Gå til innhold

Alenemor - studere medisin uten nettverk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en alenemor som vurderer å begynne å studere i en av de større universitetsbyene i Norge. Jeg ønsker å studere medisin. Utfordringen er at jeg er nødt til å flytte vekk fra familien og nettverket jeg har her. Barnet mitt vil være 2,5 år når jeg begynner. I dag går barnet i en barnehage hun trives godt i og i et område som er svært barnevennlig. Vi har god plass her og i utgangspunktet er det helt ideelt å vokse opp her. Barnet har aldri hatt kontakt med far. Vi må eventuelt flytte i en studentbolig og barnet må gå i en studentbarnehage, samt at vi får mindre å rutte med i disse årene.

Så spørsmålet mitt er om det er realistisk å klare dette? Er det noen som vet om det er undervisning/praksis på kveldstid? Er det noen andre som har gjort noe lignende? Erfaringer rundt studentboliger for familier og studentbarnehager?

Anonymkode: 05225...ac2

Skrevet

tviler. du er alenemor. ikke at det er noe galt i det. det er flere i samme boks som deg, men det er veldig dyrt.

Anonymkode: 870a8...650

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er vel mer hvor lett du får turnusjobb i nærheten av nettverk, turnusjobb som ikke innebærer vakt over flere døgn og hvordan dette vil fungere med eneansvar for barn, et lite barn. 

Finn deg noe annet å satse på.

Anonymkode: 6aef2...057

• Liker 4
Skrevet

Går medisinstudiet og har en baby. Nå kan ikke jeg svare på økonomiske spørsmål osv., fordi jeg studerer i utlandet, men tenkte kanskje å minne deg på de enorme mengdene man må lese på dette studiet. Har du selvdisiplin, utholdenhet og interessen til å kombinere både den livsstilen og morsrollen? Jeg går heldigvis på siste året, så ett år som mamma og med.stud. skal jeg klare, men fy søren, jeg må virkelig klore meg gjennom. Sier ikke at du ikke kan få det til altså, men greit å spørre seg selv det samme :) 

Husk, langt studium, lange dager, stor konkurranse både på studiet og for å få jobb/turnus er ikke til å komme bort i fra. Mange usympatiske folk som tror enten de skal redde verden eller er Albert Einstein kun fordi de skal bli leger, er det òg. Jeg angrer ikke på at jeg skal bli lege, men syntes virkelig ikke det er noe å ofre så mye for å bli heller. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, babyblå88 skrev:

Går medisinstudiet og har en baby. Nå kan ikke jeg svare på økonomiske spørsmål osv., fordi jeg studerer i utlandet, men tenkte kanskje å minne deg på de enorme mengdene man må lese på dette studiet. Har du selvdisiplin, utholdenhet og interessen til å kombinere både den livsstilen og morsrollen? Jeg går heldigvis på siste året, så ett år som mamma og med.stud. skal jeg klare, men fy søren, jeg må virkelig klore meg gjennom. Sier ikke at du ikke kan få det til altså, men greit å spørre seg selv det samme :) 

Husk, langt studium, lange dager, stor konkurranse både på studiet og for å få jobb/turnus er ikke til å komme bort i fra. Mange usympatiske folk som tror enten de skal redde verden eller er Albert Einstein kun fordi de skal bli leger, er det òg. Jeg angrer ikke på at jeg skal bli lege, men syntes virkelig ikke det er noe å ofre så mye for å bli heller. 

Kan jeg spørre om hvilket land du studerer i? :) 

Anonymkode: a88ba...3f1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvilket land du studerer i? :) 

Studerer i Polen :) 

Skrevet
1 minutt siden, babyblå88 skrev:

Studerer i Polen :) 

Fikk du ta permisjon i studiet i Polen? Eller hvordan gjorde du det? :-) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ta permisjon i studiet i Polen? Eller hvordan gjorde du det? :-) 

Det går ant å sette studiene på hold ett år, og fortsette senere. Jeg valgte å bare kjøre på. Har kun ett år igjen, og tenkte det er like greit å bli ferdig. I Polen må du møte på absolutt alle leksjoner (hver dag), så når jeg er på skolen har jeg rett og slett en nanny. Lesingen gjør jeg så fort baby tar seg en dupp :) Er du lignende situasjon? 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel mer hvor lett du får turnusjobb i nærheten av nettverk, turnusjobb som ikke innebærer vakt over flere døgn og hvordan dette vil fungere med eneansvar for barn, et lite barn. 

