Gå til innhold

Desperat situasjon (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan dessverre ikke søke om dagpenger før tidligst en uke før man blir arbeidsledig. Ellers hadde saken vært mindre prekær. Det gjenstår nå 1 måned av ventetiden.

Hvis du har vært arbeidsledig i 6 måneder gjenstår det ingenting, du har 4 måneder dagpenger tilgode.

Anonymkode: 233a7...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette er en tråd der jeg spør om råd, hjelp , triks og tips i forhold til det å kunne jobbe for mine egne penger. 

Men takk for at kynisismen får ett ansikt . 

Du oppgir feil opplysninger.

Har du vært ledig i 6 måneder har du 4 måneder med dagpenger tilgode, hvis man tar utganspunkt i karantentiden på 8 uker.

Hvorfor ber du om penger når du mottar dagpenger?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ingenting for disse 8 ukene fra Nav etterbetalt på noen måte, det er bare 8 uker uten inntekt pga begrunnelsene som står oppført fra arbeidsgiver i oppsigelsen.

Stemmer det, men du oppgir at du har vært uten inntekt i 6 måneder.

Slutt å lyv om din situasjon.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må fortsette å levere søknad om sosialstønad(i god tid.) Du kan søke om sosialstønad helt til du får utbetalt dagpenger, det vil bli trukket i fra det du får etterbetalt av dagpenger. 

Hvor lang oppsigelsestid har du? 

Når du har skriftlig oppsigelse, som du fikk i handen av sjefen din, så trenger du ikke å finne deg i at du skal puttes i kategori med de som har sagt opp selv. Hadde klaget på dette vedtaket. 

Hvis du går til legen din, så kan han kanskje stå ved din side at du ikke kan gå på jobb pga. akutt stress reaksjon. 

Anonymkode: ac173...1ee

Tusen takk for ett veldig godt svar, og takk for hjelp ! 

Anonymkode: 5daad...7bc

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått innvilget dagpenger hos NAV enda? Det skal ikke ta et halvt år å få innvilget dagpenger. Så skjønner ikke helt situasjonen du er i, litt vanskelig å følge tidsforløpet. Søker du om nødhjelp istedenfor dagpenger, eller strekker ikke dagpengene til?

Nødhjelp og sosialhjelp er to forskjellige stønader. Nødhjelp er akutt og en mindre sum. Og sosialhjelp er en stønad man får innvilget for noen måneder av gangen. Så må man søke igjen i god tid, hvis man ser at man ikke har penger de nærmeste månedene heller. Det er bedre å være føre-var.  Stønaden skal dekke rimelig utgifter til bosted og strøm + livsopphold. Som man selvfølgelig ikke lever godt på.

Hvis du har rett på dagpenger og ikke har fått det innvilget enda, må du purre på NAV og sjekke hvorfor. 

Ellers er det bare å stramme inn livreimen og fortsette å søke jobber.

Veldig leit å komme i en slik situasjon, dessverre skjer det, men forhåpentligvis er det forbigående for deg. 

Sosial stønad får du for kun en måned ad gangen, du må søke hver måned om stønad for neste måned. I hver søknad må du sende med utskrift fra alle kontoene dine (kontobevegelse 3 uker tilbake i tid), samt utfylt skjema og alle jobber du har søkt på den siste tiden(i de fleste tilfeller). Behandlingstid varier fra 2 uker til 4 uker (vanligvis 3 uker). I enkelte tilfeller kan det ta lengre en 4 uker, behandlingstid er noe nav er ekstremt dårlig på så ikke forvent at de er rask.

Nødhjelp er akutt hjelp. For å få dette så må du kontakte nav, ha et møte samme dag eller dagen etter der de vurderer om du trenger det. Du må ha absolutt ingen penger og tomt matlager/kjøleskap for å få denne nødhjelpen. Viss den innvilges får du en blankett  med verdi på ca 500 kr som du kan bruke i de fleste matvarebutikker (engangsbruk). Disse 500 kr blir trukket ifra din neste form for stønad om det er sosial stønad eller dagpenger.    

Anonymkode: 379ed...2c1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får dagpenger uansett. Slutt med løgnene dine.

TS kan ha vært i arbeid, når det ikke ble utbetalt lønn, da får man ikke dagpenger. Slutt med fordommene dine. 

