anonymkode: d235e...e62

Skrevet

Du kan ta barnehagelærerutdanning å så ett ekstra år med GLSM (grunnleggende lese-, skrive-, matematikk opplæring) da kan du undervise 1-4 klasse, men tror ikke du får samme lønn. GLSM koster også en del for å ta:) 

Anonymkode: 44819...b10

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg lese om dette på nett? Det er helt nytt for meg. PPU har jeg aldri hørt om :fnise:
Hvilke årsstudier i fag må jeg ta da, i så fall?

ts

Du kan ta årsstudium i matte, norsk, engelsk, kunst og håndverk, idrett, religion, naturfag, historie, musikk osv. 

Anonymkode: 392d6...67b

Skrevet

Husk de nye kompetansekravene. Nå kreves det 30 stp for å undervise i norsk, matte og engelsk på barneskolen. Disse fagene finnes vel ikke på barnehagelærerutdannelsen? Og det skal litt til nå for å bli tilsatt i barneskolen uten å kunne undervise i basisfagene..

Skrevet
3 minutter siden, Marimba skrev:

Husk de nye kompetansekravene. Nå kreves det 30 stp for å undervise i norsk, matte og engelsk på barneskolen. Disse fagene finnes vel ikke på barnehagelærerutdannelsen? Og det skal litt til nå for å bli tilsatt i barneskolen uten å kunne undervise i basisfagene..

Både norsk og matte finnes på barnehagelærerutdanningen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både norsk og matte finnes på barnehagelærerutdanningen. 

Jøss, det visste jeg ikke! Da var jeg nok litt for kjapp med å trekke en konklusjon. Barnehagelærerne som jobber på skolen jeg jobber på sliter nemlig om dagen, da de plutselig ikke lengre har gyldig kompetanse for å undervise i skolen (i norsk og matte riktignok, men dette er jo hovedtyngden av fagene). Men da er det hvertfall viktig at man som barnehagelærerstudent har kompetansekrav i bakhodet og velger fag og emner ut i fra dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...