Finn deg noe annet å satse på.

Anonymkode: 6aef2...057

Med tanke på at medisinstudiet varer over 6 år og de aller fleste bruker mer enn normert tid er jo ikke dette et problem. Da er barnet minst 9 år. 

Det er for øvrig lite undervisning/praksis på kveldstid. Det forekommer, men er en sjeldenhet. Det varierer jo selvsagt litt på de ulike studiestedene, men som regel foregår all undervisning/praksis på dagen frem til kl 16-17. 

Anonymkode: af500...63e

Skrevet
21 minutter siden, babyblå88 skrev:

Jeg vil påpeke at dette konkurransemiljøet er det lite av på medisinstudiet i Norge. Jeg kjenner flere som studerer i Øst-Europa som har samme erfaring som deg, men jeg vil tørre å påstå at det ikke er like tøft i Norge på dette området. Det skyldes nok fravær av tallkarakterer og få vurderinger. 

• Liker 1
Skrevet

sorry. så du er aylar-fan? ei på cirka 15-19 år? 

Anonymkode: 870a8...650

Skrevet
16 minutter siden, babyblå88 skrev:

Tusen takk for svar! Det er jo selvsagt vanskelig å sette seg helt inn i hvor krevende det vil være å kombinere studiene med morsrollen, men jeg har en viss anelse ettersom jeg tidligere har studert førsteåret på medisin. Samtidig er kanskje det første året ikke så tungt sammelignet med senere? Jeg er flink til å strukturere hverdagen og til å lese effektivt. Jeg har lenge hatt gode rutiner og studieteknikker, noe som speiler seg i gode resultater. Likevel er jo dette også noe jeg har tenkt mye på. Har snakket med familien, og vet at det hvertfall er noen som kanskje kan komme og bo hos meg i eksamenstiden slik at jeg kan ha lengre lesedager. 

Imponerende at du klarer å studere fulltid med en liten baby!

Turnusjobb er jo et lite stykke frem i tid. Barnet vil da være ca 8-9 år. Det er selvsagt en utfordring hvis jeg ikke får jobb i nærheten av nettverket mitt, med tanke på lange vakter, men jeg tror dette skal ordne seg. Verre er tanken på at barnet kanskje må bytte skole og flytte. Defintivt også en ting å tenke på. 

Skrevet
21 minutter siden, babyblå88 skrev:

Det går ant å sette studiene på hold ett år, og fortsette senere. Jeg valgte å bare kjøre på. Har kun ett år igjen, og tenkte det er like greit å bli ferdig. I Polen må du møte på absolutt alle leksjoner (hver dag), så når jeg er på skolen har jeg rett og slett en nanny. Lesingen gjør jeg så fort baby tar seg en dupp :) Er du lignende situasjon? 

Okei. Jeg er i en litt annen, vil studere tannlege eller farmasi i utlandet og driver med oppdrett, og lurer på om det vil være mulig å ha valpekull der nede ift studiene :-) Om det er mulig å "ta seg fri" noen uker, lese hjemme. Men det er vel så mye obligatorisk at man må vel ansette hjelp. 

Skrevet

Går 6.året medisin på NTNU, og det er ganske mange her som har blitt gravide i løpet av studiet. Vet om 5, iallefall.

Anonymkode: 205fb...48a

Skrevet

AB over, glemte å skrive, men de er ikke alenemødre. Men de klarer seg fint.

Anonymkode: 205fb...48a

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påpeke at dette konkurransemiljøet er det lite av på medisinstudiet i Norge. Jeg kjenner flere som studerer i Øst-Europa som har samme erfaring som deg, men jeg vil tørre å påstå at det ikke er like tøft i Norge på dette området. Det skyldes nok fravær av tallkarakterer og få vurderinger. 

Dette er også mitt inntrykk. Jeg har studert i Oslo, og kjenner meg verken igjen i beskrivelsen av at det er "stor konkurranse på studiet", eller at det er "mange usympatiske folk" som tror de skal "redde verden", som noen skrev tidligere. Tro meg når jeg sier at konkurransemiljøet er verre andre steder ved universitetet.

Til trådstarters spørsmål (av de jeg kan svare på):
- Det er realistisk, men avhenger av dine forutsetninger, som jeg ikke kjenner til.
- Det er noe undervisning på kveldstid i Oslo, men ikke mye i løpet av studiet.
- Jeg kjenner til ett tilfelle der en student var alenemor.