• Liker 7
Skrevet

Ts, her er det mange som ikke forstår hva du mener, du skriver ganske rotete/upresist. Prøv å forklare mer grundig hva som har hendt, med tidspunkt for alt (når ble du oppsagt, hvor lang oppsigelsestid, når ble du sykemeldt, når er du per definisjon arbeidsledig, når har du rett på arbeidsledighetstrygd). Og hvorfor har du ikke fått sykepenger etter dag 15, når nav tar over? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosial stønad får du for kun en måned ad gangen, du må søke hver måned om stønad for neste måned. I hver søknad må du sende med utskrift fra alle kontoene dine (kontobevegelse 3 uker tilbake i tid), samt utfylt skjema og alle jobber du har søkt på den siste tiden(i de fleste tilfeller). Behandlingstid varier fra 2 uker til 4 uker (vanligvis 3 uker). I enkelte tilfeller kan det ta lengre en 4 uker, behandlingstid er noe nav er ekstremt dårlig på så ikke forvent at de er rask.

Nødhjelp er akutt hjelp. For å få dette så må du kontakte nav, ha et møte samme dag eller dagen etter der de vurderer om du trenger det. Du må ha absolutt ingen penger og tomt matlager/kjøleskap for å få denne nødhjelpen. Viss den innvilges får du en blankett  med verdi på ca 500 kr som du kan bruke i de fleste matvarebutikker (engangsbruk). Disse 500 kr blir trukket ifra din neste form for stønad om det er sosial stønad eller dagpenger.    

Man får ikke sosialstønad kun for en måned av gangen. Det er en vurdering de gjør for hvor lang tid de antar det tar før man er selvhjulpen. Så det er nok forskjellig fra kontor til kontor og klient til klient. 

• Liker 2
Skrevet

Men, normal oppsigelsestid er 3 mnd. 

Så kommer de 8 ukene (2 mnd.) karantene. 

Altså 5 mnd 

Så har det seg vel fremdeles slik at LO har noen drivende gode advokater som garantert også tidligere har vært borti  arbeidsgivere som ikke utbetaler lønn.

Jeg ville snakket med LO om den siden av saken tenker jeg. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har vært arbeidsledig i 6 måneder gjenstår det ingenting, du har 4 måneder dagpenger tilgode.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har altså 3 problemer fordelt på to aktører.

1. NAV

a) Feilaktig karantene til tross for oppsigelse fra arbeidsgivers side. Du må klage på dette vedtaket, legg ved kopi av oppsigelse. Du får i så tilfelle etterbetalt for karantenetiden, hvis det er oppsigelse du har fått.  

b) Du må levere videre søknad om sosialstønad. Eventuelt søke nødhjelp(akutt) hvis du er for sent ute. 

2. Arbeidsgiveren som ikke utbetaler det han skylder deg. Her er fremgangsmåten i følge arbeidstilsynet: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gj%F8r_du_n%E5r_du_ikke_f%E5r_utbetalt_l%F8nn_til_avtalt_tid?

"Send et rekommandert brev til arbeidsgiver der du fremsetter ditt krav og be om oppgjør innen kort frist, for eksempel en uke. Skriv at du kommer til å forfølge saken videre hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen.

Hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen eller du ikke får tilbakemelding kan du bringe saken inn for Forliksrådet i den kommunen hvor arbeidsgiver holder til. Rådet vil hjelpe deg med å sette opp forliksklage, og det blir deretter innkalt til forliksmøte. Saken løses da ved forlik eller dom, eller henvises videre til rettsapparatet."

Trenger du mat før du får støtte fra NAV, så har frelserarmeen utdeling en gang i uken.

Ellers er det å selge ting på finn.no for å klare seg gjennom.  

Og husk dette er en midlertidig situasjon, for å holde stresset unna. 

Tusen takk for godt og utfyllende svar ! 

Du har gitt meg mange gode tips og løsninger, nettopp det jeg ikke evner å kunne se tydelig selv. 

Så igjen , tusen hjertelig takk. Jeg setter meget stor pris på svaret ditt. 

• Liker 3
Skrevet

Men hvis TS var sykmeldt i oppsigelsestiden er det jo NAV som utbetaler sykepenger etter at arbeidsgiverperioden er over, altså etter de første 16 dagene. Og blir man oppsagt har man krav på dagpenger fra første dag. Jeg forstår i det hele tatt veldig lite av dette... :klo:

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, Leo skrev:

Men hvis TS var sykmeldt i oppsigelsestiden er det jo NAV som utbetaler sykepenger etter at arbeidsgiverperioden er over, altså etter de første 16 dagene. Og blir man oppsagt har man krav på dagpenger fra første dag. Jeg forstår i det hele tatt veldig lite av dette... :klo:

Jeg forstår jeg kan ha skrevet det hele rotete og for upresist for å ikke skulle kunne bli gjenkjent. Men skal sette meg ned å lage en tidslinje på det hele litt senere , slik at det blir mer oversiktelig og forståelig. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt og utfyllende svar ! 

