Gå til innhold

Kan jeg si jeg jobber når jeg bare er utplassert av nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg er utplassert, altså ikke lærling eller ansatt, kan jeg si at jeg jobber om folk spør meg? Eller ''må'' jeg si jeg er uplassert via NAV?

Jeg gjør helt samme jobben, om ikke mer, enn de andre. Jeg får drittoppgavene. Forskjellen er at jeg ikke får lønn for det. Mens andre som gjør samme jobb får over 300.000kr i året.

Føler meg litt mindreverdig om jeg møter noen på byen og de spør om vi jobber eller studerer. Jeg svarer: jeg jobber. Så utbryter venninnen min at jeg er utplassert gjennom nav. Hva definerer egentlig å jobbe? Jeg synes det er litt frekt. Er det så viktig å si at man bare er utplassert gjennom nav?

Hva hadde du sagt om noen spurte deg?

Anonymkode: 7e7a2...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du jobber jo ikke, da andre mennesker skaffer seg jobb uten NAV. Du klarte ikke det, derfor ble du utplassert.

Anonymkode: 60e6d...a3b

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Hvis jeg var i din situasjon så ville jeg sagt at jeg jobbet, for det er jo sant. Du jobber jo, bare ikke i ordinært arbeid. Hvis noen spurte meg på byen så hadde jeg ikke hatt noen kvaler med dette, for for min del så er tross alt "jeg jobber" det som er mest sant. Hadde noen derimot spurt mer så hadde jeg kanskje nevnt at det for tiden var en praksisplass, men at jeg håpte at det ble ordinært etter hvert.

Synes forresten du ikke skal skamme deg over å si at du har en praksisplass via NAV. Du gjør en nyttig jobb enten den er tilrettelagt eller ikke.

Skrevet

Du skaper verdier på lik linje som de andre i bedriften, ergo er du i arbeid.

Du jobber.

Venninnen din er en kjiping.

Anonymkode: f79fd...dd7

• Liker 13
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber.

TS skaffet ikke denne jobben selv. Det er utrolig enkelt å få jobb i Norge.

Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobber jo ikke, da andre mennesker skaffer seg jobb uten NAV. Du klarte ikke det, derfor ble du utplassert.

Hva mener du at han gjør da, hvis det ikke er "å jobbe"?

En definisjon av å jobbe kan være: å gjøre en innsats for å oppnå et mål. På samme måte som andre som er i ordinær jobb så gjør jo TS dette. De som er i skjermede bedrifter som uføre, de jobber de også. De som gjør frivillig arbeid, de jobber de også.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om du jobber eller ikke er avhengig av om du skaffet jobben selv? Ikke hva du gjør? 

Anonymkode: 00914...5e4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting om hvorfor TS er i den situasjonen, så slike surmaga kommentarer bør du egentlig holde for deg selv. Livet er ikke svart/hvitt, og det er faktisk ikke så enkelt at ALLE får jobb om de bare vil. 

TS: 
Du utfører jo arbeidsoppgaver i en bedrift, så ja, du jobber. 
Når jeg var registrert som arbeidssøker fikk jeg tilbud om å få en praksisplass med mulighet for fast ansettelse. Jobbet jeg ikke da? Jo, det gjorde jeg. Og fast stilling ble det. Grunnen til at de gjorde det på den måten var fordi de hadde fått så mange useriøse henvendelser tidligere så de ville være sikker på at de fant rett person. 
Det er jobb på lik linje med å få jobb gjennom å sende søknader og bli utvalgt etter intervju. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt venninna di om å holde kjeft og slutte å nedvurdere deg på grunn av en slik ubetydelig formalitet. 

• Liker 7
Skrevet

Ja, syns absolutt det er jobb. 

Det er jo ikke nødvendigvis slik at de som tjener mer jobber mer. Jobb er jobb. Du skylder jo ikke fremmede på byen den hele og fulle sannhet. 

Skrevet

Så kriteriet for å kunne si at man jobber, er at man har skaffet jobben selv? 

Ts: såklart du jobber. Høres ut som venninna di prøver å trykke deg ned. Klart det er frekt.

