Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sjekket nav sine sider (min side) så at jeg faen meg har fått økt skatt og sitter med 865 kr mindre pr mnd

ikke nok med at jeg gikk ned 400 i fjor pga den blå regjeringen , blir jo bare mindre og mindre hvert år.

noen flere som har fått økt skatt?

Anonymkode: 0498f...bc3

Videoannonse
Annonse
Gjest Lunasama
Skrevet (endret)

Det er fordi trygd nå skal skattelegges som vanlig lønn. Det er slutt med skattebegrensning for uføretrygd. Men den generelle skatten har gått ned  2 %. Men mye av det blir fort spist opp av den nye trinnskatten.

Endret av Lunasama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

sjekket nav sine sider (min side) så at jeg faen meg har fått økt skatt og sitter med 865 kr mindre pr mnd

ikke nok med at jeg gikk ned 400 i fjor pga den blå regjeringen , blir jo bare mindre og mindre hvert år.

noen flere som har fått økt skatt?

Nei, jeg fikk nesten 30.000 i skattelette :)

Anonymkode: 2fa7e...8b4

Skrevet

Jeg får også utbetalt mindre nå

Anonymkode: e81b6...9db

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg fikk nesten 30.000 i skattelette :)

Anonymkode: 2fa7e...8b4

Hva var årsaken til det?

Anonymkode: e81b6...9db

Skrevet

Jeg skjønner ikke mitt skattekort jeg heller. Ifjor fikk jeg 35% , nå 25? Og jeg går på aap.

Anonymkode: 60c43...ad4

Skrevet
58 minutter siden, Lunasama skrev:

Det er fordi trygd nå skal skattelegges som vanlig lønn. Det er slutt med skattebegrensning for uføretrygd. Men den generelle skatten har gått ned  2 %. Men mye av det blir fort spist opp av den nye trinnskatten.

Ble jo innført at vi skal skattelegges som vanlig lønnsmottaker i januar i fjor. Ikke i år, betalte nesten 5000 i skatt pr mnd i fjor. 

Gjest Lunasama
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble jo innført at vi skal skattelegges som vanlig lønnsmottaker i januar i fjor. Ikke i år, betalte nesten 5000 i skatt pr mnd i fjor. 

Ja, men når det gjelder det årlige skattekortet så tar skatteetaten utgangspunkt i forrige selvangivelse. Den kom våren 2015 og gjaldt for året 2014. Derfor har mange fått en beregning som ikke følger med tiden. Derfor ber de folk sette seg inn i dette og korrigere, slik at man oppgir forventet inntekt for 2016 slik at skattetrekket blir riktig. 

Går man på AAP Så får man ofte melding om skattetrekk på 35 %. Dette gjelder kun tilleggsinntekter, da AAP bruker tabellkort med egne skattetrekk som vil gjelde selve ytelsen. 

For trygdede generelt så har skatten gått ned 2 % slik som lønnsmottakere. Hvis skatten har gått opp, så er det altså fordi skatteetaten har beregnet inntekt basert på året 2014 og at man hadde høyere inntekt da. Da må man gå inn på altinn og endre skattekortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...