Du har gitt meg mange gode tips og løsninger, nettopp det jeg ikke evner å kunne se tydelig selv. 

Så igjen , tusen hjertelig takk. Jeg setter meget stor pris på svaret ditt. 

Hyggelig å kunne hjelpe, håper alt ordner seg. Vi kan alle havne i slike situasjoner der vi blir fanget mellom en dårlig arbeidsgiver og NAV. De fleste tror ikke det er mulig, før de opplever det selv. Har vært der selv, så jeg kan si at det blir bedre til slutt. : ) 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke sosialstønad kun for en måned av gangen. Det er en vurdering de gjør for hvor lang tid de antar det tar før man er selvhjulpen. Så det er nok forskjellig fra kontor til kontor og klient til klient. 

Mulig men for meg måtte jeg søke hver måned, i 8 måneder før jeg endelig fikk jobb. Viss det er slik at du er at du er syk(ikke kan søke på de fleste jobber som du er kvalifisert for) så kan jeg tenke meg at du får for lengre perioder. Men viss du er frisk og grunnen for at du ikke får jobb er simpelthen at du ikke har fått napp, så må du søke hver måned.

Skrevet

men du er ikke lege, ei heller en psykolog ikke sant? jeg ville søkt som vanlig, men pass på at du er kvalifisert. er arb.giver streng f.eks? hvis det er tilfellet ville jeg søkt et annet sted. det er bare et godt råd altså.... 

Anonymkode: c136a...9de

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at TS ikke får dagpenger enda er at hun fortsatt er i oppsigelsestiden og kan derfor ikke søke dagpenger, arbeidsgiver utbetaler ikke lønn eller sykepenger og hun har fått avslag på sykepenger fra NAV. Ergo ingen penger i 6 måneder. Det er ikke så vanskelig å forstå.

TS, hvorfor avslo NAV sykepenger? Mente de at sykemeldingen ikke var berettiget?

Skrevet

Det er 8 ukers karantenetid hvis man selv sier opp. Selv om TS beskriver det som en oppsigelse er det nok muligheten til å søke avskjed arbeidsgiver har tilbudt,

Resten av historien får jeg ikke til å stemme, da NAV ikke bruker et halvt år på å ferdigbehandle søknad om dagpenger. Det tar alt fra 2 til 8 uker.

2-8 uker på å behandle en enkel søknad?! Hvordan er det mulig å bruke så lang tid på noe så enkelt egentlig? Andre steder blir slikt automatisert og går på 3 sekunder.. glad jeg ikke er arbeidsledig :-/

Skrevet

Riktig! Fatter ikke hvorfor noen må uttale seg så bastant når de ikke har peiling!

Skrevet
12 minutter siden, Kontormus skrev:

Riktig! Fatter ikke hvorfor noen må uttale seg så bastant når de ikke har peiling!

Ja jeg var kanskje litt for påståelig angående hvor lang tid sosial stønad gjelder, og beklager denne påstanden. Men iallfall for meg så måtte jeg søke hver måned, så tok det ca 3 uker til den ble behandlet. En gang tok det hele 2 måneder før søknaden ble behandlet. Og for meg lå den sosiale stønaden på 3600 kr (2014) i måneden. Men det er sant at de vurderer hvert enkelt tilfelle forskjellig, Så burde ikke kommet med påstanden om at det gjaldt alle. Gikk bare litt for fort i svingene når jeg skrev.  

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg var kanskje litt for påståelig angående hvor lang tid sosial stønad gjelder, og beklager denne påstanden. Men iallfall for meg så måtte jeg søke hver måned, så tok det ca 3 uker til den ble behandlet. En gang tok det hele 2 måneder før søknaden ble behandlet. Og for meg lå den sosiale stønaden på 3600 kr (2014) i måneden. Men det er sant at de vurderer hvert enkelt tilfelle forskjellig, Så burde ikke kommet med påstanden om at det gjaldt alle. Gikk bare litt for fort i svingene når jeg skrev.  

Ok, men det varierer hvor lenge de innvilger stønad etter hvor fort en kan vente at situasjonen er endret. Sosialsatsene er ikke så lave som 3600 her i Oslo, men kan variere fra kommune til kommune selv om boutgifter holdes utenom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...