• Liker 7
Skrevet

I "løse" sosiale sammenhenger ville jeg kalt det jobb. Til familie, nære venner, eventuelle dater osv. ville jeg nok forklart hvordan du jobber, det tenker jeg handler om hva det er relevant for folk å vite. Folk som ikke er (eller potensielt kan bli) tett på livet ditt og det du driver med, har ikke "bruk for" informasjonen om at det er via praksisplass i nav, men de andre jeg nevnte kan ha det, eller være til hjelp for deg ved at de vet det. 

• Liker 3
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Sa det var jobb. Og venninna di kan du be holde kjeft. 

Anonymkode: f769a...516

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke enkelt for meg. Det er lett å få jobb i Norge, til slutt, ja. Du skrev nettopp: Ts skaffet ikke denne jobben selv. Så da jobber jeg. Jeg gjør samme oppgaver som de andre. Har vært utplassert en god stund.

Men vet du hva. Venninnen min ''skaffet'' seg ikke sin jobb helt selv heller. Hun var god venn med andre som jobbet der og fikk jobb via de.

Hvorfor er det så viktig å si at det er gjennom nav? Det er det jeg ikke skjønner, og har på følelsen blir sagt for å heve seg selv.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke utrolig enkelt å få seg jobb i dag. Flott for deg dersom du opplever det sånn, men sånn er faktisk ikke realitetene for alle.

Skrevet
2 minutter siden, Invicta skrev:

er man på jobb, så jobber man. 

Nei, de fleste skaffe serg jobb selb.

Skrevet

Måtte faktisk logge meg inn for å kommentere her, for jeg ble så provosert av ab.

Jeg er selv i utplassering fra nav, nettopp fordi det er sinnsykt vanskelig å få jobb i den bransjen jeg er i. Jeg har en bachelor i faget mitt og jobber ikke "med renhold eller i kantinen". Det er nedgangstider og veldig få vil ansette noen nå, spesielt uten erfaring (nyutdannet). Nav har derfor tilbudt seg å dekke min "lønn" (jeg tjener jo nesten ingenting i forhold til de som er ordentlig ansatt) hos bedriften jeg jobber hos. For ja, jeg jobber. Jeg utfører oppgaver helt på lik linje med andre, har samme arbeidstid og samme utdanningsbakgrunn. På denne måten får jeg mer erfaring og bedriften får en ekstra hånd gratis.

Utdannelsen min så jeg på som trygg og jeg trodde aldri jeg skulle få slike problemer med å få fast jobb som jeg har nå. Det er utrolig frustrerende og tærer på selvtilliten. Om vennina mi hadde sagt til alle og enhver at jeg ikke jobber "på ordentlig, er bare utplassert av nav" hadde vi jammen ikke vært venninner særlig lenge!

Anonymkode: 4df79...cc2

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg er utplassert, altså ikke lærling eller ansatt, kan jeg si at jeg jobber om folk spør meg? Eller ''må'' jeg si jeg er uplassert via NAV?

Jeg gjør helt samme jobben, om ikke mer, enn de andre. Jeg får drittoppgavene. Forskjellen er at jeg ikke får lønn for det. Mens andre som gjør samme jobb får over 300.000kr i året.

Føler meg litt mindreverdig om jeg møter noen på byen og de spør om vi jobber eller studerer. Jeg svarer: jeg jobber. Så utbryter venninnen min at jeg er utplassert gjennom nav. Hva definerer egentlig å jobbe? Jeg synes det er litt frekt. Er det så viktig å si at man bare er utplassert gjennom nav?

Hva hadde du sagt om noen spurte deg?

Frekk venninne du har.Jeg synes det er helt unødvendig å si sånt på vegne av deg.Du kan absolutt si at du jobber,uten å utdype noe videre for du jobber jo uansett om du er utplassert.

• Liker 1
Skrevet

det kommer an på temperamentet hans/hennes.

Anonymkode: c0bfb...dc0

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig jobber hun. Og nei det er ikke urolig enkelt å få jobb i Norge.

Anonymkode: c536f...76c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...