Endret av Astrum
  • Liker 1
Skrevet
Den 12.01.2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

Okei. Jeg er i en litt annen, vil studere tannlege eller farmasi i utlandet og driver med oppdrett, og lurer på om det vil være mulig å ha valpekull der nede ift studiene :-) Om det er mulig å "ta seg fri" noen uker, lese hjemme. Men det er vel så mye obligatorisk at man må vel ansette hjelp. 

Jeg kan bare svare på hvordan det er i Polen, og da tror jeg det vil være en dårlig kombinasjon med tannlegestudiet. De har samme forhold som på medisin, obligatorisk oppmøte hver dag og flere prøver i uka. Mange liker å reise innom hjemlandet om det først er en langhelg, og du vil jo også da ikke få slike friheter. Så ja, du må enten ansette hjelp eller sette oppdrett på pause  de årene du studerer. 

Skrevet
Den 12.01.2016 at 21.28, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det er jo selvsagt vanskelig å sette seg helt inn i hvor krevende det vil være å kombinere studiene med morsrollen, men jeg har en viss anelse ettersom jeg tidligere har studert førsteåret på medisin. Samtidig er kanskje det første året ikke så tungt sammelignet med senere? Jeg er flink til å strukturere hverdagen og til å lese effektivt. Jeg har lenge hatt gode rutiner og studieteknikker, noe som speiler seg i gode resultater. Likevel er jo dette også noe jeg har tenkt mye på. Har snakket med familien, og vet at det hvertfall er noen som kanskje kan komme og bo hos meg i eksamenstiden slik at jeg kan ha lengre lesedager. 

Imponerende at du klarer å studere fulltid med en liten baby!

Turnusjobb er jo et lite stykke frem i tid. Barnet vil da være ca 8-9 år. Det er selvsagt en utfordring hvis jeg ikke får jobb i nærheten av nettverket mitt, med tanke på lange vakter, men jeg tror dette skal ordne seg. Verre er tanken på at barnet kanskje må bytte skole og flytte. Defintivt også en ting å tenke på. 

Igjen, nå svarer jeg det er slik hvor jeg studerer, men da har man (spesielt) de 4 første årene veldig tett program med knallhard lesning. Men, du sier jo at du har prøvd deg på 1.året før, du har god studieteknikk osv., da tror jeg ikke det blir noe problem for deg :) Hvis medisin virkelig er noe du vil studere, så bare sett i gang! De første årene er han jo såpass liten at han ikke nødvendigvis kommer til å merke særlig til trangere kår. Dog, det er kanskje litt opp til deg og din innstilling foran ham? En annen ting, det er ikke slik at du tar en kjempesjanse for å bli stor innen musikk e.l., i enden av det hele vil du få en trygg jobb med god økonomi. 

Lykke til uansett hvilket valg du tar! 

Skrevet

Det er jo ditt valg selvfølgelig, men tenker du ikke at det er litt trist? Du må jo på en måte prioritere vekk barnet ditt til fordel for egen utdannelse. Og når du har kommet så langt at han kan "nyte godene" av valget trenger han deg ikke i like stor grad lenger.

Jeg tror jeg ville tenkt at barnet mitt var viktigere, men om jeg følte at livet mitt ville være meningsløst om jeg ikke ble lege er det jo klart det beste for begge.

Lykke til, uansett hva du velger! Det er sikkert en spennende utdannelse da, og jeg er sikker på at barnet også har godt av en forelder som brenner for det hun gjør.

Anonymkode: 547ac...097

Skrevet

Det er jo teknisk mulig, men uten nettverk kommer det til å bli fryktelig tungt. Du kan løse det hvis du har så god økonomi at du kan betale en fast barnevakt jevnlig. Det meste av undervisningen foregår på dagtid, absolutt, men alle jeg kjenner som har barn har enten så store barn at barna er relativt selvstendige, eller de er to om å ha omsorg for barnet/barna. Man trenger en del ekstra tid til lesing, særlig i eksamensperioder, og plutselig er barnet sykt når man har obligatorisk praktisk undervisning, etc. For den motiverte og strukturerte student er det ikke umulig, bare svært slitsomt.

Jeg ville nok ventet et par år til barnet er litt større. I mellomtiden kan du gjerne ta en ufaglært jobb i helsevesenet, da det er en stor fordel å ha hatt pasientkontakt og erfaring med å jobbe med syke/pleietrengende mennesker.

Anonymkode: 7be8b...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...